2012-04-17, 16:50
  #2257
Medlem
Missa inte presskonferensen, jag höll på att göra det.

http://live.dagbladet.no/studio/nyheter#full
Citera
2012-04-17, 16:51
  #2258
Medlem
Ajskrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det farliga är att han uttrycker detta innan domen har fallit. Även om sannolikheten är stor att han kommer dömas så är ingenting klart ännu. Helin's trovärdighet bara sjunker och sjunker.
Om jag känner Flashback rätt så kan man väl inte sjunka när man redan ligger på botten? Helin stod däremot för ett högst tveksamt språkligt ordval.
Citera
2012-04-17, 16:52
  #2259
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Tvärtom är det helt relevant. Han hänvisar till nödvärn (höll på att skriva nördvärn). Om en person hade dödat Hitler och hamnat i rättegång, så hade den personen fått hänvisa till samma paragrafer. Då måste man visa upp den strukturen som leder fram till att man dödar personen. Annars hade den som dödat Hitler blivit dömd också.

Nej, det har inte juridisk relevans eftersom det finns noll stöd i lagen om nödvärn för att döda 70 mänskor för att de är ett politiskt hot. I Sverige hade domarna avbrutit honom efter ett par minuter just eftersom det han säger saknar juridisk relevans. Jag själv tycker att det är ganska intressant att höra vad som drev honom till detta.
Citera
2012-04-17, 16:53
  #2260
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det farliga är att han uttrycker detta innan domen har fallit. Även om sannolikheten är stor att han kommer dömas så är ingenting klart ännu. Helin's trovärdighet bara sjunker och sjunker.


Det som är ju Brevik`s mål med rättegången är varför han bomba o mördade. Likaså att han inte skall dömas som galen. Han förnekar ju inte dåden.
Citera
2012-04-17, 16:54
  #2261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Norsk media börjar redan (förstås) att spekulera i var ABB kommer hamna om han döms till förvar.
http://nrk.no/227/dag-for-dag/breivik-kan-havne-i-trondheim-1.8075467

Vad tror ni. Hur kommer hotbilden mot honom inne i fängelset se ut? Kommer han bli en ledargestalt? En hatad fånge som kommer få spendera hela sitt straff i isolering?


Kan tänka mig att han måste ladda upp med massor med glidmedel…

apropå det... hur kommer det sig att han blev "misshandlad" så otroligt många gånger i förorterna... sökte han sig dit? eller bodde han där? Kan det ligga någon psyko-sexuell åkomma som bland annat gör honom tänd av att få stryk? och man måste vara rätt härdad eller sjuk i huvudet för att avlösa ett skott rakt i ansikte på en liten flicka... kan det vara så att han blir också kåt av det?

i mina ögon är han liten fjant som inte skulle klara något riktigt motstånd... Beviset för detta är att de fega kräken valda utöya just för att mörda lagom stora offer... så att risken för att bli övermannad var minimal... för de mupparna här inne som försvarar honom och påstår att han "egentligen" skulle utföra attentaten mot "höga politiker" från socialdemokraterna (som skulle dödas som förrädare), måste det bli klart att han hade flera års planeringstid för att komma till en partikongress eller liknande möte... men han valde ungarna istället… Och idag säger fanskapet att han bara ångrar att han inte dödade flera! Lägg av jävla smygnazister med att försöka förklara det oförklariga!

Ps: jag gör en skillnad när jag kallar er nazister istället för rasister...för jag anser att Nazismen utgör en hot mot det Norska folket också... ( ja, mot alla faktiskt) om inte bara för några jävla muslimer , judar eller annan p..k
Citera
2012-04-17, 16:54
  #2262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Nej, det har inte juridisk relevans eftersom det finns noll stöd i lagen om nödvärn för att döda 70 mänskor för att de är ett politiskt hot. I Sverige hade domarna avbrutit honom efter ett par minuter just eftersom det han säger saknar juridisk relevans. Jag själv tycker att det är ganska intressant att höra vad som drev honom till detta.

Det finns gott om internationella lagar som står över svenska lagar. EU-lagen, lagen om mänskliga rättigheter mm.
Citera
2012-04-17, 16:54
  #2263
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajskrim
Om jag känner Flashback rätt så kan man väl inte sjunka när man redan ligger på botten? Helin stod däremot för ett högst tveksamt språkligt ordval.

På FB är botten redan nodd för herr Helin men jag menar i gemene mans ögon. Till och med mina päron som sveper allt media skriver/säger med hull och hår skulle reagerat på en sådan kommentar bara två dagar in i rättegången.
Citera
2012-04-17, 16:55
  #2264
Avslutad
Tycker dom visar idioten för mycket respekt, på med en orange fångoverall med hand och fotbojor som i USA! Det är ju rena hånet mot offren att se honom uppklädd i kostym och välmående över sina handlingar.
Citera
2012-04-17, 16:55
  #2265
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Men kan ni snälla sluta med det här tramset. Det är inte censur, det är en öppen rättegång men i en rättsprocess råder speciella förhållanden för vad som får och inte får sändas på TV. Breivik ska presentera ett försvar, men väljer istället att föra en förvirrad argumentation för sina personliga åsikter. Det är ytterst märkligt att försvaret och rätten utan invändningar låter Breivik hålla tal och ödsla tid med irrelevanta vittnen, och vore så inte fallet vore det allt annat än censur.

Mannen befinner sig inte i en talarstol som många verkar tro. Faktumet att man har begått ett hemskt brott innebär heller inte att man kan göra anspråk på rubriker och sändningstid för ens egna syften, som både ni och ABB verkar förutsätta. Detta är en rättsprocess, och syftet är att avgöra huruvida, och i vilken grad, Breivik är skyldig till de påstådda anklagelserna.
Mycket bra sagt. Fokus bör läggas på det relevanta, dvs. brottet han begått och ska dömas för -inte vilka åsikter han själv sitter på. Det är såklart till viss del relevant för rätten, men det ger honom inget frikort att dela sina politiska åsikter genom media.
Citera
2012-04-17, 16:56
  #2266
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Tycker dom visar idioten för mycket respekt, på med en orange fångoverall med hand och fotbojor som i USA! Det är ju rena hånet mot offren att se honom uppklädd i kostym och välmående över sina handlingar.
Vi har inte den synen som de har over there
Citera
2012-04-17, 16:58
  #2267
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettstycklitenkatt
Är det någon som vet varför han dödade barnen? Såg att hans första plan var att attackera någon journalistkonferens eller liknande. Vad är anledningen till att han dödat?
Är det bara så folk ska få upp ögonen och lyssna till hans åsikter eller har det nåt med att göra att han ville döda just dom.
Kjempetacksam för svar.

Jag har förstått saken delvis som skribenten som svarade dig tidigare, men även fattat att grejen med ungdomarna också var för att förhindra framtida galenskaper ifrån dem.

Han nämner att ungdomarna var indoktrinerade av kulturmarxism, sosseri och multikulti. Jag antar att han resonerade som så att om de är döda så kan de inte ställa till med dumheter i framtiden.
Citera
2012-04-17, 17:01
  #2268
Medlem
Madagascars avatar
Jag vill inte försvara ABB:s gärningar.

Hur rimligt är det rent rättsprincipiellt att hans försvarsadvokat flera gånger (t ex alldeles nyss) ger presskonferenser och t o m dyker på Skavlan? En försvarsadvokats uppgift är väl enkom att ge sin klient bästa möjliga försvar och inte att tillfredställa allmänhetens och medias behov att få svar på frågor!!!?

Kanske någon i tråden med juridisk kunskap kan ge sin syn på detta!?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2012-04-17 kl. 17:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in