Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Du menar att bara man letar noga i lagtexterna kommer man hitta en paragraf eller ett lagrum som stödjer Breivik så han kan frias? Han kommer dömas för det han är skyldig till och inget annat.
Han får uttrycka sig via sitt manifest som är fritt för alla att läsa. Nu visas även hans film upp i rättegången, som även den ger honom chansen att uttrycka sig. Även den filmen finns på internet.
Breivik har, vad jag har sett än så länge, bemötts med respekt. Flera i rättssalen skakade hand med honom innan det skulle börja, och han fick uttrycka sig för hur han bemöter straffskyldigheten.
Att han inte får stå och sprida sin propaganda är helt normalt, det har nämligen väldigt lite med själva sakfrågan att göra. Han har mördat väldigt många människor och det kan han aldrig komma ifrån, även fast han hävdar att han gjort det för Norges bästa.
Det ligger för övrigt i Breiviks intresse att sitta längre än 24 år om det är möjligt, eftersom han antagligen inte ens kommer hinna utanför fängelseportarna innan någon dödar honom, den dagen han blir frisläppt.
Norge ska följa sina egna lagar och behandla alla lika rättvist
Jag kan inte norska lagen men kanske står det att man som enskild person kan spränga upp deras ledare då ska han i rättegången få uttala sig om det så som alla andra får uttala sig själva sen om man anser att han drar upp enligt dom dig eller mig propaganda så är det hans rätt att i rättegången få samma behandling som alla andra åtalade får göra under en rättegång att man ska sätta munkavel på han så han inte ska få uttala sig om andra får göra det så är det fel
Jag kan inte norska lagen men som sagt Norge ska ge alla sina åtalade samma rättigheter
Om ingen åtalad i Norge får uttala sig under rättegångens gång ja då ska han inte få göra det
Får åtalade banda in sina försvarstal och visa upp det under rättegången då ska man göra det med han med
Men dock så ser jag risken till att bandade försvars tal kan bli klippta retuscherade
Alla åtalade i ett land ska bli behandlade på sammavis och få samma rättigheter det har fallit här och därmed är det inte en rättvis rättegång och då har Norge fallit i demokratin