2013-11-06, 06:15
Bannlyst
Tycker han borde kastas till hundar. Själv tyckte han ju faktiskt dödsstraff var helt ok, han tyckte ju själv att 21 års fängelse var ett skämt
Senast redigerad av Abdulsalami. 2013-11-06 kl. 06:19.
Citera
2013-11-06, 08:09
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdulsalami.
Själv tycker jag absolut Breivik borde avrättas, varför lägga ned en massa pengar på varje år en person som ändå kanske ingen kan tycka om

Det är helt ovidkommande. Grunden i det demokratiska rättsamhället är att ALLA åtalade får en schysst rättegång.
Citera
2014-08-31, 11:26
Medlem
SDL-MOGGE-order777s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=WnGlq1Fgxyc
Citera
2014-09-13, 17:11
Medlem
Finns det någon som helst risk att Breivik släpps ut i framtiden?
Citera
2014-09-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godenborg
Finns det någon som helst risk att Breivik släpps ut i framtiden?
Om allt går rätt till enligt lag så finns den chansen ja. Givetvis kommer han att behöva leva med livvaktsskydd utanför murarna.
Det som talar för att han släpps fri om max 18 år är att han inte har visat några som helst våldsamma tendenser under sin fängelsetid och att han öppet deklarerat att han nu har konverterat till att bli demokrat. Han arbetar för att bilda ett politiskt parti och han har meddelat att han tar avstånd ifrån våld. Han ville också studera statsvetenskap men jag vet inte hur det blev med det, om han tillåts att göra det nu eller om det kommer bli aktuellt lite senare. Han är fortfarande en aktiv skribent och har skrivit ett bokmanus på 1000 sidor. Förutsatt att Breiviks utveckling i fängelset fortsätter så här så visar det på att han är mindre farlig nu än 22/7 2011 och att han inte kommer att återfalla i ny kriminalitet på utsidan. Och det är vad domstolen tittar på när de ska göra en bedömning om huruvida han ska släppas ut efter avtjänat straff eller sitta inne ytterligare fem år. Kalla det naivt men det är så man har valt att systemet ska fungera i Norge och alla är lika inför lagen så det ska även gälla för Breivik.
Citera
2014-10-19, 14:47
Medlem
Domen mot Breivik kan vara ogiltig!
Citat:
Ulf Leirstein sitter i justiskomiteen på Stortinget for Fremskrittspartiet.
Jevnlig blir han kontaktet av folk som opplever at de har blitt urettferdig behandlet av samfunnet.
Derfor valgte han i juni å konstituere sin egen rettsikkerhetsgruppe på Stortinget.
Citat:
Flere av medlemmene mener at dommen mot terroristen Anders Behring Breivik er ugyldig fordi dommeren ikke har avgitt forsikring om å arbeide samvittighetsfullt.

Gruppen mener nemlig at dommer avsagt av en dommer uten dommerforsikring er ugyldig. Dette har imidlertid Høyesterett tidligere avvist.
http://www.tv2.no/2014/10/18/nyheter/norsk-politikk/frp/solberg-regjeringen/6136746

Leiersten valde dock i panik att lägga ner gruppen direkt när norska TV2 konfronterade honom med medlemmars diverse uttalanden på internet.

Ur en artikel från 2012
Citat:
Høyesterett slår fast at manglende dommerforsikring ikke gir grunnlag for å oppheve flere hundre rettskraftige dommer.
Att det blir lite jobbigt kan väl inte vara ett hållbart argument i en rättsstat?
Citat:
I dag mangler 150 av 564 dommere i Norge dommerforsikring, som er en skriftlig ed fra 1927 som kreves avlagt av alle dommere etter domstolslovens paragraf 60.
http://www.nrk.no/norge/avviser-krav-om-dommerforsikring-1.8223358

“Jeg forsikrer at jeg samvittighetsfullt vil oppfylle mine plikter som dommer – at jeg vil handle og dømme således som jeg etter loven og for min samvittighet kan forsvare, og verken av hat eller vennskap, verken for gunst eller gave eller av annen årsak vike fra rett og rettferdighet.”
Citera
2014-10-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Om allt går rätt till enligt lag så finns den chansen ja. Givetvis kommer han att behöva leva med livvaktsskydd utanför murarna.
Det som talar för att han släpps fri om max 18 år är att han inte har visat några som helst våldsamma tendenser under sin fängelsetid och att han öppet deklarerat att han nu har konverterat till att bli demokrat. Han arbetar för att bilda ett politiskt parti och han har meddelat att han tar avstånd ifrån våld. Han ville också studera statsvetenskap men jag vet inte hur det blev med det, om han tillåts att göra det nu eller om det kommer bli aktuellt lite senare. Han är fortfarande en aktiv skribent och har skrivit ett bokmanus på 1000 sidor. Förutsatt att Breiviks utveckling i fängelset fortsätter så här så visar det på att han är mindre farlig nu än 22/7 2011 och att han inte kommer att återfalla i ny kriminalitet på utsidan. Och det är vad domstolen tittar på när de ska göra en bedömning om huruvida han ska släppas ut efter avtjänat straff eller sitta inne ytterligare fem år. Kalla det naivt men det är så man har valt att systemet ska fungera i Norge och alla är lika inför lagen så det ska även gälla för Breivik.

Varför om max 18 år? Tillämpar inte Norge halvtidsfrigivning. Om livstid i Norge är 21 år så borde han väl vara välkommen tillbaka till samhället efter 10,5 år? Vad är det jag har missat?
Citera
2014-10-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Varför om max 18 år? Tillämpar inte Norge halvtidsfrigivning. Om livstid i Norge är 21 år så borde han väl vara välkommen tillbaka till samhället efter 10,5 år? Vad är det jag har missat?
Så här är det. Breivik dömdes år 2012 till 21 års fängelse men tiden han satt i häkte, ungefär ett år, dras av från domen. Detta innebär att han har avtjänat ungefär tre år av sitt straff.

Anledningen till att jag skrev max 18 år (21 år som han dömdes till minus de tre han redan har avtjänat) var därför att jag är osäker på vilka myndigheter som tar beslut om villkorlig frigivning men det jag vet är att domstolen bestämde att minimitiden skulle vara 10 år.

Om sju år (2021) har Breivik alltså rätt att ansöka om villkorlig frigivning. Men redan år 2018 då han har avtjänat 2/3 av straffet har han rätt att ansöka om permissioner, så om fyra år kanske du kan vinka till Breivik i Oslo när han är ute på permis.
Senast redigerad av NothingToLose 2014-10-25 kl. 16:11.
Citera
2014-12-27, 13:10
Medlem
En ubehagelig sannhet har åpenbart seg for Geir Lippestad

En av hans slektninger var blant Norges mektigste nazister under krigen.

http://www.dagbladet.no/2014/12/27/magasinet/pluss/portrettet/geir_lippestad/pa_tomannshand/36807596/
Citera
2015-01-12, 19:37
Medlem
downbelows avatar
Att den här människan ska komma ut från fängelset låter ju helt otroligt, karl har ju dödat massor av människor,
för mig borde det vara 1 års fängelse minst per person han dödat.

21 år är ett skämt om det finns risk han blir frisläppt nångång
Citera
2015-01-13, 01:18
Medlem
cazzers avatar
Om ABB anses vara fortsatt farlig efter 21 år (han har ju knappast lugnat ner sig i finkan av allt att döma) så kan de ju bara fortsätta att förvara honom vad jag har förstått?

Klart, en psykopat som han kan väl ganska enkelt börja visa sig "ångerfull" och olycklig när det börjar närma sig tiden för permissioner. Kanske vore bäst om han ramlade ner från en trappa eller hittades hängd i cellen om sådär 12-15 år..
Citera
2015-01-13, 03:51
Medlem
Det ska bli intressant att se den första tv intervjun med ABB.För en sådan blir det nog framöver där han "öppnar sitt hjärta" och berättar om sitt liv och sin syn på saker och ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in