2012-04-21, 14:42
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Varför censureras rättegången?

Ganska enkelt att räkna ut att det beror på flera anledningar.
1. I hänsyn för anhöriga till offren.
2. Att hans propaganda ska få minskad spridning.
3. Media/staten vill kunna styra censuren med järnhand.
4. Minska rättegångens publicitet.
Citera
2012-04-21, 14:46
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Smart??????....tja, om syftet är att bli en av dom mest ökändaste och hatade personerna i hela västvärlden möjligtvis...han har verkligen gödslat på sin narcissism..men det är inte lika smart om han hade tänkt sig en dräglig framtid själv. Han är fortfarande ung, men resten av sitt liv får han sitta inspärrad...han kan inte riktigt veta säkert i förväg om folk vill koka tvål på honom eller inte. Var och en av dom människorna som han tog av daga har hur många släktingar, vänner och bekanta som helst som hatar honom som pesten i evigheternas evighet. Om han nu har fått för sig att han ska ha räddat det norska folket från musliminvasion så tackar det norska folket honom minsann inte för det...dom tycker ändå att fredliga muslimer är att föredra framför att någon kommer och mördar deras socialdemokratiska ungdomar. Det är ju det att alla muslimer inte är som Usama bin Laden...däremot är Breivik som Usama Bin Laden.....

Narcissist? På vilket sätt? En narcissist skulle aldrig "offra" sig själv för sin tro.
Citera
2012-04-21, 14:50
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptonpark
Geni eller galning? Det kommer diskuteras i framtiden....

Det första kan du glömma, geni är det sällan en totalt misslyckad individ är. Galning är bara en etikett och ett alltför vagt begrepp för att diskuteras över huvud taget.

Läkarvetenskapen kommer tids nog att klassificera Breivik.
Citera
2012-04-21, 14:56
Medlem
VonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det första kan du glömma, geni är det sällan en totalt misslyckad individ är. Galning är bara en etikett och ett alltför vagt begrepp för att diskuteras över huvud taget.

Läkarvetenskapen kommer tids nog att klassificera Breivik.

Fast han är ju inte totalt misslyckad, mycket av det han ville skulle ske sker ju just nu.

Jag är själv djupt förvånad hur påverkad jag har blivit av hela den här processen, att se en modern korsfästning är inget jag trodde i mina vildaste fantasier att jag skulle få uppleva.

Marxisterna bränner just nu häxor och det är fantastiskt att se alla utan självinsikt skrika "Bränn häxan! bränn häxan!"
Citera
2012-04-21, 14:57
Medlem
RoyalSalutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptonpark
Geni eller galning? Det kommer diskuteras i framtiden....

De enaste som kommer diskutera om amöben var en galning eller inte är de mycket förvirrade hobby-nasserna som hyllar honom här på FB. För alla oss andra normalbegåvade (vilket som tur är utgör 99.9%) av befolkningen) är det helt klart att han är en psykotisk liten hönshjärna som behöver eutanasi snarast!
Citera
2012-04-21, 14:58
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ganska enkelt att räkna ut att det beror på flera anledningar.
1. I hänsyn för anhöriga till offren.
2. Att hans propaganda ska få minskad spridning.
3. Media/staten vill kunna styra censuren med järnhand.
4. Minska rättegångens publicitet.

Du svarade på en idiotfråga och gav ett idiotsvar. Hur menar du att rättegången censureras?
Citera
2012-04-21, 15:05
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du svarade på en idiotfråga och gav ett idiotsvar. Hur menar du att rättegången censureras?

Pågrund av att Breivik har lust att sprida sin Propaganda. derför pratar någon annan åt honom på Tv. Så att dem kan ta bort mycket av det som Brevik säjer.
Citera
2012-04-21, 15:06
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Gud vad trött jag blir.
Menar du på allvar att rättegången inte censureras? Eller vad menar du?
När filmandet där inne förbjöd har vi blivit tvungna att förlita oss på PK-medias egna tolkningar av vad ABB säger. Kallar du inte det där censur vet jag inte vad som är censur.
Citera
2012-04-21, 15:15
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har funderat lite på vad den här rättegången betyder för Norges bearbetning av det som skett. Om jag har förstått rätt så väntar nu flera veckors urfrågningar av vittnen och offer vilket säkert kommer innebära en del sorgbearbetning.

Men vad med djupare? ABB är norsk. Har gott i norsk skola. Har (tidigare) haft norska vänner. Jobb i Norge etc. Finns det även en norsk kollektiv skuld till det som inträffat eller är ABB enkom ett monstruöst unikum som hade kunnat uppstå var som helst på jorden?

Och behöver denna ev kollektiva skuld bearbetas på ett annat sätt än denna långa och exponerade rättegång? Rättegången kommer naturligtvis inte direkt innebära en sådan fördjupning (den kanske kan starta en sådan process annorstädes). Den kommer enbart fokusera på ABB som skyldig - kanske polisen får sig en känga i hur den har agerat.

Artikeln nedan tar upp den här frågeställningen. Artikeln jämför bl a med Norges hantering av Quisling. Kort utdrag:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svar-sjalvprovning-vantar-for-norrman_6987261.svd
Intressant.

Breivik kallar sig kristen och vill bevara bla vår nordiska religion.

Om opinionen skulle hantera Breivik som man hanterar muslimska terrorister skulle man nu gå till de olika kristna församlingarna och kräva att de tar avstånd från Breivik.

Då en muslims terrist slår till anses alla muslimer skyldiga.
Med samma logik bör nordiska kristna anses skyldiga för detta dåd.
Citera
2012-04-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Å ena sidan har vi folk som skriver långa, intelligenta inlägg som - samtidigt som de inte gillar att han har attackerat barn - inser att det finns mer än en gnutta sanning i vad Brevik säger. För att få tyngd i argumenten hänvisas till Malmös situation, det faktum att Olso har en majoritet icke-vita om 28 år, bland annat.

Å andra sidan har vi folk som skriver inlägg, av varierande längd, dess innehåll kan sammanfattas som en enda stor ad hominem. Inga argument utan lösa anklagelser om att Brevik saknar kritiskt tänkande och att han är "galen" (givetvis utan att skriva exakt varför).

Säg mig, johan13, vilken av sidorna övertygar en neutral människa mest?

Jadu, vad övertygar en neutral människa egentligen? Om avrättning av ett 70-tal oskyldiga ungdomar i syfte att marknadsföra politisk propaganda, samt en bombattack mot folkvalda representanter inte talar för sig självt så tänker jag inte göra mig besvär. Vissa människor är rätt jävla dumma helt enkelt, vilket i sig är jävligt störigt. Men en "neutral" människa som jag själv kommer aldrig föreslå att till exempel dessa dumma människor ska skjutas av, lösning á la Breivik. Men du kanske lutar åt en sådan lösning i frågan om Malmös integrationsproblem? Nånting säger mig att rationella argument och referenser är bortkastad möda i såna här diskussioner så därför skiter jag i att ens försöka..
Citera
2012-04-21, 15:20
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Gud vad trött jag blir.
Menar du på allvar att rättegången inte censureras? Eller vad menar du?
När filmandet där inne förbjöd har vi blivit tvungna att förlita oss på PK-medias egna tolkningar av vad ABB säger. Kallar du inte det där censur vet jag inte vad som är censur.

Efter att ha suttit en hel dag i rättegångsalen och både lyssnat och sett på "kräket" så har jag fått mer en nog. Dessutom finns skiten i utskrift och det ordagrant.
Problemet är inte att det förekommer censur utan problemet är att han tillåts svamla alldeles för mycket. En domstol skall dömma ut straff/brottspåföljd inte fungera som en megafon för idioter.
Citera
2012-04-21, 15:22
Medlem
Man har föreslagit att han ska hjärnröntgas. Tänk om man hittar ICT-implantat i hans hjärna...då kan han ju vara oskyldig. Skrämmande tanke.

Googla gärna på "ict implants" så förstår ni vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in