Okej, då översätter jag lite till då.
Citat:
Breivik: Vår etniska grupp, vår kultur, vår identitet, vår kristendom, vår nation och vår frihet och oberoendet är själva frukterna från århundraden, till och med årtusenden av kollektiv strävan och hårt arbete. Och inom loppet av 60 korta år så har Arbeiderpartiet bidragit till att dekonstruera alltsammans. Det enda som vi kommer att stå kvar med, är sushi och plattskärmar. Medan vi håller på att förlora det mest dyrbara, nämligen vår kultur.
Arntzen: Vi måste be dig om en avslutning, Breivik.
Breivik: Det är fem sidor kvar, jag ska fatta mig kort.
Arntzen: Advokat Lippestad, detta går långt utöver det som meddelades igår.
Breivik: Detta är ramarna för försvaret. Och jag kan inte försvara mig själv om jag inte förklarar, får tillåtelse att förklara, varför 22/7 utfördes. Men jag har tonat ner språket mycket, jag tar hänsyn till de drabbade och anhöriga. Det enda jag vill är att förklara varför jag utförde 22/7 och förklara om orsakerna och motiven. Och jag har ... ursprungligen så var det här på 20 sidor, och jag har pressat ned det till 13 sidor. Det går inte att korta ner det.
Arntzen: Advokat Lippestad, har du någon kommentar till att han nu går långt utöver det som motiverades igår?
Lippestad: Det som är kommentaren, ärade rätt, det är att det nu har satts av fem dagar till den tilltalades förklaring. Vi har då fem sidor kvar av det han nu ska läsa. Jag förstår domstolens synpunkter, men jag ber om att vi får fortsätta med de förklaringar som han nu är inne i. Det han också signalerade inledningsvis är ju att han inte ser någon grund till att förklara sig om han inte får läsa upp detta. Det är ytterst viktigt att vi får hans förklaring, nu först denna skriftliga och efteråt inte minst den muntliga. Så jag kommer uppmana starkt till att vi får fortsätta de fem sidor som är kvar, men även, Breivik, att du tar det så kort som möjligt och eventuellt stryker något som inte du anser som nödvändigt.
Breivik: Ja.
Lippestad: Tack.
Arntzen: Då försöker du att skära ned det lite, i och med att vi nu har gått långt över tiden. När du är färdig, så kommer jag att ge ordet till åklagare Engh, att fortsätta utfrågningen av dig.
Breivik: Men bara så att det är sagt, alltså, det är mycket tal om dessa fem dagarna som jag har fått. Jag har aldrig bett om fem dagar. Det enda jag har bett om är en timme, och det är den timmen som jag är i nu. Det är oerhört viktigt att jag får klart, får förklarat, orsakerna och motiven.
Arntzen: Då kan du fortsätta.
Breivik: Tack ska du ha. Det förs i dag en islamisk demografisk krigföring genom massmuslimsk invandring kombinerad med explosiva muslimska födelsetal över tre. Något som motsvarar över dubbelt så mycket som det etniska norska födelsetalet, som ligger på 1,5. Om vi låter detta fortsätta, så vet vi vad som händer. Vi kommer att sluta som en minoritet i vårt egna land, så som vi ser med de kristna i Libanon. Libanon var en gång ett kristet land med 80 procent kristna år 1911. När muslimerna hamnade i majoritet runt 1960, kände de sig starka nog till att ta kontroll över landet. Så de anklagade kristna för att samarbeta med Israel, för att rättfärdiga ett inbördeskrig. Som vi vet så förlorade de kristna på 1980-talet, och i dag är de en förföljd minoritet som utgör under 25 procent.
Och sen kommer vi till ett annat centralt europeiskt problem. Nämligen islamiseringen, som manifesterar sig i den ändlösa listan med krav. Detta inkluderar bland annat krav om shariagodkända matvaror, begravningsritualer, offentlig simbassäng, banker, kreditkort, låneavtal, försäkringsbyråer, domstolar, grundskolor och förskolor. Denna gradvisa islamiseringen av Europa finansieras bland annat av muslimska länder som Saudiarabien, medan Norge använder oljepengar på utvecklingshjälp till muslimska länder och på socialförsäkring samt norskundervisning till muslimerna i Norge. Så bör man fråga sig, vad är det Saudiarabien använder sina oljepengar till? Enligt officiell information från Saudiarabien från 2007 har landet använt mer än 600 miljarder kronor och finansierat byggandet av islamiska center i de europeiska länderna.