2012-04-16, 22:28
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brelleboy
Hej.
Först tackar jag dig för att du vill och orkar dela med dig av din situation.
Jag läser genom raderna att du har fått utstå mycket negativt.
Hårda ord, brustna förhoppningar säkert också tankar och en känsla av att vara oönskad och bara i vägen.

Din största förhoppning om att när du skulle flytta till din pappa gick i kras.
Din förhoppning och de bilder du målade upp utifrån de löften du fick skapade ett trauma för dig.

Lägger vi då på den negativa behandling som din mamma gjort mot dig så har resultater av detta blivit total kaos som du inte haft kontroll över.

Jag skriver att inte haft kontroll. Tyvärr så har dina upplevelser skapat ett överdrivet kontrollbehov.
Detta kontrollbehov är ett resultat av ditt inre kaos.
Din hjärna tänker "kan jag inte ha kontroll över mina tidigare upplevelser, så kan jag ändå GA kontroll över att dessa stenar ligger rätt, eller att skorna står i en viss ordning".

Detta beteendemönster som du har skapar ett inre lugn i dig.
Är du diagnosticerad OCD eller är det något som du tror du har utifrån dina reaktioner?

Det som är bra för dig och som du borde göra ( om du inte redan gjort det) är att gå till en psykoterapeut med inriktning på KBT.

Jag tror starkt att dina reaktioner och kontrollbehov kommer att minska drastiskt utifrån att du får hjälp med dina tidigare upplevelser.

Sköt om dig och lycka till.

Mvh

Tack! Något som var lite otydligt är att jag fortfarande går hos min fjärde terapeut (och inte har slutat) som är KBTare. Har gått där sedan början av året nu och en sålänge känns det knappt som vi börjat. Den största frustrationen för mig är skolan. Jag har gått 1,5 år i terapi som inte gett mig ett skit, varit hemma ett halvår + en sommar utan att få en enda hemläxa. Först nu när allt raserat 100 gånger, då jag har 0 energi och som mest i skolan ska jag påbörja detta arbete.

Hade aldrig valt att gå i skolan just nu om det vore högskolan. Men som ni alla redan vet så är Sverige väldigt fyrkantigt utbildningsmässigt och att vara utan gymnasiekompetens är som att vara halvt utesluten till både arbetsmarknaden och andra utbildningar.

Jag är diagnotiserad med OCD enligt min terapeut och journalen.
Citera
2012-04-16, 22:36
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Kognitiv Beteende Terapi.

Det är något som borde funka på trådskaparen.

Den klassiska formen av KBT är den man använder mot diverse fobier, tex spindlar och sånt. Dvs behandling av rädslor. I det här fallet är jag inte säker på vad för nån rädsla som trådskaparen lider av dock.

Har ingen rädsla. Det alla handlingar i mitt liv har gemensamt är att jag vill göra ALLT perfekt. Det är allt eller inget. Antingen steriliserar jag hela huset med rengörningsmedel eller låter allt förfalla. Antingen tränar jag stenhårda gympass varje dag eller så tränar jag aldrig. Antingen får jag MVG i alla ämnen eller så skiter jag i det.

Jag har ett elitänk, och vad man än gör kommer det ALLTID finnas "ett bättre". När jag står i duschen kan jag tvinga mig själv att leta efter defekter på min kropp, för jag vill ha allt genomarbetat och felfritt. DET är mitt tvång
Citera
2012-04-16, 22:39
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinen
Hej.
Precis som brelleboy och Thiesen är mitt förslag KBT. Även om du har erfarenhet av flera terapeuter så kan det vara nästa som är den som passar dig.
OCD är inget att leka med. Det troliga är att det blir värre och värre. Du ska absolut inte gå med det obehandlat. Jag fascinerades för några år sedan av en norsk man som heter Pelle Sandstrak. Han har Tourettes. Men som han säger själv har man alla andra sjukdommar då också, även OCD, vilket han hade väldigt svårt. Han blev botad av KBT. Om det gick att bota honom går det att bota vem som helst. Så det finns gott hopp för dig! Ge dig bara inte. måste klicka för dig och din terapeut.
Lycka till!

Vad hade han för tvångsproblematik? Jag kan aldrig säga att mitt är värst, då jag omöjligt kan veta vad någon annan säger men om man tar exemplet med folk som måste kontrollera att knappar är avstängda, dörrar är låsta och tvätta händerna ovanligt mycket (som är typiska exemplen för OCD) så är mitt så jävla mycket mer krävande.
Citera
2012-04-16, 22:45
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kewlboi
Hej, Jag är en kille på 18 år och har också haft OCD, det har nu försvunnit förutom vissa delar.
Allt började när jag skulle börja 8an, jag slutade vara med mina vänner då jag tyckte allt bus och sånt man gjorde i den åldern var helt tabu, detta resulterade i att jag såklart förlorade ALLA mina vänner, jag började vara med dom som var 3-4 år yngre än mig och sprang runt och lekte kurragömma och tagare då jag tyckte att det inte var något busigt eller fel med det, när dom gamla vännerna fick syn på en tillsammans med dom som var yngre så började jag skämmas, tillslut ville jag inte vara med dom som var yngre heller, jag skämdes för mycket, slutade med att jag satt hemma och spelade dator hela dagen (förutom skolan), när jag började gymnasiet så ville jag inte ens gå dit för att jag inte klarade av alla människor som gick på den skolan (ca 1500 elever), jag fick panik för jag tyckte att jag var mindre värd, cool eller snygg som alla andra. Det slutade med att efter ett halvår i första ring så hade jag IG i allt, började röka på dagligen då jag inte hade något bättre för mig, efter att jag insåg att jag inte skulle komma nånstans i skolan så hoppade jag av, jag slutade röka på och började ta mer ansvar, jag fick ett jobb vid 16 års ålder och skötte mig väldigt bra där, 7-16.00 varje dag, jag kände att jag gjorde nåt med mitt liv, och min OCD började vika ner sig mer och mer, tillslut så försvann den bara helt (4 månader efter att jag börjat på mitt nya jobb) jag är fortfarande socialt inkompetent men det är något jag jobbar på.

Jag vet inte vad det var som egentligen gjorde att min OCD försvann, jag försökte väldigt ofta pusha mig själv till att säga emot min hjärna även fast det (som du vet) är väldigt svårt, ibland klarade jag av det, och ibland inte, jag tänkte väl egentligen bara att "Nu jävlar skiter jag i det här" jag försökte strunta totalt i mina tankar och sket i om det kändes fel (jag får det att låta väldigt lätt, men det är det inte) men för mig verkar det ha funkat även fast det tog ett par år, jag hoppas jag gjorde nån nytta i den här tråden det är bara att fråga om det är nåt du undrar eller om du bara vill prata

Hej, först och främst; kul att du mår bättre och att du lyckats rycka upp dig och skaffat dig ett arbete För det andra kan jag inte riktigt förstå vad ditt tvång var, då det mesta du beskriver ovan är rena och skära sociala problem. Jag fick det knepigt med den sociala biten i samband med min OCD, och min prestationsångest. Men själva tvånget i sig är att jag har städ och kontrolltvång.
Citera
2012-04-16, 23:00
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmgIHasTaco
Att ha OCD är tidskrävande och fruktansvärt jobbigt. Faktum är att det tar över hela ens liv om man inte stoppar det i tid. Men det vet du redan, så klart.
Frustrationen är inte något konstigt att känna och ångesten om man inte följer sitt tvång är inte att leka med.
Inget jag skriver här kommer bota dig, men man kan försöka att komma ihåg och intala sig själv att det inte är farligt med ångest. Det är ett jävla nonsens att höra oftast, men försöka bör man.
Det kan inte skada en att ha ångesten. Du kommer inte att dö fast det känns så. Glöm inte det.
Jag lider själv av generaliserat ångestsyndrom (GAD) m.m och har även inslag av OCD m.m.
Det är inte lätt när man sitter där med ångesten från helvetet och försöka intala sig att det inte kommer hända något. För när ångesten övergår i panik och man inte får luft känns det extremt verkligt.
Men vad får du för tankar i samband med dina tvång? Vad känner du kommer hända om du inte fullföljer dem? Är det generell ångest, eller att du kommer drabbas av otur, dö, eller att någon du känner kommer fara illa? Det finns ju många varianter. Ibland infinner sig bara en olust. Vad händer när du ignorerar ett tvång?
Så vitt jag vet efter mina KBT-terapier (ska tilläggas att jag inte gått där för mina tvång, utan för ångest i första hand )är att man ska in i det sista försöka ignorera tvången. Plocka isär dina känslor vid tillfället, se till vad tvånget verkligen gör för dig. Varför känner du som du gör, vad känner du när du inte gör det. Se det som en seger varje gång du kan låta bli att följa dina tvång.
För du som jag vet att det enda som hjälper är att låta bli. Man får inte lyssna på sitt tvång, inga mediciner i världen tar bort dem. Utan man måste arbeta själv. Därför behöver du stöd i en terapi. Du behöver någon att plocka isär situationerna med, ta med dig känslor till din psykolog och få hjälp att reda ut dem.
Även om du gått terapi förr så är det så att man är i olika faser i livet och ibland är terapier verkningslösa för man är inte i ett stadie i livet då man kan ta till sig dem. Men till slut når du punkten då du kan ta till dig en terapi.
Jag har försökt flera gånger innan jag hittade en person jag hade förtroende för och en period i mitt liv då jag verkligen ville och hade förmåga att lyssna.

Så ge inte upp bara för att det inte fungerade förra gången.

Angående vad jag känner i samband med mitt tvång har jag funderat lite kring. Tillskillnad från många andra har jag inga tankar på overkliga (eller verkliga) konsekvenser som följd. Det som känns är bara ett starkt behov, ett måste, ett tvång.

I dagsläget lever jag fri från stora delar av mitt tvång då jag helt enkelt undviker allt jag kan. Detta ger mig inga speciella ångestkänslor, utan känner snarare att det är ett "tillfälligt stadium". För att även om jag låter bli att städa så känner jag att om jag väl skulle göra det blir det på samma villkor.

En av mina första exponeringar hos min nya terapeut var att tvätta två stora kassar men tvätt från golvet och hänga upp dem på sina galgar samt lägga ner dem i sina lådor utan att göra rent lådorna och galgarna innan samt att inte riva ut och rensa alla lådor. För att genomföra det var jag tvungen att ha min mamma som stöd undertiden jag med huvudvärk koncentrerade mig på att göra exakt det jag skulle, och inte det mitt behov sa = storstädning.

Dock kommer jag undan långtifrån allt tvång. När jag duschar måste jag täcka hela kroppen med tvål, när jag ska gå ut måste jag ta upp och lägga tillbaks, ta upp och lägga tillbaks sakerna i min väska. Desto mer jag hakar upp mig, desto mer huvudvärk och ångest får jag.
Citera
2012-04-16, 23:01
Medlem
Vad händer om du bara städar lite? Vad händer om du inte är bäst? Varför är det oacceptabelt?

edit: såg att du beskrivit det hela något
Senast redigerad av Micke_hs 2012-04-16 kl. 23:04.
Citera
2012-04-16, 23:09
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
förstår att det känns jättejobbigt, jag har själv haft renlighetstvång. Tvättade händerna typ 30 gånger om dagen, spritade händerna jämt, tog inte i handtag, fick obehag av att hålla i mynt och sedlar och sånt, torkade golvet typ 3 gånger i veckan, tyckte det var äckligt att åka buss pga. sätena och sånt. Men det blir bättre med tiden om man försöker jobba med det.
Har fortfarande lite renlighetsnojor, men på en normal nivå.

Som massa andra sagt så är kbt en bra metod, men i väntan på det skulle du säkert kunna dra nytta av ssri så att det kan ta udden av tvångstankarna. Om det är alldeles för extremt så behövs medicin för att ta ner ångesten på en bearbetbar nivå, samma för många ångestsjukdomar. Lätt och medelsvår ångest går att jobba med utan medicin, men om man har väldigt svår ångest är meds viktigt.

Jag äter Zoloft efter att ha blivit mer nerstämd av Anafranil. Precis som jag skrev i mitt inlägg ovan får jag inga orohetskänslor av mitt tvång utan snarare en spänningshuvudvärk (som dessutom är så effektiv att jag mår för dåligt för att fortsätta). Men så har det inte alltid varit.

Det jobbigaste med mitt tvång är att det är obegränsat och bara handlar om en sak att vara bäst och göra allt optimalt. Prestation, utseende, framgång, socialtliv, träning..allt. Jag är egentligen inte ett dugg rädd för smuts för så fort jag är utanför mitt hem så bryr jag mig inte längre om något annat än mig själv, min väska och mina saker.

Att jag inte kan sluta när jag städar hemma handlar egentligen inte heller om smuts och bakterier utan snarare än strävan efter det optimala. Den optimala ordningen, det optimala hemmet, det optimala livet, den optimala personen.
Citera
2012-04-16, 23:11
Medlem
Citat:
Obsessive–compulsive personality disorder (OCPD) is a personality disorder characterized by a pervasive pattern of preoccupation with orderliness, perfectionism, and mental and interpersonal control at the expense of flexibility, openness, and efficiency.[1]

?
Citera
2012-04-16, 23:15
Medlem
Tycker du ska fortsätta gå i KBT

I första hand är det väldigt viktigt att du träffar en psykolog som förstår ditt problem till grunden, det kan vara någon som haft att göra med OCD-patienter tidigare eller någon som kanske själv lidit utav det.

Går du inte lite runt med en rätt så överromantiserad bild av vad det innebär att vara människa? Eller förstår du i grund och botten att ingen är perfekt och verkligen kan se detta utåt i andra människor? Jag bara frågar eftersom du förklarar att ditt elittänkande grundar sig i att du verkar ha någon mani av att allting ska vara perfekt vilket är fruktansvärt omänskligt och därför omöjligt.

Sen i KBT jobbar man mycket med det här med att släppa kontrollen. Tror du inte att du lider av en rädsla av att släppa denna kontroll du bär på för att det ger dig ångest? Inom KBT arbetar man för att du ska förstå att denna ångesten egentligen inte spelar så stor roll som du tror och att ångesten egentligen bara uppstår för att du vägrar släppa kontrollen över det som händer.
Citera
2012-04-16, 23:15
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullzeyePrO
Ja det är ett riktigt helvete tvångstankar har det själv men jag fick det mycket tidigare, har haft det så länge jag kan minnas men det började bli särskilt påfrestande i 13-årsåldern någon gång. Jag äter medicin mot det(ssri) men det hjälper inte, har ej testat KBT än så det kan jag inte uttala mig om.

Skulle tippa på att ända lösningen är att ignonera tankarna och döda ångesten med medicin, handlar nog bara om att hitta rätt piller. Men grejen är ju att när man har ångest är det så svårt. Men se till att göra något åt det för att försöka leva med skiten går inte på lång sikt, eller det gick inte för mig iaf. Tryckte undan tankarna i flera år och de blev bara värre och till slut var det stopp, hela min student åt helvete. Så sök hjälp innan det blir värre.

Det jobbiga för mig är att jag måste lära mig om från början då jag är så pass ung. Jag gick från att få maten serverad och kläderna tvättade till att städa varenda yta och pryl jag kunde hitta. Jag har aldrig upplevt vad det är att städa normalt.. och har därför jätte svårt att avgöra vad som är lagom. Hur ofta städar en "normal" människa ugnen ect.

Jag har sökt hjälp, kommit till fel personer, ätit fyra olika mediciner och känner att jag egentligen inte har tid att gå igenom detta. Jag går tvåan för andra gången och nu börjar nationella (vilket bland annat var anledningen till att jag inte kunde sova när jag skrev detta i natt för jag var så otroligt förtvivlad och pressad). Jag vet fan inte vad jag ska ta mig till
Citera
2012-04-16, 23:23
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Vad händer om du bara städar lite? Vad händer om du inte är bäst? Varför är det oacceptabelt?

edit: såg att du beskrivit det hela något

Den frågan har jag försökt ställa mig själv också. Rent praktiskt om jag städar och inte städar enligt tvångets regler ger det mycket ångest och huvudvärk och även om jag aldrig känner mig nöjd oavsätt hur mycket jag städar, kommer missnöjet bli ännu större.

Varför det är så viktigt för mig att vara bäst vet jag inte. Tror ju somsagt det grundar på min uppväxt då min mamma kunde agera väldigt olika vid liknande situationer. Jag fick bilden av att jag var stökig och inte skötte mig fast jag nu som vuxen kan kolla tillbaks på min barndom och se att jag absolut inte var stökig. Hon skrämde mig till viljan att hela tiden förbättra mig, fast utan att säga hur. Jag har fastnat i detta - att vilja göra allt perfekt och som min psykolog säger - vad du än gör finns det alltid ett bättre.
Citera
2012-04-16, 23:30
Medlem
Loveaffairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgeten
Tycker du ska fortsätta gå i KBT

I första hand är det väldigt viktigt att du träffar en psykolog som förstår ditt problem till grunden, det kan vara någon som haft att göra med OCD-patienter tidigare eller någon som kanske själv lidit utav det.

Går du inte lite runt med en rätt så överromantiserad bild av vad det innebär att vara människa? Eller förstår du i grund och botten att ingen är perfekt och verkligen kan se detta utåt i andra människor? Jag bara frågar eftersom du förklarar att ditt elittänkande grundar sig i att du verkar ha någon mani av att allting ska vara perfekt vilket är fruktansvärt omänskligt och därför omöjligt.

Sen i KBT jobbar man mycket med det här med att släppa kontrollen. Tror du inte att du lider av en rädsla av att släppa denna kontroll du bär på för att det ger dig ångest? Inom KBT arbetar man för att du ska förstå att denna ångesten egentligen inte spelar så stor roll som du tror och att ångesten egentligen bara uppstår för att du vägrar släppa kontrollen över det som händer.

Alltså, både ja och nej. På ett sätt tycker jag att jag lyckas genomskåda vad jag håller på med rätt bra. Jag förstår att ett kök aldrig kommer hålla sig kliniskt, även om man städar det i tre dagar i sträck. Jag förstår att det alltid finns ett bättre, och sålänge jag har den här inställningen kommer jag aldrig bli nöjd. Jag överanalyserar allt, både mig själv, livet och omgivningen och det bästa vore väl om jag kunde sluta tänka helt.

Och andra sidan har vi ju ett fruktansvärt överciviliserat samhälle som hela tiden sänder ut dubbla budskap. Man ska lära sig mindfulness, gymma och vara hälsosam samtidigt som man ska gå 17 år i skolan under konstant stress för att sedan börja jobba under konstant stress. Mitt i det här ska jag lyckas hitta en egen strategi, och tillsammans med den uppfostran jag fått har jag köpt det ena konceptet rakt av. För i samhällets ögon är prestationer det som räknas. Utseende, inkomst, betyg, kontakter vidare och vidare. Livet är inte evigt, att vara människa borde innebära en stor fokus på relationer och mat för dagen, men samhället har gjort sin egen förvrängning och det är där personer som jag - som egentligen bara vill mig själv och alla andra väl kommer i klämm.
Senast redigerad av Loveaffair 2012-04-16 kl. 23:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in