2012-04-17, 18:29
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Här är hela försvarstalet som Breivik höll idag (på norska):

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10065238

Det är potent sprängstoff detta. Inte något substanslöst svammel. Man förstår att de politiskt korrekta vrider sig i skinnet och inte vill att det skall komma ut.

Det finns inget "sprängstoff" i Breviks framförande. Att tycka att den är potent vittnar tyvärr om ett impotent intellekt.

Det han pladdrar om är att betrakta som mainstream för invandringskritiska konspirationsteoretiker. Det är ju givetvis korrekt att han får förklara sig, men han är för sjuk för att förstå att det är en generös förmån som han under inga omständigheter hade fått i sitt eget fantasifoster till samhälle, det är en ironi som den här tvångsmässiga aspergermuppen aldrig kommer kunna förstå.

Personligen kan jag inte förstå varför han ges möjlighet till sitt farsartade sakframställande. Rätten borde rimligtvis fokusera på det begångna brottet och inte tokstollens buffébord av vanföreställningar. Med hjälp av en sammanfattning av förundersökningen kunde rätten lätt göra sitt konstaterande angående Breviks så "heliga" motivbild.
Citera
2012-04-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsluder
Det värsta är att när jag ser honom tala i rätten så uppfattas han som väldigt ödmjuk och trevlig, men det är väl ett av de tydligaste tecken för en psykopat.
Varför tror du att han är psykopat? Mycket kan man kalla honom men inte psykopat.
Citera
2012-04-17, 18:32
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, Lippestad är oprofessionell.

Jag tycker Lippestad är proffsig. Är det månne han som förmått Breivik att ge upp önskan om att ha uniform på sig i rätten? Om så har han ju klart hjälpt sin klient att få sin önskan igenom att framstå som tillräknelig. Bara tänk er synen av någon stå i rätten i en hemkomponerad uniform med hittepå-medaljer och prata om det nödvändiga med att skjuta ihjäl 77 barn. Nutcase hade i alla fall jag tänkt direkt…
Citera
2012-04-17, 18:33
Medlem
jassieofficial85s avatar
Kan man se rättegången på svensk tv?
Citera
2012-04-17, 18:34
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsluder
Det värsta är att när jag ser honom tala i rätten så uppfattas han som väldigt ödmjuk och trevlig, men det är väl ett av de tydligaste tecken för en psykopat.
Han är nog så som han verkar - en psykopat försöker att dölja sitt riktiga jag.
Breivik erkänner allt han har gjort. Hur hemskt det än är - men någon psykopat har vi inte sett i rätten dessa två dagar.
Däremot en person med en mycket stark övertygelse och hängiven sitt utförda verk.
Vi tycker naturligtvis inte att detta är vansinne av första graden!
Citera
2012-04-17, 18:35
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Det han pladdrar om är att betrakta som mainstream för invandringskritiska konspirationsteoretiker.

Du har helt rätt, hela talet var mycket förutsägbart. Jag blev bara lite förvånad över liknelsen med Sitting Bull – den hade jag inte hört innan! – men den lär ju dyka upp mer frekvent här på Flashback efter detta.
Citera
2012-04-17, 18:38
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie.H
Aspergers som spökar? Hon är riktigt proffsig. Kan du utveckla varför du tycker hon verkar arg?
Hon verkar mänsklig mitt i allt vansinne samt att hon måste visa att det är hon som har högsta ansvaret för rättegångens genomförande.
Citera
2012-04-17, 18:40
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Jag tycker Lippestad är proffsig. Är det månne han som förmått Breivik att ge upp önskan om att ha uniform på sig i rätten? Om så har han ju klart hjälpt sin klient att få sin önskan igenom att framstå som tillräknelig. Bara tänk er synen av någon stå i rätten i en hemkomponerad uniform med hittepå-medaljer och prata om det nödvändiga med att skjuta ihjäl 77 barn. Nutcase hade i alla fall jag tänkt direkt…
Klassisk kommentar att felaktigt "dömma människan efter kläderna"
Min gode vän - Du missar allt det viktiga om Du hänger upp Dig på sådant prestige- tänkande
Citera
2012-04-17, 18:40
Medlem
sperrmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Vi tycker naturligtvis inte att detta är vansinne av första graden!
Vi?
Citera
2012-04-17, 18:41
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Äsch, det kan lika gärna var ABB som fattat det beslutet själv.

Ifall Lippestad har övertalat ABB att skippa uniformen så tror jag det mer handlar om att Lippestad inte vill skämmas bredvid en uniformerad fascist. Lippestad klarar inte av att försvara sin klient utan att samtidigt vara populär i media och hos norska folket. Synnerligen oprofessionellt i så fall. Då skulle han aldrig blivit försvarsadvokat.

Vad tycker du om alla Lippestads mediaframträdanden (inkl modefoton) som jag visat på i tidigare inlägg?
Citera
2012-04-17, 18:41
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Varför tror du att han är psykopat? Mycket kan man kalla honom men inte psykopat.

Det går faktiskt helt utmärkt att kalla gubben för psykopat. Han är bevisligen en gränslös våldsverkande narcissist som bara har empatiskt kapital till att tycker synd om sig själv. Det råkar faktiskt vara samma sak som det vi vanligtvis kallar just psykopat.

Egenskaper som han gråtandes över sin egen förträfflighet kungjort med all tydlighet, hans dagbok är nedlusad med berättelser om hur synd det varit om just honom. Ett av de mer tydliga exemplen är hans snyftare om att han visst ska få ligga med prostituerade, trots att han deklarerar att det är omoraliskt, men för honom är det minsann okej eftersom han ser sig själv som en deluxperson. Sen kan man lägga till att han har kallblodigt mördat knappt hundra människor - i min bok så är han psykopat.

Men rena psykopater utan andra psykologiska besvär räknas som tillräkneliga - vilket gör att psykopatin knappast kommer ha någon betydelse för rättens slutgiltiga bedömning - och av den anledningen inte har något i den här tråden att göra.
Citera
2012-04-17, 18:42
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Det finns inget "sprängstoff" i Breviks framförande. Att tycka att den är potent vittnar tyvärr om ett impotent intellekt.

Det han pladdrar om är att betrakta som mainstream för invandringskritiska konspirationsteoretiker. Det är ju givetvis korrekt att han får förklara sig, men han är för sjuk för att förstå att det är en generös förmån som han under inga omständigheter hade fått i sitt eget fantasifoster till samhälle, det är en ironi som den här tvångsmässiga aspergermuppen aldrig kommer kunna förstå.

Personligen kan jag inte förstå varför han ges möjlighet till sitt farsartade sakframställande. Rätten borde rimligtvis fokusera på det begångna brottet och inte tokstollens buffébord av vanföreställningar. Med hjälp av en sammanfattning av förundersökningen kunde rätten lätt göra sitt konstaterande angående Breviks så "heliga" motivbild.
Om det är farsartat så får det stå för Dig.
Du har nog dömt i förväg - vilket inte alls är konstigt.
Många i tråden har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in