Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-16, 20:54
  #1369
Medlem
Obi-Wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relisal
Citera

Om han nu blir dömd till fängelse, kommer han bli släppt där ifrån när han avtjänat straffet? Teoretiskt.

Vet inte hur det fungerar i Norge med det här men om han blir sjukförklarad så borde han väl aldrig komma ut från psyket?

Om jag har förstått det rätt är 21 år fängelse det högsta i Norge. Därefter prövas fallet om och han kan dömas till förvaring.

Jag kan ha fel dock.
Citera
2012-04-16, 20:57
  #1370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Jag läste att Breivik grät i samband med att de visade upp hans egna "propagandasekvenser", vilket enligt en "expert" ganska självklart tydde på extrem narcissism.. Jag tycker det är helt befängt, och jag hoppas att ingen annan tar dessa ord som någon absolut sanning. Inte för att jag ställer mig på Breiviks sida, men det psykiatriska utlåtandet är knappast genomtänkt med tanke på omständigheterna.
Nu menar jag det inte som en omöjlighet att han faktiskt är narcissist (vilket han gärna får vara enligt mig), men ska man uttala sig i media om att gärningsmannen gråter så bör man fan göra det seriöst, dvs. inte gå på det skenbart mest uppenbara. Men det blir väl kanske så när journalister trycker upp den psykiatriska aspekten mot väggen för att utkräva svar, sällan skulle det visa sig vara sanningsenligt.
Varför tror du att han grät?
Citera
2012-04-16, 20:58
  #1371
Medlem
swebarbs avatar
Han har mördat nästan 90 människor, det vore jävligt konstigt att en sådan människa kvittar hur länge han suttit i fängelse ska släppas fri..
Citera
2012-04-16, 21:01
  #1372
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Han har mördat nästan 90 människor, det vore jävligt konstigt att en sådan människa kvittar hur länge han suttit i fängelse ska släppas fri..
Nästan 90? 69 på Utöya och 8 i Oslo var det väl...

Om han nu kommer ut någon gång så kan jag lova att det står x antal utanför och väntar på att få sätta en kula i pannan på honom.
Citera
2012-04-16, 21:04
  #1373
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
http://areena.yle.fi/player/index.ph...45&language=fi

Detta var den bästa streamen idag med det mesta ocensurerat men ligger ju nere nu av förklarliga skäl. Vet inte om samma adress gäller nåsta gång.

Fortsätter rättegången imorgon?
Hur kan den ha varit ocensurerad om endast NRK fick filma och alla andra streamar har använt sig av NRK?

Någon kanske redan svarat på detta men: Ja den fortsätter imorgon. Vet inte om streamen gör det, antar det. Dock visas inte allt.
Citera
2012-04-16, 21:05
  #1374
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fag
Nästan 90? 69 på Utöya och 8 i Oslo var det väl...

Om han nu kommer ut någon gång så kan jag lova att det står x antal utanför och väntar på att få sätta en kula i pannan på honom.

Du har inte en aning om hur samhället ser ut om 20-30 år. I framtiden kan han mycket väl ses som en martyr som påpekade att kejsaren var naken.
Citera
2012-04-16, 21:06
  #1375
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan
Om jag har förstått det rätt är 21 år fängelse det högsta i Norge. Därefter prövas fallet om och han kan dömas till förvaring.

Jag kan ha fel dock.
Kan du utveckla vad du menar med det fetstilta? Det skulle det innebära i praktiken? Ytterligare år på kåken? Hur många i sådana fall?
Citera
2012-04-16, 21:23
  #1376
Medlem
Tetroxs avatar
Finns det något ställe där man kan kolla/lyssna på rättegången i efterhand? Missade den idag
Citera
2012-04-16, 21:28
  #1377
Medlem
fboba40s avatar
Förvaring innebär en ny period på anstalt om det bedöms att det finns risk för återfall eller fara för omgivning/samhäll.
Förvaringen har minimi- och maxtid, och kan förnyas efter prövning i teorin på livstid. Vanligen är det sexbrottslingar som sitter i förvaring.
Sannolikt kan det tillämpas på massmördare också.
Citera
2012-04-16, 21:28
  #1378
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetrox
Finns det något ställe där man kan kolla/lyssna på rättegången i efterhand? Missade den idag

Den pågick hela morgonen + eftermiddagen med en timmes lunch emellan. Inte direkt Law & Order, stundtals otroligt segt, du har nog roligare av att läsa kvällstidningarnas sammanfattning.

Exempelvis att läsa upp alla offer ska ha tagit över en timme
Citera
2012-04-16, 21:32
  #1379
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DontTrustMe
Vilken sjukt tjatig domare. Verkar oförmögen att avskilja sig från sina känslor.

Hon låter ju förbannad. Det hade varit fullt förståeligt om hon pratade som privatperson men mycket oprofessionellt när hon är domare.

Norska Judge Judy!

Det känns lite Nürnbergrättegången all over again över det här. Han verkar vara lite av en Hess, inte sant, så som han tittar åt andra håll och rullar tummar och ler lite sleazy då och då?
__________________
Senast redigerad av Mikeyjames 2012-04-16 kl. 21:36.
Citera
2012-04-16, 21:33
  #1380
Medlem
bastard666s avatar
Norska Straffeloven funkar så att man kan bli dömd till 21 års fängelse, därefter kan åklagare begära förvaring 5 år i stöten ,och det obegränsade gånger. Lagen är slugt skriven,där både samhället ska skyddas från individen,och vice versa. Lagen trädde i kraft 2002, så det är ingen panikkonstruktion enbart för Breivik.
Så, ja , han kan hållas inlåst till sin död.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback