2012-06-25, 04:40
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Om det blir en otillräknelighetsdom så betyder det att Breivik inte är skyldig till något vilket kan innebära att han inte kommer att få möjlighet att överklaga domen, säger John Christian Elden till Dagbladet.no.

Förklaras Breivik otillräknelig - "5:5a" enligt tidigare, svensk strafflag - blir han satt under förmyndare.

Vid vilken tidpunkt förvandlades Breivik från psykiskt/mentalt frisk i medicinsk vedertagen mening - till "otilltäknelig" enligt de norska "experter" som analyserat honom ? Blev Breivik frikallad från militärtjänstgöring med bedömningen "otillräknelig", dvs oandvändbar som soldatämne av den anledningen ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-06-25 kl. 05:30.
Citera
2012-06-25, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förklaras Breivik otillräknelig - "5:5a" enligt tidigare, svensk strafflag - blir han satt under förmyndare.

Vid vilken tidpunkt förvandlades Breivik från psykiskt/mentalt frisk i medicinsk vedertagen mening - till "otilltäknelig" enligt de norska "experter" som analyserat honom ? Blev Breivik frikallad från militärtjänstgöring med bedömningen "otillräknelig", dvs oandvändbar som soldatämne av den anledningen ?
Breivik tog hand om sin sjuka hjärnopererade mor och slapp därför värnplikten.

När det gäller allvarliga brott i Norge så tycks reglerna vara så att du är psykiskt sjuk tills motsatsen bevisats.
Senast redigerad av NothingToLose 2012-06-25 kl. 07:01.
Citera
2012-06-25, 07:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Breivik tog hand om sin sjuka hjärnopererade mor och slapp därför värnplikten.

När det gäller allvarliga brott i Norge så tycks reglerna vara så att du är psykiskt sjuk tills motsatsen bevisats.

Om de norska värnpliktsreglerna medger frisedel av den anledningen är Breivik sannolikt friskare än den norska inskrivningsmyndigheten - jeez ..

Märklig grundinställning och bevisordning. Drag av det gamla sovjetsystemets syn på undersåtarna.
Citera
2012-06-25, 11:50
Medlem
Powergirls avatar
Jag trodde den här sidan handlade om rättegången mot sinnessjuka Anders B Brevik. Istället tycks den ha blivit ett tillhåll för allsköns dårar som inte har uppfattat att Breivik är massmördare och tillika bedömd som otillräknerlig.

Det är inget konstigt med att åklagarna vill se honom dömd till tvångsvård. Har man som Breivik avrättat och lemlästat människor i parti och minut,varav de flesta var ungdomar som skulle haft ett helt liv framför sig, så behöver man knappast vara Einstein för att räkna ut att stallet inte är i ordning och att många hästar inte är där de borde vara.

Att Breivik dessutom tror han är kommendör i en tempelordern stärker precis inte hans omdöme. Nu får ni sitta ned och ta det lungt, annars är risken stor att farbrodern med vit rock kommer att hämta in er också. Domen kommer i slutat av Juli eller i Augusti och därefter hoppas jag innerligt att jag aldrig mer behöver se Breivik.
Citera
2012-06-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Domen kommer i slutat av Juli eller i Augusti och därefter hoppas jag innerligt att jag aldrig mer behöver se Breivik.
24 augusti är det bestämt. Antagligen har man valt detta senare datum därför att man ska hinna bygga färdigt och inreda hans nya bostad.
Citera
2012-06-25, 12:09
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Du menar alltså att alla muslimska terrorister, liksom många miljontals människor som begått och dagligen begår ofattbart mycket värre dåd än Breiviks i Sydamerika, Indien, Mellanöstern och framförallt Afrika inte heller har "hästarna där de borde vara"?

Om du inte har upptäkt det tidigare så handlar den här tråden om rättegången mot Anders B Breivik och om han är otillräknerlig eller inte. Att han är en satans mördare är ställt utom allt tvivel.
Har svårt att se vad våldsdåd i övriga världen har med den Norska lagstiftningen och detta domslut att göra oavsett hur avskyvärda de än är.
Citera
2012-06-25, 14:07
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag trodde den här sidan handlade om rättegången mot sinnessjuka Anders B Brevik. Istället tycks den ha blivit ett tillhåll för allsköns dårar som inte har uppfattat att Breivik är massmördare och tillika bedömd som otillräknerlig.

Breivik är en fullt tillräknelig massmördare. Vilket ord är det du inte förstår.

Jag har egentligen ingen anledning att recensera dig - heder och ära tar andra förtjänstfullt av dig då du intellektuellt inte hänger ihop, utan med rätta, i den delen, utan svårighet kan uppfattas som ett av naturens bakslag. Det har du säkert själv noterat. Karakteristiskt drag förefaller vara åsikt fri från insikt.
Senast redigerad av MBoudine 2012-06-25 kl. 14:45.
Citera
2012-06-25, 15:15
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Du har svårt att se eftersom du är dum. Vid bedömningen av hans tillräknelighet är det naturligtvis väldigt relevant, och kanske även helt nödvändigt, att jämföra honom och hans dåd med andra politiska och religiösa vålds- och terroraktioner, liksom med andra massmord och massmördare av olika slag.

Är det så svårt för dig att inse vad den här tråden handlar om.
Återigen lagstiftningen som tillämpas i Norge är den norska lagstiftning. Rättegången handlar om Breiviks massmördande inte vad andra massmördare har gjort någon annanstans i världen. Det handlar vidare om han,den självutnämnde kommendören, är otillräknelig är eller ej. Det är det som rätten har att ta ställning till. Att Breivik är skyldig till massmord har han redan erkänt och är ställt utom rimlig tvivel.

Du får ta diskussionen om andra lagstiftningar och andra massmördare i andra trådar enligt min uppfattning . Så nu rapporterar jag dig för OT.
Citera
2012-06-25, 15:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Efter att ånyo har raderat ett antal inlägg som inte rör rättprocessesen vill jag påminna om vad som står i moderatorsmeddelandet:

Citat:
Vänligen respektera att denna tråd handlar om rättegången. Inte om hans ideologier eller annat.

Det är ingen brist på Breivikstrådar att posta i, så håll var sak på sin plats.

Strix/Mod
Citera
2012-06-25, 17:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Breivik är en fullt tillräknelig massmördare.

Det är din åsikt! Åklagarna har som bekant en annan. Och det är deras som har betydelse.

Själv har jag väl svängt fram och tillbaka i mina funderingar om norrmannens mentala status.
När allt kommer omkring så anser jag nog att han ska bedömas som fullt tillräknelig och
därmed helt ansvarig för sina handlingar. Det blir någonstans fel att frånta honom det
ansvaret, vilket ju skulle ske med en otillräknelighetsbedömning.

Han visste mycket väl vad han sysslade med. Det var ingenting som hände över en dag
direkt. Oerhört noga planlagt in i minsta detalj. Han dödade med berått mod.
Han har fullständigt överlämnat sig åt sin fanatism och helt medvetet bejakat ödeläggelsen
av sin egen mänsklighet; trätt villigt i möte med det onda och utfört sina kallblodiga handlingar.
En ond psykopat! En kallhamrad rå fascist!
Jo, visst bör han ta ansvar för sina handlingar och kunna dömas som tillräknelig och
därmed rätteligen förpassas in i sitt fängelse.

Ut kommer han ju ändå inte oavsett vad han döms som.

Men det är ju bara min åsikt och den har heller ingen betydelse i likhet med din.

Sen angående dina simpla förolämpningar av en viss användare här så tycker jag gott
du kunde avstått från dem. Ser mycket illa ut. Men det är väl vad man kan vänta från såna
som dig, antar jag.
Senast redigerad av Grandioso 2012-06-25 kl. 18:02.
Citera
2012-06-25, 17:38
Medlem
Grandiosos avatar
[quote=jackelina]Du har Grandioso som användarnamn; en tönt i solglasögon som avatar; och sanningen om JFK i din signatur?

QUOTE]

Dina barnsliga förolämpningar intresserar mig inte ett dyft!

När du lyckas hålla dig on topic och uttala dig om Breivik och hur han i ett historiskt
perspektiv kommer att betraktas, han och hans handlingar så är det faktiskt inte helt oävet
och visar att du trots allt har en viss mognad och inte är helt underbegåvad.

Hade Breivik "nöjt" sig med bomben i Oslo och avstått från massmördandet på Utöya
så hade kanske utsikterna för en "mildare syn" på honom i en framtid tett sig något bättre.
Bara en liten gissning.
Senast redigerad av Grandioso 2012-06-25 kl. 17:52.
Citera
2012-06-25, 19:19
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sen angående dina simpla förolämpningar av en viss användare här så tycker jag gott
du kunde avstått från dem. Ser mycket illa ut. Men det är väl vad man kan vänta från såna
som dig, antar jag.

Var och en får vad den tillkommer, den uppfattningen har såna som jag. I Breivik-målet, sakligt diskuterad, finns inte utrymme för allmänt tyckande och känsloyttringar, varefter domen avkunnas vid köksbordet av en djupt okunnig i affekt. Vilket "en viss användare" med stor lidelse ägnar sig åt. Det är en annan uppfattning jag har och tycker är irriterande.

Breivik är inte otillräknelig, snarare beräknande och mycket målmedveten. Han hade en mission, ett jobb som han har utfört till egen och en del andras belåtenhet. Han är villig att ta sitt straff för detta - fängelse på livstid - men räknade förmodligen inte med att han riskerar sluta sina dagar som otillräkneligförklarad mentalpatient. Då är hans mission förfelad. "Otillräknelig" är med största sannolikhet domskälet i utslaget som meddelas 24 augusti. Dvs en politisk dom kan påräknas, inte en juridiskt eller medicinskt korrekt underbyggd dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in