Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vad tror ni det blir i slutändan av det här, ärade tråddeltagare?
Efter idag med alla dessa redogörelser från de första sakkunniga så kan man få intrycket
av att det bär raka vägen till dårhuscellen för Breivik.
Men själv tror jag inte att det blir så. Den norska folkopinionen utövar ett väldigt tryck
här att man ska bestämma sig för att Breivik var fullt tillräknelig och kan dömas till
fängelse. Man lär nog tvingas ta viss hänsyn till detta.
Sen är ju uppenbarligen Breivik helt medveten om vad han gjort. I flera års tid har han planlagt
dåden, kalkylerat kallt med både det ena och andra. En organisatör av terror och skräck.
Obeveklig, aldrig ångerfull. Målmedvetet har han skridit till verket.
En riktigt psykiskt sjuk människa förmår knappast gå i land med allt detta som förevarit.
En kontrollerad individ utan pardon. Hans knäppa tankar kan ju finnas där ändå utan
att det tvunget föreligger allvarlig psykisk sjukdom i nivå med paranoid schizofreni.
Politiska och religiösa extremister lyckas på något förunderligt vis övertyga sig själva om
riktigheten i sina respektive mordiska galenskaper. Ändå kunna undgå att klassas
som renodlat sinnessjuka på ena eller andra sättet.
Fanatism av olika slag kan bevisligen föröda ett sinne, förvrida verklighetsperspektiven,
i synnerhet när man väljer att
djupna i den och klippa i stort av banden med den
"normala" världen under en längre tid.
Då utsätter man sig för fara. Då är klivet inte långt borta till "vansinnet" som kan ta sig
uttryck i massaker på Utöya, i ett riktigt bisarrt morddrama i Knutby eller i spektakulära
attacker mot skyskrapor i New York.
Men det handlar alltså om fanatiska människor med sannolikt mycket nojor, mycket
ouppklarat i sina liv från tidig början.
Det handlar om att bete sig sjukt och ändå vara frisk. Den paradoxen är ett av mysterierna
med människan.
Breivik går i fängelse: det är mitt tips. Då blir både norska folket nöjt och han själv.

Jag håller iof med dig i stort. Fascism och inte minst varianten islamofobi är en ideologi som, i sig själv, bygger på bisarra vanföreställningar. Men det behöver inte betyda att dess anhängare själva är besatta av bisarra vanföreställningar, i psykiatrisk mening.
Men att anse sig fått mandat att döda ifrån en "terrorist-nätverk" som ingen kunnat påvisa existensen utav. Och att Brevik, i konsekvens med ovanstående, betraktar sig som den norska nationens räddare: Domare, jury och bödel, i en och samma person, lutar faktiskt åt ett allvarligt psykotiskt syndrom.
Givetvis skulle det vara en helt annan sak om polisen fastslagit att ett sådant nätverk verkligen existerade/existerar, och att därifrån Brevik fått en order att utföra terror-aktionerna.
Dock, som du skriver: En svårt psykotisk och förvirrad man skulle aldrig gått iland med den långsiktiga planeringen, bomb-tillverkningen o.dyl
Så rent etiskt, och även politiskt, så borde Breivik dömas till förvaring, i praktiken på livstid, som den fascistiska terrorist han är.
Men känslomässigt så skulle det sitta fint för mig om fanskapet dömdes till sluten psykiatrisk vård, i praktiken på livstid.
Sedan kan iof min bedömning ha varit en annan om Brevik, som Husby sa, skulle fått uppträda i någon fånig paraduniform, a, la "Kejsaren av Portugalien" och dessutom fått tugga sina bisarra tankegångar inför allmänheten. Men det skulle också ha varit en sk "seger" för honom, även om det kanske skulle inneburit sluten psykiatrisk vård.
Så hur man än vrider och vänder på saken så skulle fanskapet "segra". Men då är det ändå bättre med en fängelsedom, då man kanske, äntligen, skulle kunna börja diskutera de fascistiska vanföreställningar som så många lider utav här på Flashback.