2012-04-17, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Stödjer inte idioten för 5 öre men tänk om vi om 70-80 år säger. " ABB hade rätt" Vore sjukt och hoppas verkligen inte samhället kommer gå den vägen.

Haha det vore ju sa sjukt kul egentligen.. Om 100ar sa star det i vara historiebocker att Breivik ar en javla hjalte.
Citera
Medlem
firstclassriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycurgus
Nu talade jag iofs om invandrardebatten i sig och inte censuren kring rättegången.

Det är precis sånt här " dessutom en extremist som mördat 60+ barn så unga som 16år på ett sommarläger." som gör debatten så läskig.

Man försöker med manipulation likt det du skrev döda motståndarsidan totalt genom att alla deras argument kring invandringen kontras med hjärndöda påståenden som tex.

Invandringsmotståndare1: Ja men vi måste iaf minska på invandringen det kostar för mkt pengar bla bla bla

Motpolitiker1: JAHA SÅ DU TYCKER VI SKA GÖRA SOM ABB DÅ OCH DÖDA ÖVER 60OSKYLDIGA BARN VA?!!!

Invandringsmotståndare1: alltså nej det sa jag inte? jag menar bara att vi måste uppmärksamma dom negativa aspekterna kring invandringen och kanske tänka om.

Motpolitiker1: RASIST!!! DU TYCKE ALLTSÅ ABB GJORDE RÄTT VA? FYFAN

Och på sånt hjärndött vis försöker man manipulera känslorna och göra ner motståndet utan att kunna ta debatten sakligt. Det är jävligt synd.

Jag har försökt i denna tråd men möttes ungefär av samma respons fastän lite mer intelligent än det jag skrev, men grundkärnan i dom svar jag fått är ungefär sådär intelligenta i sin grund, det handlar enbart om att överföra sina åsikter och inte tala om det och komma fram till ett bra beslut.

Synd

Jag antog att du talade om rättgången eftersom denna diskuteras i tråden, håll dig till topic
Citera
Medlem
theoones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag klagade framför allt över att de censurerar idag. Sen att du syftade på gårdagen i ditt första inlägg för dagen i denna tråd var inte särskilt lätt för mig att veta.

Hade vi fått höra röster (helt utan bild) hade jag varit nöjd, ja. Sen var det dessutom inte det enda som censurerades under gårdagen.

Det handlar inte om att främja högerextremism utan om att faktiskt få veta sanningen, i ett massmord som för alltid kommer påverka Norge. Det är därför jag vill höra vad han säger och varför han gjorde detta.
För det går inte att sticka under stolen att det hade varit grymt intressant att få veta hans mer exakta motiv.

Nej jag var otydlig i mitt första inlägg. Jag såg gårdagen och då fick man se från rättssalen, dock verkar de inte ha samma regler idag, vilket även jag kan tycka är lite konstigt.

Men vi behöver inte veta sanningen in i minsta detalj? Han är ju redan kartlagd och han har ju förklarat ganska väl vad han gjorde i bland annat sitt manifest, så vad för sanning är du ute efter?
Citera
2012-04-17, 11:25
Medlem
Xeliouss avatar
Vad tycker ni är så otroligt spännande med den här rättegången? Är rätt talande om er som kommenterar. Kommer det uppstå copycats bara för intresset är så stort? Sätt han i ett fängelse, glöm bort honom och släng nyckeln.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Stödjer inte idioten för 5 öre men tänk om vi om 70-80 år säger. " ABB hade rätt" Vore sjukt och hoppas verkligen inte samhället kommer gå den vägen.

Fast den springande punkten är ju att oavsett hur rätt man än må ha i sina åsikter och analyser så är det aldrig försvarbart att tillämpa våld som politisk metod. Så visst, kanske kommer vissa säga att "ABB hade rätt", men aldrig att "ABB gjorde rätt".
Citera
Medlem
raajtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guar
Det visas i form av text på diverse nyhetssidor. DN förvränger delar av det som sägs när de översätter till svenska.

På nrk's sida skriver de ut det exakta han säger.
Citera
2012-04-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Hur vet du det? Dom översätter inte ordagrant, utan försöker fånga viktiga bitar uttryckt i ett sammanfattande litet textstycke. Har DN:s representant vid plats skrivit någonting som står i kontrast mot vad norska medier har förmedlat? Eller anmärker du på formuleringar och gör antagandet att det ena är mer sanningsenligt än det andra? Baserat på vad?

Baserat på det enkla faktum att "nasjonalister" översattes till "personer som Hitler".
Citera
2012-04-17, 11:27
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Baserat på det enkla faktum att "nasjonalister" översattes till "personer som Hitler".
Hur vet du vad han egentligen sa? Befinner du dig i rättssalen?
Citera
Medlem
hajskinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
På nrk's sida skriver de ut det exakta han säger.
Kan någon spara texten från NRK och lägga ut på nätet, någonstans där det inte kommer modifieras eller förvrängas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Nej, normalt så sänds inte rättegångar. Men om det nu sänds....och bara åklagarens ord sänds och den anklade censureras så är det inget annat än en fars.

på gp.se står "Nämndemannen Thomas Indrebös plats gapar tom"? vad? är han inte närvarande under försvarstalet? Är det lagligt?
Utbytt

Någon som vet om den utkastade nämndemannen är norsk eller "norsk"? (se fotot)
Citat:
Nämndeman kastas ut från Breivik-rättegång

http://www.expressen.se/nyheter/namndeman-kastas-ut-fran-breivik-rattegang/
Citera
2012-04-17, 11:28
Medlem
blowns avatar
Så vad säger ni om Breiviks talan?

Lite synd att han förstörde för invandringskritiker med sina våldsdåd. Han är ju kapabel att underbygga sina åsikter med relevanta fakta, vilket inte går att säga om många vänsterradikaler
Citera
2012-04-17, 11:29
Medlem
Citat:
Inte säkert att detta var med mening, journalisten som sitter där och ska översätta måste sålla bland det som sägs och när han väl valt en mening är det inte säkert att han minns mer än andemeningen och då kan det bli så där. Hur vet du att det inte är den norska livetjänsten som gjort felet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in