Citat:
Ursprungligen postat av alltarallasfel
Han har systematiskt dödat massa barn och förstört livet för 100-tals familjer och du tycker att det är på sin plats att raljera om det?
Vad är du för människa?
Hur många icke namngivna oskyldiga civila dödade inte de norska bombplanen i Libyen?? Allt för att stoppa ett påstått pågående folkmord. Men det är ju tydligen helt okej när en demokratisk regering gör det, och de civila Libyska dödsoffren, ja de dog ju tydligen i ett gott syfte. Förstår du likheten?
Dådet Breivik gjort är självklart hemskt och har skapat oförklarligt lidande hos många familjer.
Men det många här inte verkar fatta är att ni måste tolka Breivik och hans handlingar utifrån dennes världsbild. Han och många andra tror uppriktigt att nuvarande politik i framtiden kommer att förstöra livet för hundratusentals norska familjer, och det är detta han därmed vill förhindra genom sitt krig mot den norska eliten. De civila dödsoffer hans kamp orsakar är därmed i hans ögon i jämförelse godtagbara, precis som nästan alla anser att franska civila dödsoffer var godtagbara för att befria Frankrike från tyskarna. Detta till trots så orsakade nog befrielsen av Frankrike bra mycket lidande för hundratals franska familjer som hamnade i korselden...
Återigen, fattar ni med dessa liknelser hur han tänker, och att ni själva kanske till och med delar dessa resonemang i andra samanhang?
Sen beträffande vad ungdomslägret representerade och dess koppling till nuvarande förd Norsk politik orkar jag inte upprepa då det nämnts ett stort antal gånger.
(Jag vill självklart inte att detta spårar ut i off-topic diskussioner så jag nöjer mig med detta inlägg, som jag dock tycker är relevant i tråden då det diskuterar tolkningen av Breiviks motiv och försvar i rättegången.)