2012-08-24, 18:30
  #7273
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Domen är i Breviks ögon en seger, se hans knutna näve, segergesten. Han bekräftar sin troligaste diagnos, narcissism. Det som för andra är ett uppenbart nederlag, är för narcissisten seger. Allt förvrids, allt blir tvärtom.

(Jämför med Assange som sitter inlåst på en ambassad. Han anser också att han vunnit sin strid.)

Narcissisten sysselsätter alltid ett stort antal människor, från jurister till tjänstemän och sjukvård. Det bildas för- och emotläger. Check, check, check.

Dagens dom visar att en personlighetsstörd inte är sjuk i lagens mening, men obotbar.

vad har du för belägg för att han anser detta... är du tankeläsare?

Vad jag håller med om är att det är fullt möjligt att Breivik är Narcissist, han förefaller otroligt nöjd med all uppmärksamhet han får. Assange däremot verkar inte det minsta nöjd, han vill bara undvika att utlämnas till USA... av förståeliga skäl.
Citera
2012-08-24, 18:32
  #7274
Medlem
Soterns avatar
Någon som kan förklara det juridiska? Om jag fattat det rätt är maxstraffet i Norge 21 år. Ändå snackar alla idag om att han aldrig kommer att komma ut. Man kan väl inte hålla honom inspärrad i fler år än han dömts för?
Det snackas om "förvaring" men då skulle man i spincip kunna hålla folk innestängda hur länge som helst för vilket brott som helst. Låter helt sjukt i mina öron, även om jag anser att han förtjänar att aldrig komma ut.
Citera
2012-08-24, 18:47
  #7275
Medlem
thewellovedones avatar
Domen var helt korrekt och den enda rimliga. Breivik kan mycket väl ha personlighetsstörningar men sådana är vanligtvis inte klassificerade som otillräknerliga. Han visste precis vad han gjorde när han genomförde terrorattentaten och ångrar sig inte, tvärtom.

Det är många som verkar tro att Breivik kommer att släppas ut i framtiden, det tror jag inte ett ögonblick på. Mannen har kallblodigt mördat sjuttiosju personer och säger med stolthet att han skulle ha gjort det igen. Det finns inte på kartan att man släpper ut en sådan person.
Citera
2012-08-24, 18:48
  #7276
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Någon som kan förklara det juridiska? Om jag fattat det rätt är maxstraffet i Norge 21 år. Ändå snackar alla idag om att han aldrig kommer att komma ut. Man kan väl inte hålla honom inspärrad i fler år än han dömts för?
Det snackas om "förvaring" men då skulle man i spincip kunna hålla folk innestängda hur länge som helst för vilket brott som helst. Låter helt sjukt i mina öron, även om jag anser att han förtjänar att aldrig komma ut.

Tydligen så finns det en regel att det går att förlänga förvaringen successivt så länge som personen förväntas utgöra en fara. Så länge som Breivik därmed håller fast vid att han vill "döda så många som möjligt" osv så lär inte ett frigivande vara aktuellt. Håller han fast vid den ståndpunkten så sitter han inspärrad tills han dör, garanterat.
Citera
2012-08-24, 18:52
  #7277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cap0
Någon som har replay på när breivik får tala om han nekar eller inte och de stänger av hans mikrofon?

edit: här http://www.nrk.no/227/dag-for-dag/breivik_-jeg-anker-ikke-1.8294369
Tack, satan vad creepy Anders var.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Någon som kan förklara det juridiska? Om jag fattat det rätt är maxstraffet i Norge 21 år. Ändå snackar alla idag om att han aldrig kommer att komma ut. Man kan väl inte hålla honom inspärrad i fler år än han dömts för?
Det snackas om "förvaring" men då skulle man i spincip kunna hålla folk innestängda hur länge som helst för vilket brott som helst. Låter helt sjukt i mina öron, även om jag anser att han förtjänar att aldrig komma ut.
Ja, de kan hålla inne någon hur länge som helst.
Citera
2012-08-24, 18:54
  #7278
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tydligen så finns det en regel att det går att förlänga förvaringen successivt så länge som personen förväntas utgöra en fara. Så länge som Breivik därmed håller fast vid att han vill "döda så många som möjligt" osv så lär inte ett frigivande vara aktuellt. Håller han fast vid den ståndpunkten så sitter han inspärrad tills han dör, garanterat.


Ok, tack för svar. Måste ju ändå vara ganska verkningslöst. Om han är smart låtsas han vara ångerfull när straffet börjar närma sig sitt slut och kan komma ut och kanske göra en ny runda.
Citera
2012-08-24, 18:59
  #7279
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Så domen verifierade att Breivik är helt mentalt/psykiskt frisk?
Citera
2012-08-24, 19:00
  #7280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Domen är i Breviks ögon en seger, se hans knutna näve, segergesten. Han bekräftar sin troligaste diagnos, narcissism.

Det behöver inte finnas någon som helst sjukdom eller störning i botten. Det kan helt enkelt handla om att han är övertygad om en idé om samhället och att han agerat utifrån den. På motsvarande sätt som västerländska marxister som utfört terrordåd av de flesta gissningsvis inte anses psykiskt sjuka eller störda utan ideologiskt motiverade.

Domen var en seger i hans ögon därför att det fanns två alternativ av rättegången, fängelse eller sjukvård. Han ville ha fängelse eftersom det skulle gynna hans planer och när det blev som han ville blev han kanske nöjd över det. Det är förenligt med friskhet att bli nöjd över när det önskade utfallet av två alternativ förverkligas.

Om du menar att han måste ha en diagnos kan du jämföra med andra som agerat och varit framgångsrika i det de gjort: ta tex Kamprad. Han måste inte ha en diagnos bara för att han haft en idé och agerat på den och lyckats.
Citera
2012-08-24, 19:04
  #7281
Medlem
runefjuns avatar
Var hittar jag ord för ord-rapportering från idag? Har letat på vg men de har så jäkla rörig hemsida. Söker alltså inte referat, utan äkta ORD FÖR ORD
Citera
2012-08-24, 19:04
  #7282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Så domen verifierade att Breivik är helt mentalt/psykiskt frisk?

Domstolsväsendet bedömde om han var tillräknelig och inte om han var sjuk eller frisk. Kanske mer om detta.
Citera
2012-08-24, 19:05
  #7283
Medlem
Schneeleopards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ok, tack för svar. Måste ju ändå vara ganska verkningslöst. Om han är smart låtsas han vara ångerfull när straffet börjar närma sig sitt slut och kan komma ut och kanske göra en ny runda.

Det är en lågoddsare att han aldrig släpps ut bland folk igen oavsett vad han säger, menar, ångrar, eller gör...
Citera
2012-08-24, 19:05
  #7284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Så domen verifierade att Breivik är helt mentalt/psykiskt frisk?
Jajamänsan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in