Citat:
Ursprungligen postat av Cave1
Har aldrig fått nå svar på varför jag har dom här tvången och kan bli helt besatt av vissa saker tills jag antingen glömmer dom eller går så långt med att försöka lösa dom att jag inser att jag inte kommer längre.
Om det är nån som har några tips och råd så får ni gärna dela med er!
Jag har ett tips: Läs boken "
Lev som du vill och inte som du lärt dig". Den handlar inte just om OCD. Men det lär nog finnas en del saker och andra grejjor i din uppväxt som lett till OCD, och den boken tror jag hjälper dig att få en känsla för varför allt "blev som det blev", och bidrog till att du utvecklade OCD. -- Och boken har flera små-steg-för-steg-övningar att göra, för att börja "fixa till" det som gick snett när du växte upp.
Såvitt jag minns kunde en orsak vara relaterad till undergivenhet, exempelvis att man under uppväxten lärt sig att aldrig göra någon ledsen, och ta hand om andra -- till överdrift. Och därmed sällan gjorde vad man egentligen ville göra, utan tänkte att "nej då kanske någon blir ledsen", och därmed blev ganska hämmad & undergiven. Då kunde man inte riktigt kontrollera sitt eget liv, för man var så begränsad av vad andra skulle känna och tycka, om man gjorde det man ville. Så istället började man försöka kontrollera massa *andra* saker, t.ex. kontrollera att alla lampor är släckta, är spisen avstängd, dörrarna låsta, och så vidare.