2012-04-17, 23:23
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fL0w86
Han är ingen psykopat, utan lider av aspergers och har bara svårt att leva sig in i andra människors situation.

Såvitt jag vet utifrån yrkeserfarenhet av att jobba med bl.a. personer med problematik som faller inom autismspektrumet så har de förmågan till empati. Social interaktion är ofta problematiskt då vissa tolkar mycket bokstavligt och har svårt att tolka andras reaktioner. Dessa människor har en utpräglad känsla för rätt och fel och gör sällan andra illa, förstår de att de gjort andra illa försöker de väldigt ofta gottgöra detta (men det finns individuella skillnader precis som för alla människor).

Breivik kommer troligen inte ens reagera när han möter de han lemlästat, det är inte problem med social interaktion utan det är empatistörning. Det är en stor gradskillnad.
Citera
2012-04-17, 23:28
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Jag såg första rättegångsdagen på SVT det var en massa censurerat till och med när de läste upp alla offer så var ljudet tystat ibland o.s.v. Man fick bara se Breivik sitta och mysa och läsa i sina papper, så jävla illa när han sitter och ler inemellan.

Deler av tiltalen mot Breivik ble sensurert pga. personvernet. Jeg leste tiltalen uten sensur etterpå, og det er ikke noe som du behøver å få med deg uansett. Det var bare mer konkret om hvor skuddene ble plassert og i hvilket omfang de gjorde skade. Ikke en hyggelig lesning.

Edit: Skrivefeil
Citera
2012-04-17, 23:32
Medlem
horusbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Breivik kallar sig för en fotsoldat inte en politisk ledare, Mandela var ju oxå en fotsoldat i början var det sedan tar vägen vet man ju aldrig hur länge satt Mandela 25-35 år på Robben iland.

Bara tiden får utvisa var Breivik hamnar i historien om han blir en förebild som Mandela? Men en sak är säker vi kommer säga tiden före Breivik och tiden efter när vi talar om integrationspolitik.

Att jämföra Breivik med Mandela kanske inte är en helt dum sak. Mandela var ledare och grundare av en beväpnad befrielse/terrororganisation som hade ihjäl en hel del oskyldiga civila. Undrar hur många?

Hoppas fler ser likheterna mellan Anders och Nelson.

Intressant att följa rättegången, där Behring- Breivik framstår ganska annorlunda från Tempelriddar-Anders med Kompendiet.
Citera
2012-04-17, 23:32
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treskor
Deler av tiltalen mot Breivik ble sensurert pga. personvernet. Jeg leste tiltalen uten sensur etterpå, og det er ikke noe som du behøver å få med deg uansett. Det var bare mer konkret om hvor skuddene ble plassert og i hvilket omfang de gjorde skade. Ikke en hyggelig lesning.

Edit: Skrivefeil

Okej, ja då så är det ju ingen fara, då struntar jag i att läsa det där då det inte fyller någon funktion. Har redan insett att Breivik är en vedervärdig människa.
Citera
2012-04-17, 23:36
Medlem
Nooomys avatar
Citat:
Såvitt jag vet utifrån yrkeserfarenhet av att jobba med bl.a. personer med problematik som faller inom autismspektrumet så har de förmågan till empati. Social interaktion är ofta problematiskt då vissa tolkar mycket bokstavligt och har svårt att tolka andras reaktioner. Dessa människor har en utpräglad känsla för rätt och fel och gör sällan andra illa, förstår de att de gjort andra illa försöker de väldigt ofta gottgöra detta (men det finns individuella skillnader precis som för alla människor).

Breivik kommer troligen inte ens reagera när han möter de han lemlästat, det är inte problem med social interaktion utan det är empatistörning. Det är en stor gradskillnad.

Då kan du inte ha jobbat med speciellt många personer med autism eller aspergers...
Citera
2012-04-17, 23:36
Medlem
Treskors avatar
Citat:
Okej, ja då så är det ju ingen fara, då struntar jag i att läsa det där då det inte fyller någon funktion. Har redan insett att Breivik är en vedervärdig människa.

Om du fulgte hele tiltalen så har du fått med deg det essensielle. Men om du ikke fikk den med deg er det klart du kan lese den om du finner det nødvendig for å forstå.
Men sensuren var der av hensyn til personvernet.
Citera
2012-04-17, 23:38
Medlem
Citat:

Med det resonemanget är Obama och Fredrik Reinfeldt "empatistörda", vilket jag iofs håller med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tror inte han kommer att kommer att kunna hålla ett lika starkt försvar "hela vägen ut" i rättegången. Idag har det lite rapporterats att han "blev sliten" (trött) på eftermiddagen, igår så grät han när han fick se sin egna video. Vad sker imorgon ?

Det spelar egentligen ingen roll. Han har gjort sitt så att säga. Han är ju inte heller en politisk ideolog egentligen. Bara här på Flashback har vi många som är vassare kritiker av det havererade mångkulturella exprimentet och motiven bakom.

Och vad folk verkar glömma är att han sitter i rättssalen för att han VILL sitta där(eller vara död).
Han kunde ju lika gärna ha valt att kröka, göra karriär eller ha ett dykcenter i thailand, men valde detta.

Det är en del i denna rättegång som ger en ytterligare dimension.

Obegripligt att alla psykologer och "experter" missat att han helt enkelt ser sig som en martyr som "dör" för den goda saken.
Senast redigerad av UrbanWarfare 2012-04-17 kl. 23:48.
Citera
2012-04-17, 23:38
Medlem
semen.12s avatar
http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=no&u=http://nrk.no/227/dag-for-dag/rettsreferat-17.04.2012-1.8079582&ei=GOKNT6SxNKaO4gS65OmEDw&sa=X&oi=transl ate&ct=result&resnum=1&ved=0CCMQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3Dnrk.no/227/dag-for-dag/rettsreferat-17.04.2012-1.8079582%26hl%3Dsv%26prmd%3Dimvns

Ocencurerat fullständigt referat från tisdagens rättegång med Breivik översatt till svenska med hjälp av Google
Citera
2012-04-17, 23:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Och vad folk verkar glömma är att han sitter i rättssalen för att han VILL sitta där.
Han kunde ju lika gärna ha valt att kröka, göra karriär eller dyka i thailand, men valde detta.

Det är en del i denna rättegång som ger en ytterligare dimension.

Det min herre, är en riktigt, riktigt god poäng.
Citera
2012-04-17, 23:47
Medlem
Treskors avatar
Spennende gjennomgang av såkalte "direkte faktafeil" i Breiviks monolog i retten idag.
For informasjon blir Aftenposten i Norge sett på som den mest seriøse medieaktøren.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Her-er-Behring-Breiviks-faktafeil-6807491.html#.T43ktqt1BIE
Citera
2012-04-17, 23:52
Medlem
Jag har asberger syndrom och jag tror Abb har det samma ! Han har smala intressen precis som en person med autism. När han sitter i rätten så klarar han inte av ögon-kontakt och det är typiskt för någon med asberger.Jag kan inte heller visa några känslor för andra männinskor! Jag hade samma åsikter som han i 10 år, men han har nog någon annan skada också !
Citera
2012-04-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treskor
Spennende gjennomgang av såkalte "direkte faktafeil" i Breiviks monolog i retten idag.
For informasjon blir Aftenposten i Norge sett på som den mest seriøse medieaktøren.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Her-er-Behring-Breiviks-faktafeil-6807491.html#.T43ktqt1BIE
ja, jätteseriöst

"sin tale sa den tiltalte at Oslo etniske nordmenn vil være en minoritet i egen hovedstad om 5-10 år."

Dette medfører ikke riktighet. En fersk undersøkelse fra SSB viser at dette først vil skje i 2040, altså om 28 år.

Helt "falskt", dom påstår triumferande att den etniska rensningen av Norrmänen i Oslo minsann tar 28 år...

Låter ju som ett helt otrolig avslöjande egentligen.
Man ställer sig ju en följdfråga, när är alla Norrmän utrotade enligt Aftenposten, 2083?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in