2012-04-20, 12:22
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontTrustMe
I jämförelse med tex USA och även andra delar av Europa så är skandinavisk media oerhört homogen. Det leder också till ett mer trångsint klimat så visst har Breivik en poäng där.
Ja journalister ser inget alternativ till att aktivt stötta mångkultur utan det är som en naturlag för dem. Att ifrågasätta saken är något oerhört och oförståeligt som tyder på en omänsklig människosyn för dem . Att inte vilja göra de nordiska folken till minoriteter i deras egna länder är enligt dem ren ondska. De nordiska folken skall väck.
Citera
2012-04-20, 12:25
Medlem
MrMjoelkes avatar
tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av JanBeckman
Han kommer säkerligen utsättas för tvångsmedicinering om han döms till vård. Man behöver inte vara särskilt paranoid för att inse det.

Hittar en annan intressant text på DN angående rättegången:

"Breivik har vunnit. Därför ler han."

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/darfor-ler-anders-behring-breivik

Den mest insiktsfulla analysen av ABBs handlingar som jag läst hittils. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av EggByEgg
Det är rätt talande att det inte är någon som helst självrannsakan hos svenska medier i den här frågan. De kan skrika sig blå om hur alla kulturkonservativa "delar" Breiviks världsbild, men när det snöpta debattklimatet kommer på tal sluter de sig som musslor. Det vore i alla fall klädsamt om de reflekterade över rollen de själva spelat när det kommer till att skapa den här typen av extremism.

Det antal år det kommer att dröja innan det sker är en god värdemätare på hur svårt sjukt vårt samhälle är.
Jag är positiv här och tror att det inte kommer dröja alltför länge faktiskt då det kommer fram fler och fler offentliga debattörer som vågar diskutera utanför ramarna för den politiska korrektheten.

Edit: Just det. Det här med att Oslo kommer domineras av muslimer inom 28år var kommer dom siffrorna ifrån?
Citera
2012-04-20, 12:25
Medlem
EggByEggs avatar
Citat:
Ärligt talat så måste du vara ointelligent om du inte "delar" grunddragen i Breiviks världsbild.

Det kan vem som helst räkna ut att vi antagligen inom ett antal decennier har ett samhälle i norra Europa där islam har större makt än kristendomen.

Sannerligen. Och massmedia fortsätter att radikalisera sina meningsmotståndare ...
Citera
2012-04-20, 12:26
Medlem
Roadworkers avatar
Det skall bi intressant när dom börjar prata om själva skjutningen på Utöya,
jag tror inte ABB brydde sig om offren personligen när han sköt dom,
Media, rätten, släkt och vänner kommer nog att få spader när han inte kan snacka om enskilda offer
och känslor om offren under själva skjutningen, man undrar ju om han gav några nådaskott
till en del av dom, så att dom inte skulle lida mer.
Det kan vara hårt för en del att höra och låta brutalt.
Citera
2012-04-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Du räknar fel, religion betyder inte ett dugg i Norden. En religiös anses vara en större stolle än Breivik i Norden.

Du tänker ologiskt. Det är just på grund av kristendomens svaga ställning som islam förhållandevis enkelt kommer att ta över som den mest betydelsefulla religionen i norra europa.

Religionens betydelse förändras över tid. Bara för att vi idag har ett oerhört sekulariserat samhälle så betyder inte det att vi kommer att ha det i framtiden.

Däremot kan jag inte påstå mig tro på att europa kommer att utvecklas till att bli radikalt islamistiskt. Finns inte så mycket som tyder på det. utan om 50-100 år lär vi leva i ett samhälle som är förhållandevis sekulariserat men där islam är den mest betydelsefulla religionen.
Citera
2012-04-20, 12:30
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Vågar och vågar, det handlar väl snarare om att det censureras genom media och därför aldrig får något genomslag.
Även i detta fall har media/staten delvis lyckas censurera hans berättelse genom att enbart tillåta den att bli textad.

Ska blir kul att se om ett år, när filmer från rättegången kommer offentliggöras, vilka delar de väljer att dela med sig av. Det blir säkert inte en sekund ifrån hans eget tal i alla fall. Det är en sak som är säker.
Pressen blir tillsagda att stänga av kamerorna när förhandlingarna börjar, så det lär inte dyka upp någon film.
Citera
2012-04-20, 12:30
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Finns säkert en sådan komponent men tror att folk väljer att hålla tyst har större inverkan. De flesta människor väljer att säga en sak i offentlighet och en annan i privata rum.

Egentligen är huvuddelen i det Breivik säger inte särskilt kontroversiellt om vi ser till fakta. Det som är kontroversiellt är hans åsikt om det och hur han hanskas med dessa åsikter.

Precis. De allra flesta har ett ansikte utåt mot offentligheten. Sedan en mer personlig, kanske helt annorlunda hållning privat. Men glöm inte bort att det finns ju de inre tankarna också som kan skilja sig från de ovan hållningarna gentemot andra. Breivik var ju tydligen PK utåt sett, dvs han stack inte ut. Hans privata sida visade han som anonym på nätet men hans inre tankar höll han för sig själv till den 22 juni 2011.
Citera
2012-04-20, 12:32
Avslutad
Jävla svt alltså!
Deras rapporteringen är urusel! Jag började läsa idag från början, men man kan inte få
en bra bild av vad som sägs i rätten. Rapporteringen består av små fragment av vad åklagare, domare
och breivik säger, så ibland vet man nästan inte vad breivik svarar på, samtidigt som dom
spränger in korkade frågor och beröm från de som följer rapporteringen, och svarar på de samma..
Finns det ingen direktrapportering?
Jag får väl läsa den norska i värsta fall.
Riktigt dåligt gjort av svt! Dom verkar bara prata om rättegången, inte rapportera om den
Citera
2012-04-20, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roadworker
Det skall bi intressant när dom börjar prata om själva skjutningen på Utöya,
jag tror inte ABB brydde sig om offren personligen när han sköt dom,
Media, rätten, släkt och vänner kommer nog att få spader när han inte kan snacka om enskilda offer
och känslor om offren under själva skjutningen, man undrar ju om han gav några nådaskott
till en del av dom, så att dom inte skulle lida mer.
Det kan vara hårt för en del att höra och låta brutalt.
Han måste ha misslyckats kapitalt om han skulle döda alla, det var ju flera hundra på ön och han klarade bara av 69 obeväpnade barn på 75 minuter, vilket fiasko enligt egen utsago.
Bomben blev ett fiasko, Utöya blev ett fiasko, hans studier blev ett fiasko, men det är intressant att så många kan bli glada över ett sådant paradfiasko.
Citera
2012-04-20, 12:33
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Pressen blir tillsagda att stänga av kamerorna när förhandlingarna börjar, så det lär inte dyka upp någon film.
Jo det kommer det att göra. Rätten har två egna kameror i rättssalen som spelar in allting. Delar av det som dessa kameror spelat in kommer att släppas 1 år efter att rättegången avslutats. Det har dom redan utlovat.
Citera
2012-04-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
NRK har fått tillåtelse att filma hela tiden och de sänder till flera tingsrättssalar på andra ställen i Norge.
Citera
2012-04-20, 12:36
Medlem
TroLLisGoNNaTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMjoelke
Den mest insiktsfulla analysen av ABBs handlingar som jag läst hittils. Tack!?

Mycket bra analys faktiskt. Helt enig i att det är det bästa expertutlåtande jag läst hittils.

Det är lite som första dagens reaktioner från diverse "psykologer" (förvisso faktiskt utexaminerade sådana, men likväl) vars retorik gick något i stil med hur narcissisten Breivik grät över sin fulländade film.

Jag köpte inte alls den förklaringen utan var mer inne på det faktum att det han grät över möjligtvis var budskapet; han lever i en värld där Europa ligger i krig mot en invaderande makt och han grät över vad som är på väg att hända.
Och mycket riktigt var det något åt det hållet enligt hans egen utsago. Och jag är långt ifrån nån jävla expert med degree i psykologi.

Det är så jävla många idioter som blandar in sina värdelösa analyser av rättegången och besudlar vad som bör belysas med denna rättegång, med sin egen självutnämnda mästaranalys av ABB, att jag blir förbannad.

Enfaldiga idioter som verkar tro det kan något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in