2012-04-17, 20:46
Citat:
Ursprungligen postat av SprutNiklas
Jag är en man som till och från har läst i det här delforumet, långt innan jag blev medlem själv till och med. Jag ser ibland våldsamma debatter där man svär och är otrevliga mot varandra. Folk verkar ta detta på dödligt allvar.. Jag är opartisk i den här frågan men undrar bara vad jag (som är man) kan vinna på ett feministiskt samhälle.
Det vore jättetrevligt om ni kunde hålla en seriös nivå.
Det vore jättetrevligt om ni kunde hålla en seriös nivå.

Här får du ett hopplock av kommentarer om löner, könsroller och våldtäkt.
Jag är kvinna och kallar mig själv feminist. Jag tänker fortsätta att kalla mig feminist trots att jag inte stödjer de "hämndlystna feministerna" i stil med Gudrun Schyman (mansskatt, om någon har glömt). Jag står för det ordet "feminism" (ordet i sig är dock jävligt konstigt) betyder, det vill säga jämställdhet mellan könen. Bara. Det är inte svårare än så. Jag har inget hämndbehov.
Jag tror att alla, mer eller mindre, tjänar på ett jämställt samhälle. Om könsrollerna luckras upp kan du som man kanske vara hemma med ditt barn mer och slippa mötas av illa dolt förakt. Din fru slipper höra kommentarer om att hon skulle vara en dålig mamma som lämnar sitt barn hemma med sin pappa. Där har vi det första.
Du skulle, i ett feministiskt, jämställt samhälle fritt från könsroller slippa få höra du är en sämre förälder för att du är man.
Kanske att du och dina barn blir lyckligare om du har möjlighet/tar möjligheten att umgås med dem mer.
Du skulle kunna vinna en vårdnadstvist för att folk inte längre utgår från att män är sämre föräldrar.
Din indirekta förtjänst skulle vara din frus förtjänster. Om din fru har möjlighet att bli VD för ett framgångsrikt företag så tjänar du ju indirekt på det

Du skulle slippa tampas med mansrollen. Visst, dagens kvinnoideal är sjuka, men männens likaså, dock tror jag att kvinnors kroppsideal uppmärksammas mer iom att de kan framkalla ätstörningar. Männen, å andra sidan, äter rejält och gymmar rejält för att bygga muskler. De utvecklar ingen psykisk sjukdom men kravet att vara manlig är där ändå. Anabola steroider kanske är männens motsvarighet till anorexia? (Innan någon påpekar: jag är fullt medveten om att båda könen såväl tar AAS som får ätstörningar.)
Mansrollen är i många avseenden en än värre könsroll än kvinnornas roll, då männen har krav om att vara manliga, starka, inte gråta osv, och framför allt får de inte klaga på den för de får inte prata känslor.
Dina ekonomiska vinster kommer förmodligen inte vara så stora. Men förhoppningsvis så känns det bättre att du fick toppjobbet för att du hade högre betyg än den andra sökande (kvinna), än att du fick det för att de utgick från att den kvinnliga sökande var sämre p g a hennes kön. I så fall är du ju också utvald p g a kön, precis som vid kvotering. Syftet kan antingen vara att skapa en jämn könsfördelning (kvotering) eller att välja in "det bättre könet" (dvs det könet som traditionellt haft dessa poster) utan att titta på betyg. Båda dessa syften är jag emot, då de grundar sig på att ett kön skulle vara sämre än det andra.
Du får ett antal konkreta vinster, men framförallt känns det bättre. Du har ett bättre samvete om du vet att din kvinnliga kollega som är lika duktig får samma lön. Jag skulle inte vilja se svarta löndiskrimineras, det skulle kännas dåligt och jag skulle vilja göra något åt det. Samma sak med könen.
Och så våldtäkt. Ibland kritiseras våldtäktsoffer för att ha haft för lite kläder på sig. De får "skylla sig själva". Att lägga skulden på offret säger två saker, två sjuka saker.
För det första. Det är självklart fel att lägga skulden för ett brott på offret, det visar på en syn att kvinnorna måste ta ansvar för männens sexualitet. Detta leder till nästa punkt.
"Män är djur." Den som hävdar att våldtäktsoffret får skylla sig själv eftersom hon hade den där korta klänningen måste ha en sjuk manssyn. En syn att mannen är ett djur utan empati och självkontroll. Om man då, som jag, anser att män har empati och självkontroll och inte är djur, så kan man helt enkelt inte hävda att hon var för lättklädd.
Hoppas det blev lite tydigare