2012-09-03, 18:42
Medlem
Från rättegången:

Advokat Mette Yvonne Larsen: En del kommer att beteckna insatsen på Utøya och regeringskvarteret som en feg handling, har du reflekterat över det?

Anders Behring Breivik: Alltså, om jag inte skulle ha varit feg, så hade jag ringt till den norska militären och bett dem att mötas upp till en duell vid Mjøsa-sjön. De hade satt upp 20 bombplan och 30 tanks mot mig. Men när du står inför en massiv styrka som har allt detta till disposition, blir du tvungen att använda asymmetrisk krigföring. Den enda fördelen du har är överraskningsmomentet. Detta är ett urbant gerillakrig.

Citera
2012-09-04, 11:42
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Från rättegången:
[...]

Anders Behring Breivik: Alltså, om jag inte skulle ha varit feg, så hade jag ringt till den norska militären och bett dem att mötas upp till en duell vid Mjøsa-sjön. De hade satt upp 20 bombplan och 30 tanks mot mig.
Ha!! Finns väl inget som pekar på någon sorts grandios vanföreställning här, eller?
Den store och modige krigaren Anders Behring Breivik? ... Bläurrrk!!!

Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
[forts ABB] Men när du står inför en massiv styrka som har allt detta till disposition, blir du tvungen att använda asymmetrisk krigföring. Den enda fördelen du har är överraskningsmomentet. Detta är ett urbant gerillakrig.

Asymmetrisk krigföring?? Urbant gerillakrig?
Ja, det var då sannerligen en välbeväpnad fiende han valde i detta hans personliga Jihad. Vi vanliga dödliga kallar det helt simpelt för terrorism när man siktar in sig på obeväpnade, intet ont anande och på det stora hela taget oskyldiga offer!

Och vad menas med smileyn på slutet? Är det någon form av gillande från din sida, NothingToLose? Eller är det kanske också ett "citat Breivik"?
Citera
2012-09-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ha!! Finns väl inget som pekar på någon sorts grandios vanföreställning här, eller?
Den store och modige krigaren Anders Behring Breivik? ... Bläurrrk!!!

Asymmetrisk krigföring?? Urbant gerillakrig?
Ja, det var då sannerligen en välbeväpnad fiende han valde i detta hans personliga Jihad. Vi vanliga dödliga kallar det helt simpelt för terrorism när man siktar in sig på obeväpnade, intet ont anande och på det stora hela taget oskyldiga offer!

Och vad menas med smileyn på slutet? Är det någon form av gillande från din sida, NothingToLose? Eller är det kanske också ett "citat Breivik"?
Jag tycker att det var roligt sagt, därav smileyn. Han påminner om Lars Vilks fast han tar det ett steg längre. Han skämtar om allt som man inte "får" skämta om och vid helt opassande tillfällen så att folk knappt vet om det är på riktigt. Ta exempelvis detta med hans foton på sig själv eller hela manifestet också för den delen. Aningens "pompöst" om man ska använda Breiviks egna ord.

Citera
2012-09-04, 19:12
Medlem
0-0-0-0s avatar
Vad är det då som pekar på att ABB en dag kan vara en fri man?

Om ca 9år är det dags för första rundan i rätten ångande eventuell tidigare frigivning, vilket givetviss bara kommer vara en process där är högst troligen snabbt får återvända till bunkern.

Att tro att han under hela sin tid i fängelse kommer vara totalt isolerad från andra folk och kontakt med omvärden tror jag inte alls på.

Givetviss kommer han som alla andra fångar med tiden få mer och mer frihet och kanske även en dag permissioner.

Men om man tittar på utvecklingen i Norge!

Muslimerna vill ha en egen stat i Norge: http://www.expressen.se/nyheter/islamister-hotar-med-terrorattack-i-norge/

Hur såg det ut med invandringen för runt 20 år sedan, då det är den tiden vi räknar fram då ABB eventuellt kan bli frisläppt.

"På slutten av 1990-tallet passerte islam medlemstallene i den katolske kirke og pinsevennene og ble dermed den største minoritetsreligionen i Norge. I 2004 var medlemmene i muslimske trossamfunn fordelt på 82 registrerte og 10 uregistrerte menigheter. 60 000 av muslimene (om lag 75%) og 40 av menighetene var å finne i Oslo og Akershus.[4][5]"
1980: 1 006
1990: 19 189
2000: 56 458
2006: 72 023
2007: 79 000
2010: 98 953

Länk: http://no.wikipedia.org/wiki/Islam_i_Norge

Hur ser nuvarande opinionssiffrorna ut vad gäller nästa val till stadsmakten?

Opinionsras och ledarstrid igen i norska Höyre
”OSLO. Det konservativa norska partiet Höyre har nu opinionssiffror som är så låga att de kallas ”historiska”. Samtidigt har det blivit känt att en grupp Höyremän i stortinget i all hemlighet har planerat partiledaren Jan Petersens avgång på landsmötet i mars.
Höyres vice partiledare Per-Kristian Foss bekräftade på onsdagen att han har fått förfrågningar från partifolk både i och utanför stortinget om att ställa upp som partiledarkandidat. Foss förnekade dock att han deltar i någon aktion med målet att byta ut Petersen.

Jag är inte aktuell för ledarposten, sade Foss också.
Det är oklart hur omfattande missnöjet med den nuvarande partiledaren är och hittills har ingen framträdande Höyrepolitiker trätt fram med krav på Petersens avgång.
Höyreledaren själv säger att ingen har berättat för honom om planerna på att få honom utbytt Men han har hört att det är bråk i stortingsgruppen.”

Länk: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9801/14/telegram/utrikes38.html

Mer intressant i ämnet: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/rapporten-som-skakar-norge-och-stoltenberg/

Så att säga hur det politiska klimatet i Norge ser ut om 10, 15 eller 20 år är i dagsläget väldigt svårt. Men åt vilket hål det bär av de närmaste 5 åren är nog inget att tvivla på.

Vem vet kanske spatserar ABB på gatorna i Oslo om 9 år?
Citera
2012-09-04, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0-0-0-0
Så att säga hur det politiska klimatet i Norge ser ut om 10, 15 eller 20 år är i dagsläget väldigt svårt.
Precis. Vem hade för 30 år sen anat att Sverige skulle se ut som idag?
Citera
2012-09-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0-0-0-0
Hur ser nuvarande opinionssiffrorna ut vad gäller nästa val till stadsmakten?

Opinionsras och ledarstrid igen i norska Höyre
”OSLO. Det konservativa norska partiet Höyre har nu opinionssiffror som är så låga att de kallas ”historiska”. Samtidigt har det blivit känt att en grupp Höyremän i stortinget i all hemlighet har planerat partiledaren Jan Petersens avgång på landsmötet i mars.
Höyres vice partiledare Per-Kristian Foss bekräftade på onsdagen att han har fått förfrågningar från partifolk både i och utanför stortinget om att ställa upp som partiledarkandidat. Foss förnekade dock att han deltar i någon aktion med målet att byta ut Petersen.

Jag är inte aktuell för ledarposten, sade Foss också.
Det är oklart hur omfattande missnöjet med den nuvarande partiledaren är och hittills har ingen framträdande Höyrepolitiker trätt fram med krav på Petersens avgång.
Höyreledaren själv säger att ingen har berättat för honom om planerna på att få honom utbytt Men han har hört att det är bråk i stortingsgruppen.”

Länk: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9801/14/telegram/utrikes38.html

Mer intressant i ämnet: http://www.expressen.se/nyheter/dokument/rapporten-som-skakar-norge-och-stoltenberg/

Så att säga hur det politiska klimatet i Norge ser ut om 10, 15 eller 20 år är i dagsläget väldigt svårt. Men åt vilket hål det bär av de närmaste 5 åren är nog inget att tvivla på.

Vem vet kanske spatserar ABB på gatorna i Oslo om 9 år?
Artikeln som du länkade till är gammal. Det är Erna Solberg som är partiledare i Høyre.

Här har du en färsk opinionsmätning:

TV2.no 3 september 2012
Citat:
De rødgrønne regjeringspartiene har aldri hatt lavere oppslutning enn på TNS Gallups måling for TV 2, et drøyt år før stortingsvalget.

Med 35,9 prosent ligger de samlet bare et halvt prosentpoeng over resultatet til Arbeiderpartiet i 2009. Samtidig får Høyre tidenes høyeste oppslutning med 34,8 prosent, mens Frp går mest frem til 17,8.

Dermed har de to partiene samlet 52,6 prosent og ville fått 96 mandater på Stortinget. Både Senterpartiet og KrF faller under sperrgrensen.
http://politisk.tv2.no/spesial/partibarometeret/
Citera
2012-09-05, 14:34
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

När har "vi" bestämt det? Mig veterligen har ingen samtyckt till att hundratusentals invandrare ska få komma hit och leva på svenska skattebetalares pengar och begå brott mot etniska svenskar.

Du kanske menar att majoriteten har röstat på partier som har genomfört detta utan att fråga väljarna om lov? I så fall har du rätt.

Jag sa inte du. Men det funkar så här i en demokrati. Jag tror du vet det. Man frågar inte väljarna om lov. Det vet du väl också? Varför spelar du så trög. Fattar du inte hur vårt nuvarande system funkar?

Allt har gått enligt regelboken. Sen kanske du inte tycker att demokrati är den bästa lösningen. Men det är så vi har det nu. Du får väl starta någon kampanj eller något. Har du en bättre ide hur vi skall göra?
Citera
2012-09-07, 13:15
Medlem
Den terrordömde - f.d. frimuraren - Anders Behring Breivik kommer - som väntat - inte överklaga sin dom, när tidsfristen går ut idag.

Beskedet, som var väntat, meddelades av en av Breiviks advokater Tord Jordet på fredagen - samma dag som tidsfristen för ett överklagande löper ut. Därmed kommer domen mot Breivik att stå fast.

Senare under fredagseftermiddagen väntades Breiviks försvarare Geir Lippestad besöka den terrordömde i Skien-anstalten i Telemark

[...]"Ved midnatt i dag utløper Breiviks frist for å anke dommen på 21 års forvaring. Forsvarerne hans skal møte ham i fengselet ved 13-tiden, etterpå skal de snakke med pressen.

Vi følger pressemøtet direkte på VGTV fra klokken 14.00"
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/artikkel.php?artid=10045489
Citera
2012-09-08, 10:54
Medlem
thewellovedones avatar
Breivik förlorar sin PC vilket han betraktar som ett avtalsbrott. Allt som han har skapat på tangentbordet passar han nu på att skriva ut vilket är om jag känner Breivik rätt ganska mycket. Jag tror inte för ett ögonblick att han kommer att ge upp laptopen utan kamp, knappt ens då.
Senast redigerad av thewellovedone 2012-09-08 kl. 11:08.
Citera
2012-09-08, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Steffestekare
Jag sa inte du. Men det funkar så här i en demokrati. Jag tror du vet det. Man frågar inte väljarna om lov. Det vet du väl också? Varför spelar du så trög. Fattar du inte hur vårt nuvarande system funkar?

Allt har gått enligt regelboken. Sen kanske du inte tycker att demokrati är den bästa lösningen. Men det är så vi har det nu. Du får väl starta någon kampanj eller något. Har du en bättre ide hur vi skall göra?

Om man får en majoritet av rösterna i ett riksdagsval men sedan fattar beslut som en majoritet av folket inte hade röstat för om de själva hade fått fatta beslutet i en folkomröstning, så är det naturligtvis diktatur och en sketen charad på att folket har den egentliga makten.
Citera
2012-09-08, 12:58
Medlem
thewellovedones avatar
Jag anser att spelet mellan den uppkäftige gossen Breivik och matriarken Arntzen var värsta underhållningen. Breivik försöker hela tiden rubba Arntzen men lyckas aldrig sätta dit henne, däremot kunde Arntzen vara ganska generös när det gäller att ge Breivik tid att försvara sig utan att för ett ögonblick tappa kontrollen.
Citera
2012-09-08, 14:37
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Breivik förlorar sin PC vilket han betraktar som ett avtalsbrott. Allt som han har skapat på tangentbordet passar han nu på att skriva ut vilket är om jag känner Breivik rätt ganska mycket. Jag tror inte för ett ögonblick att han kommer att ge upp laptopen utan kamp, knappt ens då.
Avtalsbrott? ... Mig veterligen fick han tillgång till en dator, med restriktioner, för att kunna lägga upp sitt eget försvar? Generöst i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in