2012-06-18, 13:11
  #6433
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Fan vad de gillar att säga SPÖRSMÅL!!!
Citera
2012-06-18, 13:51
  #6434
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
AA säger att Breivik på frågan om han känner stolthet över det han gjort har han sagt att han känner sig stolt över att ha genomfört operationen.

Citat:
OSLO. Terje Tørrissen och Agnar Aspaas observerade Anders Behring Breivik i tre veckor. De är säkra på sin sak – han är fullt tillräknelig för sina gärningar. Men har de blivit lurade av massmördaren?
Hjärnornas kamp fortsätter i Oslo tingsrätt. Frågan är fortfarande, är Breivik galen eller inte? Fängelse eller vård?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14994901.ab

Det sänds i tv på ettan bara så ni vet!
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2012-06-18 kl. 13:55.
Citera
2012-06-18, 14:09
  #6435
Medlem
Aftonbladets citat
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
AA säger att Breivik på frågan om han känner stolthet över det han gjort har han sagt att han känner sig stolt över att ha genomfört operationen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/te...cle14994901.ab

VGs citat
Citat:
Han svarar att det var grymma beskrivningar och «det är omöjligt att inte bli berörd» men att han hade stålsatt sig.

Han svarar tekniskt och de sakkunniga pressar honom med hänsyn till eventuella emotionella reaktioner.

Han svarar då «jag var ledsen över att behöva återuppleva mardrömmen. Jag känner sorg på vägnar av de omkomna» men att han inte hade något emotionellt utbrott.

På fråga om skuldkänsla svarar han bekräftande men säger samtidigt att han inte ångrar. På frågan om han känner stolthet, svarar han att det på ett sätt blir fel att tala om stolthet.

Han har en «dualistisk syn» på detta. Stolt över att ha genomfört en operation som han har arbetat för i många år men ledsen för att aktionen var nödvändig.
http://direkte.vg.no/studio/rettssak-dag-39
Citera
2012-06-18, 15:15
  #6436
Medlem
De första rättspsykiatrikerna säger att Breivik är allvarligt psykiskt sjuk. De andra säger att han är allvarligt psykiskt sjuk och farlig.
Citera
2012-06-18, 16:00
  #6437
Medlem
Citat:
Tørrissen säger att de tror att Breivik kanske lider av paranoid personlighetsstörning efter att ha observerat honom under domstolsförhandlingarna.

- Vi tror att det möjligen finns där men att vi inte ska ge honom en ny diagnos i domstolen. Här är det diskussionen och inte diagnosen som är viktig, säger rättspsykiatern.
http://direkte.vg.no/studio/rettssak-dag-39
Citera
2012-06-18, 16:07
  #6438
Medlem
Läst på internet: "Ingen terrorist på jorden har någonsin haft sympati för sina offer, varför kräva det av Breivik?"
Citera
2012-06-18, 16:16
  #6439
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
De första rättspsykiatrikerna säger att Breivik är allvarligt psykiskt sjuk. De andra säger att han är allvarligt psykiskt sjuk och farlig.

tvärtom väl?

Nu kom det också fram att Törresen "varit i tvil" om hans tillräknelighet pga att Breivik inte visat några tecken på känslor i rätten visavi hans handling, och tog därför kontakt med Breivik i cellen den 8 maj.
Han konstaterade att han inte var psykotisk och återgick till deras slutsats tillräknelig.

Det faktum att det funnits tvivel jämfört med Husby Sörheims beständighet i sin slutliga diagnos är troligtvis negativt för Aaspaas Törrisens diagnos.

Jag skulle idag vilja kalla Breivik " tillräkneligt galen".

Är heller inte ett dugg imponerad av dagens genomgång. Slarvigt, ytligt och inkompetent framstår rapporten från dessa två gubbar.
Citera
2012-06-18, 17:47
  #6440
Medlem
Mr.Moustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Är heller inte ett dugg imponerad av dagens genomgång. Slarvigt, ytligt och inkompetent framstår rapporten från dessa två gubbar.

Håller med.
Citera
2012-06-18, 19:41
  #6441
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det händer denna vecka

Måndag 18/6
Nu ska den andra rättspsykiatriska rapporten gås igenom. Rapporten, som gjorts av Terje Tørrissen och Agnar Aspaaas, säger att Breivik är tillräknelig och kan dömas till fängelse.
Tisdag 19/9
Vittnesmålet av Terje Tørrissen och Agnar Aspaaas fortsätter.
Onsdag 20/6
Detta är måläsgarbiträdenas tur att sammanfatta. De har kallat två vittnen, psykologerna Are Holen och Dagfinn Winje, som ska tala om de psykiska konsekvenserna för de överlevande från angreppen den 22 juli.
Torsdag 21/6
Slutpläderingarna inleds. Åklagarna inleder och alla undrar hur de kommer att plädera, vilken av rättspsykiatrikernas rapport de kommer att gå på. Kommer de att yrka på tvångsvård eller fängelse?
Fredag 22/6
Advokaternas slutplädering. Breivik får även chans att kommentera. Rättegången avslutas och vi får veta när rätten planerar att meddela domen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14994901.ab
Citera
2012-06-18, 19:46
  #6442
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Någon som längtar till det är över är Breiviks advokat Geir Lippestad.
– Jag har börjat drömma om den sekund jag sätter mig ner i stolen efter att pläderingarna är klara, säger han till NTB.

Citat:
När kommer domen?
• I Sverige brukar domen falla två veckor efter avslutad rättegång. Denna rättegång avslutas den 22 juni.
Men eftersom det är ett så stort fall har rätten sagt att de kan komma med en dom tidigast den 20 juli, kanske så sent som den 24 augusti.

Hur meddelas domen?
• Den kommer att meddelas i rättssalen, vid något av datumen ovan. Breivik kommer att vara närvarande när den tillkännages.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14994901.ab
Citera
2012-06-18, 19:53
  #6443
Medlem
Grandiosos avatar
"Breivik störd, men inte psykotisk"

Citat:
En påläst och välfungerande person, men med ett behov av att bli beundrad och med sviktande empati.
Rättspsykiatrerna Terje Törrissen och Agnar Aspaas höll fast vid sin slutsats i rätten: Breivik har en antisocial och narcissistisk personlighetsstörning. Men han är inte psykotisk.

Citat:
–Narcissismen är genomgående och kan bekräftas av många relativt tidigt. Sju av nio kriterier för narcissistisk personlighetsstörning är uppfyllda, kravet är fem, sade Törrissen på måndagen om diagnosen.

http://hbl.fi/nyheter/2012-06-18/breivik-stord-men-inte-psykotisk
Citera
2012-06-18, 19:54
  #6444
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Läst på internet: "Ingen terrorist på jorden har någonsin haft sympati för sina offer, varför kräva det av Breivik?"

Det är ju väldigt ovanligt att en terrorist själv överlever. De brukar spränga sig själva eller köra in flygplanet i en skyskrapa i samband med dådet. Det kanske är därför man tycker att Breivik kunde visa lite känslor, eftersom han själv lever. Liite svårt att visa sympati när man är död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in