2012-04-23, 12:41
Medlem
Kenny Kuks avatar
Jag tycker det är uppenbart att ABB gör sitt yttersta för att hamna på mentalsjukhus. Han säger själv i rätten att han inte vill det, men med tanke på att han alltid ligger flera steg före så antar jag att det helt enkelt är så att han vill till mentalsjukhus.

Vad är fördelen med mentalsjukus vs fängelse?
Citera
2012-04-23, 12:43
Medlem
raxtoren4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jag tycker det är uppenbart att ABB gör sitt yttersta för att hamna på mentalsjukhus. Han säger själv i rätten att han inte vill det, men med tanke på att han alltid ligger flera steg före så antar jag att det helt enkelt är så att han vill till mentalsjukhus.

Mindre isolering, mer frihet däremot kanske han påtvingas medicin... jag är inte så insatt.
Men jag vet att psykiskt störda ibland kan t om få lämna anstalten och äta mat på en kiosk och besöka natur - under sträng bevakning. Var någon mördare (... glömt namnet) de lät han uppleva detta då de tyckte att han kunde väl få komma ut och leva lite.
Citera
2012-04-23, 12:46
Medlem
Citat:

Det tror jag inte alls att han försöker eftersom rättspsykiatrisk vård = inlåst på livstid oavsett om han skulle bedömas som frisk av läkare efter några år + tvångsmedicinering med antipsykotiska mediciner m.m.
Citera
2012-04-23, 12:48
Bannlyst
Citat:

Snabbare att komma ut om han får fängelse tror jag.

Så tänker han nog:
Sedan(om han får finkan) så ses han inte som psykiskt störd vilket kan göra att folk tar hans ideer på större allvar.

Vi ska även komma ihåg att mycket kan ske på 20.
Citera
2012-04-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Det tror jag inte alls att han försöker eftersom rättspsykiatrisk vård = inlåst på livstid oavsett om han skulle bedömas som frisk av läkare efter några år + tvångsmedicinering med antipsykotiska mediciner m.m.

Jag tror inte heller att han försöker det. Han har offrat sitt liv för sina åsikter och sin tro, då har jag svårt att tro att han vill bli sedd som psykopat så att allt var förgäves.
Citera
2012-04-23, 12:49
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:

Tror jag inte. Hans mål är att sprida sitt budskap, och då vill han inte framstå som sinnessjuk. Han lär hittas hängd ganska snabbt om han blir dömd otillräknelig.
Citera
2012-04-23, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Novum
http://unitednations.ispnw.org/archives/breivik-manifesto-2011.pdf

Där har du manifestet.

Dock rätt köttigt att läsa igenom hela, mycket är klipp&klistrat med. Men om du skummar igenom så får du en överblick hur han tänker i alla fall.

Breivik säger ju själv att folk kommer att "förstå" hans manifest först om 60 år så jag tycker ni borde vänta med att dra ngra slutsatser om det!
Citera
2012-04-23, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Breivik säger ju själv att folk kommer att "förstå" hans manifest först om 60 år så jag tycker ni borde vänta med att dra ngra slutsatser om det!

Men du har redan förstått det?
Citera
2012-04-23, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Fattar inte varför psykologen m.fl. påstår att Breiviks fasad håller på att spricka o.s.v. Så uppfattar inte jag det Breivik säger. Jag tycker att han verkar ha full kontroll och svar på allt.

"Full kontroll" i det här fallet innebär väl att han med 100% säkerhet kommer att leva och dö bakom lås och bom.
Citera
2012-04-23, 12:59
Medlem
O Dirlewangers avatar
Är det någon som vet om Fjordman ska vittna och när i så fall?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjordman
Citera
2012-04-23, 12:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Överlag är det ett bättre fokus i tråden idag. Bibehåll detta, så att det alltfort är rättsprocessen som diskuteras här och andra aspekter i de andra trådarna.

Strix/Mod
Citera
2012-04-23, 13:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Det kvittar nog egentligen men en idé kan vara att han tror sig som sagts kunna komma ifrån sjukhuset tidigare. Är ju så att om han bedöms sjuk så är det egentligen inte hans fel utan beror på sjukdom och om han sedan är frisk från denna ska han släppas fri. Nu är det ju inte så alltid och i Breiviks fall lär det definitivt inte bli så. Men om han nu tänker i flera steg kan det ju helt enkelt vara så att han fått för sig att det är det bästa för honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in