2012-04-17, 12:23
Medlem
trilltralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
När han vaknar upp ur detta så kommer ångern. Att leva med vetskapen att inte bara fördärvat sitt eget liv utan även livet för ett hundratal ungdomar och deras föräldrar kommer bli den verkliga psykologiska utmaningen. Istället för silversvärd och silverstjärnor får han bara avsky och hat av eftervärlden. Tror inte att han orkar med det ...

Det skulle ju faktiskt vara det ultimata straffet: Att vakna upp till verkligheten och leva med den ångesten resten av sitt liv.

Tyvärr tror jag inte att det kommer hända!
Citera
2012-04-17, 12:26
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
En till skandal: http://nrk.no/227/dag-for-dag/_-unodvendig-og-overraskende-1.8077052

Lite citat:

Citat:
Under rettsmøtet i går påberopte Breivik seg nødrett. Nødrett er det samme som «principle of necessity» på engelsk, men i stedet oversatte tolken begrepet til «self-defense».

Utenlandsk media spredte dermed uriktige opplysninger.

«Jeg innrømmer handlingene, men erkjenner ikke straffskyld. Jeg påberoper meg nødrett», svarte Breivik da dommeren spurte etter at tiltalebeslutningen var lest opp.

Domstoladministrasjonen oversatte utsagnet til engelsk slik:

«I acknowledge the acts, but I do not plead guilty and I claim that I was doing it in self-defense».

Citat:
– Det er en markert juridisk forskjell på disse to ordene, og det burde vært unngått, sier advokat Frode Sulland til NRK.no.
Citera
2012-04-17, 12:31
Medlem
Det ska bli kul att se fjordman äntra logen.
Citera
2012-04-17, 12:32
Medlem
Mord-Siths avatar
Kommer det inte filmas imorgon?
Citera
2012-04-17, 12:34
Medlem
konanes avatar
Bra sammanfattning från DN vad som har hänt under morgonen:
Citera
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Ok, tack. Tittade på norska nyheter, då pratade de lite om att nämdemannen hade uttalat sig om dödsstraff på facebook(?) och därmed uteslutits.
Men man fick alltså inte höra ABBs "tal"? Dåligt i så fall.
Ja han uteslöts pga sin kommentar på facebook.

Stämmer bra. Vi fick bara ta del av det i skrift genom olika medier. Så vi har ingen aning om vad som uteslöts i dessa texter.
Citera
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Det gick ju att läsa i liveuppdateringarna så hur kan de ha censurerat det?

Ja, hur kan tidningarna censurera när de sitter och skriver vad Breivik säger?

Som många påpekat skiljer det gravt i ordval mellan aftonbladets och de norskas ordval. Så vem vet vad som sagts? Inte vi iaf...
Citera
2012-04-17, 12:35
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mord-Sith
Kommer det inte filmas imorgon?
Har jag förstått det hela rätt kommer vi inte få se ABB propagera alls, och eftersom han ska göra det idag och 4a dagar till framöver, så blir det nog ingen TV-sändning i morgon heller.
Citera
2012-04-17, 12:36
Medlem
Vill bara påminna om att vem som helst som vill följa rättegången direkt och se och höra Breivik kan göra det i Oslo. Man hämtar då ett pass i Borgarting Lagmannsrett tror jag att det heter. Det ligger i närheten av tingshuset i Oslo och är Norges hovrätt. Passet gäller bara en dag och till en särskild sal för åhörare med en bildskärm som visar direkt från sal 250 där Breivik sitter. Tror det ska vara runt 140 platser. När man hämtar pass så gäller det till dagen därpå, så man hämtar alltså ett pass en dag i förväg.
Citera
Medlem
ModeKungens avatar
Har nämnde något om att SD får ta mycket skit i Sverige. Bra/dåligt ur sd-perspektiv?
Citera
Medlem
Vill först bara säga att jag inte på något sätt försvarar det som ABB gjort, tycker det är omänskligt vidrigt, men det är en del saker som upprör mig (och säkerligen många andra) med rättegången och behandligen av honom.

Har man bestämt sig för att visa den offentligt får man fan stå fast vi det. Att visa åklagarens del men inte ABBs är bara patetiskt, speciellt när det på diverse sidor förekommer felcitat (oavsett om de är felskrivningar eller åsikter som slinks in) vilket givetvis får konsekvenser och folk får felaktig bild av det hela. Jag vet att i stort sett samtliga av oss skandinavier redan har ett stort hat mot ABB (så även jag) men låt oss i varje fall få en chans att höra vad han har att säga rätt av, ocensurerat utan några jävla ändringar.

Att sedan folk börjar klaga över att hans "försvar" tar för lång tid är bara löjligt. Ska man ha en rättegång i 10 veckor så ska han fan få tid den tid han begärt (1 timme) vilket inte på något sätt alls är en orimligt lång tid. Att folk (så väl anhöriga som åklagarsidan) börjar klaga efter ett tag på att det han säger är orelevant spelar fan ingen som helst roll. Givetvis är den sorg som de anhöriga gått igenom obeskrivlig men vad förväntar de sig egentligen om det går på rättegången? Att han ska ge dom "aha-upplevelser" som får dom att tänka om? Deras hat är redan så stort att inget förmodligen inget går att ändra på det men har man bestämt sig för att gå dit så får man fanemig lyssna på vad han har att säga så länge han håller sig inom den ram dom satt up. Det var inga personangrepp direkt, utan angrepp mot etniska grupper, något som samtliga redan visste att han skulle säga så ingen kan vara oförberedd på det. Om det är ovesäntligt spelar heller ingen roll, och detta borde åtminstone åklagarsidan vara medvetna om och låta honom tala till punkt.

Gör mig väldigt ledsen hur en del saker och ting går till, har man bestämt sig för att ha ett rättssystem som det är och yttrandefrihet som den är så ska man ta och följa det, oavsett vilket brott som har begåtts. Har själv inte tänkt så mycket på det som hände förrän nu när jag som många andra såg att rättegången är igång och blir så trött på att saker och ting är som dom är, fast hade i och för sett inte förväntat mig något annat. Lär återstå en mängd saker från detta rättegång som kommer att uppröra, kanske inte direkt, men när handligen i sig har lagt finns det möjlighet att detta kommer upp och då kan det bli ett jävla liv. Fast frågan är om folk vågar uttala sig. Om folk vågar säga att det kan finnas saker som inte är helt hjärndöda i det han säger. Om folk vågar säga saker som går emot strömmen. Förmodligen är dessa väldigt få och förmodligen kommer dessa att tryckas ner av massamedia med idiotstämpel. Så istället växer hatet underground och då sker handligar som detta, i stället för att försöka ta debatten på ett lämpligt sätt.

Tror inte själv att jag skulle våga diskutera detta ens med mina närmsta vänner, så jävla känsligt är det alltså.

Och ibland vet jag inte ens vad jag tycker, men det finns verkligen en del saker att ändra på i denna värld, problemet är bara att om de som går emot strömmen trycks ner, inte låter komma till tals och idiotstämplas direkt då kommer vi inte komma framåt.
Citera
2012-04-17, 12:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Menar du detta även under inbördeskrig eller som försvar mot en etnisk rensning? Det Breivik hävdar är ju nödvärn. Det han gjorde var ett vansinnesdåd. Men för den skull försvinner inte det rimliga i att försvara sig med våld.

Med risk för att moderatorerna ger oss smäll på fingrarna snart så nej, självförsvar/nödvärn ser jag som okej, men jag håller inte med om att det är vad ABB sysslat med. Det hade förstås varit en annan femma om ungdomarna på Utöya varit beväpnade och skjutit tillbaka, men att ABB skulle ha handlat i någon slags preventivt självförsvar skulle ju vara ungefär som att invandrare försvarar sig mot Sverigedemokrater genom att avrätta dem, eller samma sak när det gäller Moderater kontra sjukskrivna, Miljöpartister kontra bilister, osv. osv.

Hur som helst så blir väl allt det en diskussion om vad självförsvar egentligen innebär, vilket kanske inte riktigt är topic i den här tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in