2012-05-07, 15:23
Medlem
nero1s avatar
Inte värt att köra vidare. Böterna är skyhöga om man torskar efter man fått kortet indraget. Med skyhöga menar jag verkligen det. Har man osis får man en månad på direkten Själv satt jag av två månader för grov olovlig, men då var det ett gäng. Tror det var fem-sex stycken. Men en jag satt med fick en månad för sin första olovliga körning. Så dom ser rätt hårt på det nu för tiden.

Tiden går jävligt fort, så det är bättre att hålla ut och få tillbaka körkortet. Sen verkar det också som så att om man väl torskat en gång, då torskar man hela tiden. Otur föder otur.
Citera
2012-05-07, 15:57
Bannlyst
Felet är som sagt att inte alla gör det. Det är för övrigt felet med all "civil olydnad" som misslyckas. 1% eller 0,1% som trotsar kan man bemästra. Man kan inte bemästra 20-30-40-50%.
Citera
2012-05-07, 16:06
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Felet är som sagt att inte alla gör det. Det är för övrigt felet med all "civil olydnad" som misslyckas. 1% eller 0,1% som trotsar kan man bemästra. Man kan inte bemästra 20-30-40-50%.
Okej så resonerade jag också för 10 år sedan. Men vad vinner du på att köra bil utan körkort? Tror du att du att du vinner något på det? Tror du myndigheterna bryr sig om ditt lilla uppror? Det enda som händer är att ditt skuldberg ökar med i runda slängar 10-15000 per gång som du blir stoppad av polisen. Häftigt va? Vilken revolutionär du är!

Jag tror myndigheterna skiter högaktingsfullt i om många börjar trotsa "systemet". Det blir bara mer klirr in i statskassan om fler åker dit.

Att köra utan körkort funkar kanske ute i obygden, men kör man regelbundet i städerna så torskar man alltid för eller senare. Själv körde jag i varje dag i nästan fyra år innan jag torskade. (Jag vart från början av med kortet 2003 i Gbg). Men jag fortsatte köra trots detta. Problemet var bara att jag efter detta torskade varje månad under en period, enda tills jag fick en fängelsedom och insåg att detta inte lönar sig. Så jag sket i bilen i två år, fick mitt lämp och tog om körkortet. Nu kommer jag aldrig sätta mig i någon liknande sits igen. Jag vet ärligt talat inte hur många tusen mitt lilla uppror mot polisen har kostat mig. Men det har blivit en rejäl hög som kronofogden vill ha. Allt för att jag inte fann mig i att åka kollektivt.
Senast redigerad av nero1 2012-05-07 kl. 16:15.
Citera
2012-05-07, 23:58
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kan du förklara varför vi ska lita på att TS inte kör onykter fler gånger, när han redan visat att han inte bangade för att göra det då han åkte fast?

Kan du förklara hur man kan vara ansvarsfull när man medvetet dricker ett gäng öl på kvällen/natten när man vet att man ska köra bil till jobbet 06:00?

TS har begått ett brott, kört bil onykter. Om man inte tar sitt straff, utan medvetet ändå kör vidare utan körkort, så har man bara ännu en gång bevisat att man inte bryr sig utan skapar sina egna lagar och regler. Går det sen bra denna gång utan att han ertappas för olovlig körning, så är det lätt att man tänker att det gick ju bra nu så det går säkert bra fler gånger, varför ska man bry sig om regler....

Tycker du att vi ska ha folk i trafiken som inte bryr sig om regler, som gör som de vill när de vill, och skiter i att ta sitt straff om de blir ertappade?
Jag har aldrig påstått att jag litar på att TS inte kör full igen, men kan du förklara på vilket sätt TS skulle utgöra en större trafikfara nu än innan fyllekörningen?

Nej, jag har inte påstått att det är ansvarsfullt att köra full, men det hindar inte att TS kan vara en god och ansvarsfull förare i nyktert tillstånd.

Så du tror på vedergällning som metod för att minska oönskat/olagligt beteende? Det är bara genom att "ta straffet" som man kan visa bot och bättring? Exakt hur farlig är en nykter olovlig körning av en person som i övrigt besitter alla nödvändiga kunskaper för att framföra ett fordon men för tillfället saknar körkort?

Jag vill inte ha personer på våra gator som skiter i de relevanta trafikreglerna som är till för allas säkerhet. Huruvida TS kör med eller utan körkort skiter jag i så länge han inte framför fordonet på ett farligt/vårdslöst sätt.

En körkortsindragning är en mycket långtgående åtgärd och verkan av den är ofta mycket mer kännbar än det egentliga straffet (böter och fängelse). Oavsett vad många verkar tro är det inte alls säkert att hänsyn tas till att kk kanske är en förutsättning för ens jobb. Ingen hänsyn tas till att vardagen måste fungera (alla bor inte 5 min från jobb och affär och/eller har en massa kollektivtrafik att tillgå).
Citera
2012-05-08, 02:29
Bannlyst
har kört utan i 3 år nu. orkar inte ta om det.
Citera
2012-05-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag har aldrig påstått att jag litar på att TS inte kör full igen, men kan du förklara på vilket sätt TS skulle utgöra en större trafikfara nu än innan fyllekörningen?

Om man inte kan lita på att han kan köra full igen, hur kan vi då lita på att han inte kan vara en ökad risk i trafiken igen om han kör vidare utan körkort utan att ta sitt straff?

Citat:
Nej, jag har inte påstått att det är ansvarsfullt att köra full, men det hindar inte att TS kan vara en god och ansvarsfull förare i nyktert tillstånd.

Visst kan han vara det, men han har ju samtidigt visat att han vissa problem med att vara en ansvarsfull förare i o m att han struntat i att han druckit en hel del alkohol och ändå körde bil.

Citat:
Så du tror på vedergällning som metod för att minska oönskat/olagligt beteende? Det är bara genom att "ta straffet" som man kan visa bot och bättring? Exakt hur farlig är en nykter olovlig körning av en person som i övrigt besitter alla nödvändiga kunskaper för att framföra ett fordon men för tillfället saknar körkort?

Ja då det är tämligen vanligt i naturen i övrig att straff som är kännbara gör att den drabbade inte gärna gör om samma tabbe. Ja hela naturen är egentligen uppbyggd runt detta. Att det sen kan finnas vissa undantag ändrar inte denna regel.

Men du kanske tycker vi ska låsa upp alla fängelser och släppa ut mördare och andra avfällingar och bjuda på på tårta och kärlek så blir allt bra...?

Citat:
Jag vill inte ha personer på våra gator som skiter i de relevanta trafikreglerna som är till för allas säkerhet. Huruvida TS kör med eller utan körkort skiter jag i så länge han inte framför fordonet på ett farligt/vårdslöst sätt.

Han har medvetet druckit alkohol och sedan kört bil, han har redan visat att han inte bryr sig mycket om trafikregler. Att han sen trots att han åkte fast bestämmer sig för att bara fortsätta köra utan körkort visar bara ännu mer att han inte bryr sig. Och sådana vill du ha i trafiken...?

Citat:
En körkortsindragning är en mycket långtgående åtgärd och verkan av den är ofta mycket mer kännbar än det egentliga straffet (böter och fängelse). Oavsett vad många verkar tro är det inte alls säkert att hänsyn tas till att kk kanske är en förutsättning för ens jobb. Ingen hänsyn tas till att vardagen måste fungera (alla bor inte 5 min från jobb och affär och/eller har en massa kollektivtrafik att tillgå).

DET är då kanske något man ska tänka på INNAN man tippar i sig alkohol och kör bil, då det inte är någon hemlighet vad som kan ske då.

Att gnälla för att man blivit av med körkortet för fyllkörning och att det raserar vardagen och arbetslivet att vara utan körkort, är ju bara pinsamt.......

Det straffet är en mycket billig erfarenhet, för att vakna upp, än att ha kört ihjäl sig själv eller någon.
Citera
2012-05-08, 09:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Okej så resonerade jag också för 10 år sedan. Men vad vinner du på att köra bil utan körkort? Tror du att du att du vinner något på det? Tror du myndigheterna bryr sig om ditt lilla uppror? Det enda som händer är att ditt skuldberg ökar med i runda slängar 10-15000 per gång som du blir stoppad av polisen. Häftigt va? Vilken revolutionär du är!

Jag tror myndigheterna skiter högaktingsfullt i om många börjar trotsa "systemet". Det blir bara mer klirr in i statskassan om fler åker dit.

Att köra utan körkort funkar kanske ute i obygden, men kör man regelbundet i städerna så torskar man alltid för eller senare. Själv körde jag i varje dag i nästan fyra år innan jag torskade. (Jag vart från början av med kortet 2003 i Gbg). Men jag fortsatte köra trots detta. Problemet var bara att jag efter detta torskade varje månad under en period, enda tills jag fick en fängelsedom och insåg att detta inte lönar sig. Så jag sket i bilen i två år, fick mitt lämp och tog om körkortet. Nu kommer jag aldrig sätta mig i någon liknande sits igen. Jag vet ärligt talat inte hur många tusen mitt lilla uppror mot polisen har kostat mig. Men det har blivit en rejäl hög som kronofogden vill ha. Allt för att jag inte fann mig i att åka kollektivt.

Nu menade jag inte bara bilkörning. Hela systemet bygger på att 99% av medborgarna lyder blint. Det är uppenbart att de flesta hatar systemet men inte fattar att det som gör att det fungerar är att de flesta lyder.

Men enbart att alla körde utan körkort skulle leda till att snuten, domstolarna och kronofogden inte skulle ha resurser nog för att göra något åt det.

Konkret exempel: i en mellanstor svensk kommun åker åtminstone 1000 personer per år fast för "trafikförseelser". Det skulle räcka att alla bara helt lagligt tog dessa till domstol, så skulle domstolarna kollapsa. De skulle bara hinna sysselsätta sig med trafikmål.

Titta här; i Södermanlands län registrerades 10714 fortkörare förra året: Här tog fartkameran flest fortkörare. Det är alltså enbart fortkörare. Alla dessa kan överklaga till tingsrätten. Vad tror du skulle hända om alla verkligen gjorde det? Men folk i allmänhet är sådana mähän att de inte ens gör motstånd inom lagens ramar.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2012-05-08 kl. 10:24.
Citera
2012-05-08, 12:13
Bannlyst
För att utveckla lite: det finns bara två tingsrätter i Södermanlands län, Eskilstuna tingsrätt och Nyköpings tingsrätt. Även om de hade förhandling varje dag, vilket de förstås inte har, så skulle de vardera behöva ta 14-15 trafikmål per dag, om alla överklagade, och då enbart fortkörningsmål.

Quod erat demonstrandum.
Citera
2012-05-08, 19:08
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Därför att det är som en annan kille påpekade: man kan inte föra en dialog med myndigheterna om detta. Det finns otroligt många idioter som inte borde ha körkort men som ändå har det och kör åt helvete fel helt nyktra. Det skiter myndigheterna i. Jag kör året runt i alla väder, och jag uppskattar att minst var femte person som bara kör bil på sommaren inte borde köra alls.

Så då tycker du att det är bra om ännu fler idioter befinner sig på gatorna?...
Citera
2012-05-08, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Så då tycker du att det är bra om ännu fler idioter befinner sig på gatorna?...

Citera
2012-05-08, 22:53
Bannlyst
Citat:
dra du åt helvete
Citera
2012-05-08, 23:30
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf80
dra du åt helvete

Ja snubben ovanför dig verkar inte riktigt ha alla hästar i hagen så att säga!

-----------------------
Hur går det för TS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in