2012-12-03, 14:19
Medlem
Sista delen.
Citat:
Vi kommer att kämpa mot multikulturalism i Arbeiderpartiet, och mot alla andra ondskefulla politiska aktivister som arbetar för samma mål. Attackerna den 22/7 var preventiva attacker till försvar för Norges urfolk, etniska norrmän, vår kultur. Och jag kan därför inte erkänna mig skyldig till brott. Jag agerade med nødrett på vägnar av mitt folk, min kultur, min religion, min stad och mitt land. Jag kräver därför att jag blir frikänd från de aktuella anklagelserna. Detta var de tretton sidor jag hade. Jag har dessutom några andra stödpunkter gällande annan information, men...

Arntzen: Breivik, dina stödpunkter, de kommer vi tillbaka till under utfrågningen av dig. Nu föreslår jag att vi tar en lunchpaus fram till halv ett. Dagen i dag blev lite annorlunda än det som är planen de andra dagarna, men det har att göra med denna lite oväntade öppning. Så nu tar vi en paus till halv ett, och därefter så fortsätter utfrågningen av dig med konkreta frågor.
Citera
2012-12-16, 05:07
Medlem
storpungens avatar
Det är skrämmande hur snurrigt rättspsykiatrin arbetade. Det var Asperger, Tourettes och paranoid schizofreni i en salig röra. Han var sjuk ena gången men inte sjuk andra gången.

Jag har träffat många schizofreniker och Anders är det absolut inte. Det mesta skiljer sig från någon med schizofreni och Breivik. Han är alldeles för strukturerar för det. Väldigt målmedveten och förstår konsekvenserna av handlandet. En schizofreniker skulle skriva massor med underligheter som är väldigt svårt att få något grepp om. Visst kan det finnas logik på sitt specialla sätt i en schizofrenikers tankar och texter men mycket som många inte skulle förstå ett jota utav.
Citera
2012-12-22, 07:47
Medlem
Citat:
Geir Lippestad kåret til Årets Navn i VG

Donerer pengepremie til sykehusklovner

(VG Nett) VGs lesere har sagt sin mening: Advokat Geir Lippestad er Årets Navn 2012.

- Dette er en stor ære, sier prisvinneren til VG.

I dag ble han overrakt prisen av VGs sjefredaktør Torry Pedersen i VGs lokaler i Oslo. Fire av barna, samt kona Signe var til stede under utdelingen.

- Du var forsvareren til den verste massemorderen Norge har sett. Du var massemorderens talsperson og ombud. Du var advokaten som fikk domstolen til å avsi kjennelse i tråd med massemorderens ønsker.

- Nå er du kåret til «Årets Navn» i Norge! Stemt frem av det folket som ble påført så mye lidelse og smerte av klienten du forsvarte. Jeg betviler at det hadde vært mulig for mange andre enn nettopp deg, sa Pedersen i sin tale til Lippestad.
http://touch.vg.no/article.php?artid=10048978
Citera
2013-01-01, 17:52
Medlem
Expo
Citat:
Året som gick 2012

Publicerad 2012-12-30

"...Rättegången mot Anders Behring Breivik påminde världen om faran med hatideologier. Breivik dömdes för att 2011 ha mördat 77 personer på Utöya och för sprängningen av regeringsbyggnaden i Oslo. Den avgörande frågan i rättegången var huruvida Breivik kunde betraktas som tillräknelig för sina handlingar. Oslo tingsrätt slog fast att Breivik varit medveten om sina handlingar och han dömdes i oktober till förvaring, vilket i praktiken innebär livstidsfängelse..."

Daniel Vergara
http://expo.se/2012/aret-som-gick-2012_5574.html
Citera
2013-01-01, 17:58
Medlem
Citat:
Stolthet og skam fra 2012

Pernille Huseby
Politisk redaktør

"...Året som er gått er definitivt preget av store rettssaker. Breivik-rettssaken som den største og viktigste. Sammen med stortingshøringene og Gjørv-kommisjonens rapport har den vært viktig for å sette en slags sluttstrek for de grufulle hendelsene. Samfunnet har fortsatt en viktig jobb å gjøre i å følge opp, lære av feilene som er avdekket. Men oppgjøret er unnagjort — på en stort sett verdig måte. Gjerningsmannen fikk sin dom — som tilregnelig. Et sentralt spørsmål i retten var hans psykiske tilstand: Kunne han stilles til ansvar?

At svaret ble ja, er av stor betydning, kanskje særlig for de pårørendes mulighet til å komme seg videre. Samtidig ga svaret oss som samfunn en vanskelig utfordring: Hvordan kan vi hindre nye soloterrorister i å gjennomføre lignende udåder — uten å skape et samfunn vi ikke ønsker oss? Og hvorfor ble ikke gutten, som i tidlige barneår var i barnevernets søkelys, fanget opp?..."
http://www.nationen.no/2012/12/30/politikk/kommentar/stolthet/skam/22_juli/7877343/
Citera
2013-01-01, 18:47
Medlem
Faremo vill göra det svårare att bli förklarad otillräknelig

Strafflagen bör ändras så att nålsögat för att bli förklarad otillräknelig blir mindre - psykotiska lagbrytare kan inte automatiskt slippa straff, menar justitieminister Grete Faremo (Ap).

Dagens lagstiftning om otillräknelighet kan "verka stötande mot den allmänna rättskänslan", säger Faremo till Aftenposten söndag.

- Terrorrättegången visade att det nu är hög tid att vi går in i en grundlig och principiell diskussion om psykitarins plats i straffrätten, användningen av psykiatriskt sakkunniga och hur otillräknelighetsfrågor hanteras, säger Faremo.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-ikke-at-psykotiske-lovbrytere-automatisk-slipper-straff-7080142.html
Citera
2013-01-06, 09:19
Medlem
Citat:
Regjeringen vil øke strafferammen for terror

Maksimumsstraffen for grov terror er i dag 21 års fengsel, men i den nye straffeloven er det vedtatt å øke denne til 30 år.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10072065
Citera
2013-01-13, 00:38
Medlem
Geir Lippestad skriver bok
Citat:
- Det är en del reflektioner runt 22-juli-målet men det är inte en juridikbok eller en utvärdering av rättegången. Den handlar om mycket mer. Det blir väl mycket om värderingar, toleransens yttergränser och mångfald, säger Lippestad.

Han har tidigare delat sina tankar om jobbet och hur han har försökt att förstå den terrordömde, förutom att han har berättat om sin familjesituation. 48-åringen blev far till sitt åttonde barn, Mille Madicken, några veckor innan rättegången inleddes i Oslo tingshus medan hans dotter Rebekka kämpade för livet på sjukhuset. Hon är multihandikappad och har bland annat nedsatt immunförsvar.

- Jag skriver om några personliga saker, som har format mig som människa. Jag nämner några konkreta händelser från uppväxten som har format mig som människa och de vägar jag valde.

Boken kommer enligt planen ut i april.

http://www.dagbladet.no/a/25181951/

Denna vill jag köpa om jag får möjlighet. Tror boken kan vara intressant med tanke på de stora kontrasterna i Lippestads liv. Och extra kul vore det om den innehåller lite nya uppgifter om rättegången som man inte har fått höra innan och om saker som hans klient har sagt och gjort.
Citera
2013-01-13, 04:40
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Geir Lippestad skriver bok

http://www.dagbladet.no/a/25181951/

Denna vill jag köpa om jag får möjlighet. Tror boken kan vara intressant med tanke på de stora kontrasterna i Lippestads liv. Och extra kul vore det om den innehåller lite nya uppgifter om rättegången som man inte har fått höra innan och om saker som hans klient har sagt och gjort.

Håller med! Allt som har med Breiviksaken att göra innehåller så många olika paralella trådar; Breivik och hans familj, offren och deras anhöriga, Lippestads livskontraster, de rikspolitiska intrigerna osv osv... Ofta undrar jag hur en eventuell filmatisering skulle se ut? det måste vara svårt att välja ut och välja bort för att få en klar rak handling utan att det känns som om att både det eller detta saknas.
Senast redigerad av thewellovedone 2013-01-13 kl. 05:11.
Citera
2013-02-21, 22:43
Medlem
Citat:
Polisen måste lämna ut kopia av utredares hårddisk

En spegelkopia av hårddisken till en polisutredare i 22-juli-fallet måste ges ut i samband med fallet med läckan mot Sigurd Klomsæt.
Det har Oslo tingsrätt beslutat i samband med att ärendet mot Klomsæt ska upp i rätten kommande vecka.

Polisen anser Klomsæt, som var målsägandebiträde i 22-juli-målet, läckte en CD med bilder och bevismaterial till flera medier och har givit honom ett föreläggande på 20.000 kronor. Klomsæt nekar till att han ligger bakom läckorna och godtar inte föreläggandet.

Han anser att läckorna måste komma från polisen själv.

Läckan

* Fredagen den 3 februari publicerade VG, NRK, TV 2 och Aftenposten nya bilder och nytt bevismaterial i terrorfallet, som polisen några timmar innan hade distribuerat till de över 170 försvarsadvokaterna i ärendet.

* Bilderna visade bland annat terrormisstänkta Anders Behring Breivik efter gripandet på Utöya 22 juli 2011, samt bilder från Breiviks pojkrum hemma i moderns lägenhet på Sköyen i Oslo.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10107511

Det förvånar mig inte om det är polisen som har läckt bilderna men vi får se.
Citera
2013-03-02, 11:52
Medlem
Citat:
Leniency toward a terrorist, a mockery of justice

av Vahideh Golfam, Tehran Times

Norway boasts of its civilized and humane judicial system, although such a refined system enables a cold-blooded terrorist like Anders Behring Breivik to get away with the absurdly lenient sentence of 21 years in prison for his merciless slaughter of scores of teenagers, raising questions about the principles of justice which allow such a horrendous atrocity to be so lightly punished.

The Norwegian mass murderer’s name resurfaced in the news last November when the revelation of explicit details of the conditions of his imprisonment once again attracted attention to his case, reminding people about the exceedingly light sentence given to the confessed killer and ultimately obliging society to reflect on the age-old question of crime and punishment.
Fortsättning med utvalda stycken från Koranen... : http://www.tehrantimes.com/opinion/105942-leniency-toward-a-terrorist-a-mockery-of-justice
Citera
2013-03-02, 11:54
Medlem
Citat:
En politiserad rättegång

av Ole Jørgen Anfindsen http://en.wikipedia.org/wiki/Ole_J%C3%B8rgen_Anfindsen

Rättegången mot Anders Behring Breivik har fått fram sidor av det norska samhället som ger anledning till eftertanke.

Tisdagen 5 juni 2012: För första gången i mitt liv går jag, ledsagad av en polis och förbi ett koppel av plåtande pressfotografer, spissrotgang på väg in i en rättssal. Man kan ta på stämningen i Oslo Tingshus. Formellt sett är jag inte åtalad för något som helst; jag är utnämnd som sakkunnigt vittne av försvaret. Det upplevs ändå som att vara medåtalad, och anklagelsen för att vara en av dem som har "bidragit till radikaliseringen av Breivik", hänger i luften.

Efter att jag har satt mig till rätta i vittnesbåset, och medan vi alla väntar på att domarna ska komma in klockan 9, vänder jag mig och låter blicken glida långsamt fram och tillbaka över journalistkåren som sitter precis bakom mig i salen. Det finns inte många vänliga ansikten att se. Nästan samtidigt varnar två av NRKs medarbetare tittarna om att nu har turen kommit till de "högerextrema" vittnena. Inget mindre. Detta är dagen många har sett fram emot med en viss förväntan; dagen när "Breiviks meningsfränder" ska tas.

Läs fortsättningen här: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat2/thread370801/#post_370801/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in