2012-08-25, 21:36
Medlem
d00rkeys avatar
Tack för svaret. Jag frågade dock inte om vad som är hypotetiskt och högst osannolikt möjligt, utan om hur det ligger till i verkligheten (du vet, den verkliga verkligheten).

Någon annan kanske vet hur det norska rättssystemet fungerar vad det gäller ett eventuellt frisläppande av förvaringsdömda fångar?
Citera
2012-08-25, 21:59
Medlem
Necrotrusts avatar
Fråga;
finns det länk till ögonblicket då domen läses upp och fick Breivik kommentera denna?
Citera
2012-08-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrotrust
Fråga;
finns det länk till ögonblicket då domen läses upp och fick Breivik kommentera denna?
1. Inlägg #7363 har en länk.
2. Nej. Han fick bara svara på om han tänker överklaga domen.
Citera
2012-08-26, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
1. Inlägg #7363 har en länk.
2. Nej. Han fick bara svara på om han tänker överklaga domen.

Har kollat den länken och googlat men hittar inget riktigt svar fick han bara 21år och inge skadestånd som han ska betala och sånt? :O
Citera
2012-08-26, 00:40
Medlem
TheBlackSwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har kollat den länken och googlat men hittar inget riktigt svar fick han bara 21år och inge skadestånd som han ska betala och sånt? :O

Det stämmer...han fick 21 år och förvaring.
Har inte heller hört något om skadestånd m.m.
Citera
2012-08-26, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBlackSwan
Det stämmer...han fick 21 år och förvaring.
Har inte heller hört något om skadestånd m.m.

Det är sjukt att han bara får fängelse men inget skadestånd som ska betalas.

Men det är två saker jag undrar.

1: Förvaring betyder det bara att hans straff kan förlängas med 5år i taget?

2: Eftersom han fick fängelse, betyder det att de slipper bygga om ett fler tal fängelseceller bara just för han?
Citera
2012-08-26, 01:07
Medlem
d00rkeys avatar
1) Fängelse i 21 år och att han tidigast efter 10 år kan söka om frigivning. Efter detta (21 år men kanske redan efter 10) så ska hans fall, om en eventuell frigivning kan komma ifråga prövas vart femte år.

2) Ingen aning. Jag tror dock att Ilafängelset redan har de celler som kommer i fråga.
Citera
2012-08-26, 02:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Domaren i Oslo tingsrätt fick mycket kritik för att hon lät Breivik mässa sina politiska åsikter i över en timme i början av rättegången.

Men i går tog hon allt Breivik sagt och vände det emot honom.

I punkt efter punkt visade hon och meddomaren Arne Lyng att Breivik inte uppfyllde kriterierna för psykisk sjukdom som skulle göra honom straffri.
Hon sa att han är en mycket märklig människa. Men det som de första rättspsykiatrerna tolkade som psykisk sjukdom, ansåg rätten bero på en högerextrem politisk ideologi. Breiviks mammas uppgifter om hans underliga beteende berodde på att han planerade ett omfattande terrordåd som hölls hemligt.

Arntzen fick allting att framstå som så självklart.

Citat:
Slut på Breiviks show. Försvarsadvokaten ingrep och till sist sa Breivik de förväntade orden:
- Jag anker ikke.
Tack, godnatt, ajöss. Snabbt satte vakterna på Anders Behring Breivik hans handfängsel och så fördes han ut.

På Twitter skrev Jo Stein Moen, socialdemokrat och bloggare i Trondheim:
"Glem ham. Husk dem."
Glöm honom, och minns dem som dog.
Elin L'Estrange, som simmade till friheten och livet, bort från Utøya, twittrade:

"När jag var liten ville jag bli som Pocahontas när jag blev stor. Nu vill jag bli som domare Arntzen."

http://www.expressen.se/nyheter/britta-svensson-har-tystar-hon-breivik/

Ja, stort beröm till Domare Wenche Elizabeth Arntzen! Hon har genomfört den här processen
på ett lysande vis. Med orubbligt fast hand hållit i alltsammans och framför allt haft
järnkoll på den åtalade massmördaren och inte tillåitit några utsvävningar från dennes sida.
Vilken blick! Vilken skärpa hos denna bestämda dam! Man iakttog inte minst det på
avslutningsdagen i fredags när hon höll norrmannen i strama tyglar och satte honom
ordentligt på plats. Rejäla tag! Grandiost på min ära!

http://www.youtube.com/watch?v=ew60Vr2MBLg

Tack, godnatt, adjöss från mig också!
Senast redigerad av Grandioso 2012-08-26 kl. 02:36.
Citera
2012-08-26, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Norge har inte längre fängelsestraff än 21 års förvaring. Fängelse för brott mot mänskligheten ger 30 års fängelse men då är det utan chans till förlängning. När fången har avtjänat 30 år ska han ut.

Förvaring är ett fängelsestraff som delas ut vid extra grova brott när det samtidigt finns en närliggande fara för upprepad allvarlig kriminalitet. Domaren kan som mest ge 21 års fängelse men om det efter 21 år fortfarande finns en närliggande risk för upprepad allvarlig kriminalitet, kan fången hållas inlåst 5 år till. Om det efter dessa fem år, fortfarande anses finnas risk för allvarlig kriminalitet kan fången få sitta fem år till osv. Straffet är på så sätt inte tidsbegränsat, utan kan förlängas i princip hur länge som helst.

Domaren satte en maxtid på villkorlig frigivning också. Längre tid kunde hon inte ge honom och den tiden är 10 år. Så tidigast om ca 9 år, kan Breivik bli villkorligt frigiven om inte någon av åklagarmyndigheten, kriminalvården eller brottsoffren går till domstolen och ansöker om att hålla honom inlåst. Då får domstolen avgöra om det tycks finnas en risk för närliggande upprepad allvarlig brottslighet. Om det inte gör det, ska Breivik släppas ut i friheten på prov. Om han begår en olaglig handling under den tiden och åker fast hos polisen så hamnar han i fängelse igen.
Ansöka om att bli villkorligt frigiven kan Breivik göra 1 gång om året (efter de 9 första åren).
Domaren räknar alltid bort tiden som personen har suttit häktad. Breivik har suttit häktad i över 1 år.

Något skadestånd kommer Breivik inte att kunna betala eftersom han inte hade tillgångar när han greps. Summan han skulle tvingas betala skulle sluta på miljarder så det är liten sannolikhet att han, vad som än händer, skulle kunna betala igen pengarna. Förutom 77 mord och flera hundra skadade, så har han bland annat rättegångskostnader för miljonbelopp och de materiela skadorna blev som du säkert minns enorma i regeringskvarteret.
Samtidigt ska man komma ihåg att alla fångar kostar miljonbelopp när de sitter inne. Ju längre tid desto högre kostnad. Norge skulle till exempel kunna minska massinvandringen och utvisa invandrare som begår brott för att spara en slant.
Citera
2012-08-26, 07:28
Medlem
Unisertits avatar
Får vi se om det blir ett litet prison break om ett par år från Anders.
Citera
2012-08-26, 08:45
Medlem
Citat:
Jag har läst någonstans att man kanske i framtiden kommer att dela på fångarna så att etniskt födda norrmän får sitta på ett fängelse och de andra får ett annat fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Och du orkade inte ens hitta din källa på var du "någonstans" att man "kanske". Dream on.
Ett halvt rätt kan jag väl få i alla fall?
Citat:
Egna avdelningar för utländska intagna

På Ullersmo fängelse planeras att öppna en avdelning för utländska intagna som ska utvisas eller överföras till fängelse i hemlandet. Kriminalvården ska innan sommaren 2012 lägga fram en rapport med rekommendationer till en plan för den nya avdelningen. Utbudet för de intagna på denna avdelning ska vara anpassat för deras behov.
Källa: http://www.kriminalomsorgen.no/utenlandske-innsatte.237881.no.html

Edit: Obs! Brottsstatistiken som finns på webbsidan är verklighetsbaserad och jag vill därför passa på att varna känsliga personer för att klicka på länken.
Senast redigerad av NothingToLose 2012-08-26 kl. 08:55.
Citera
2012-08-26, 10:17
Medlem
soffiqqs avatar
Citat:
Edit: Obs! Brottsstatistiken som finns på webbsidan är verklighetsbaserad och jag vill därför passa på att varna känsliga personer för att klicka på länken.

Och vem fan är känslig för siffror om jag får fråga ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in