• 8
  • 9
2012-10-19, 16:38
Medlem
abowbrorsans avatar
Här ser vi vad studier och städning kan göra med en person, oreda och lathet skapar välbefinnande.
Citera
2012-10-19, 21:34
Medlem
1c9r5s avatar
Citalopram brukar vara bra vid tvång och depression. Och KBT givetvis.
Citera
2012-11-07, 22:04
Medlem
Carlstads avatar
Min flickvän hade OCD i många år men när jag sa att "du duger som du är" blev hon som en helt annan människa. Så ni tjejer, säg detta till era deppiga pojkvänner!

Själv har jag också haft symptom som medicinerats med xanor 0.5 mg x 2 per dygn. Funkade perfekt!

MVH Carlstad
Citera
2012-12-15, 16:22
Medlem
Sertralin fick ingen bättre effekt på mig vid 150 mg så då fick det räcka. I och med att jag käkat citalopram länge innan så har jag nu fått escitalopram, ska va en liknande medicin utan många av bieffekterna. lät nästan för bra tyckte jag. Känner i alla fall att det funkar ungefär lika bra som citalopram och bieffekterna är ungefär detsamma.

Tvången finns dock kvar. Jag hakar upp mig på småsaker hela tiden. ofta står jag emot men ibland känner jag att jag måste lösa dom. Det bästa är att glömma bort tanken, vilket är svårt om man blir besatt av den. Har gått hos en psykoterapeutstudent nu på psykiatrin två gånger. Han ska analysera mina problem och avgöra vilken behandling jag ska ha. Verkar som att dom går mycke på hur mycke tid om dan man lägger på tvången. Får se hur det går. Verkar va en mycke lättare väg att gå till nån privat.
Citera
2012-12-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cave1
[...] escitalopram, ska va en liknande medicin utan många av bieffekterna. lät nästan för bra tyckte jag. Känner i alla fall att det funkar ungefär lika bra som citalopram och bieffekterna är ungefär detsamma. [...]

Vad är det för bieffekter, om jag får fråga?

Ang. fluanxol och schizofreni (som du kommenterade i oktober): Jag tror att man använder fluanxol mot lite olika saker: schizofreni, tvångstankar, ibland depressioner (den har en antidepressiv effekt). Just jag har inte fått några särskilda bieffekter, fast jag äter en låg dos, 0.5 mg/dag. Jag tror fluanxol i så låga doser är ganska ofarligt: läkaren skrev ut 3 burkar till mig, när jag frågade om jag kunde få 2 istället för 1.
Citera
2012-12-18, 23:50
Medlem
Känslomässigt avtrubbad, är varken glad eller ledsen. Känns som att allt bara flyter på utan nån spänning. är konstant trött också, kan oftast sova väldigt mycke. Det är pga dessa biverkningar som jag vid flera tillfällen har försökt klara mig utan medicin. Men det slutar alltid med så mycket ångest att jag börjar med medicinen igen. Vid en nedtrappningsperiod tyckte jag att det gick rätt bra, tyckte jag fick tillbaka glädjen, men till slut blev vardan så stressig att jag inte pallade.

Har även fått oxascand och atarax utskrivet några gånger för att ta vid behov. Det hjälper men av dom blir jag så trött att jag knappt tar mig ur sängen.

Har aldrig fått nå svar på varför jag har dom här tvången och kan bli helt besatt av vissa saker tills jag antingen glömmer dom eller går så långt med att försöka lösa dom att jag inser att jag inte kommer längre.
Om det är nån som har några tips och råd så får ni gärna dela med er!
Citera
2012-12-19, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cave1
Har aldrig fått nå svar på varför jag har dom här tvången och kan bli helt besatt av vissa saker tills jag antingen glömmer dom eller går så långt med att försöka lösa dom att jag inser att jag inte kommer längre.
Om det är nån som har några tips och råd så får ni gärna dela med er!

Jag har ett tips: Läs boken "Lev som du vill och inte som du lärt dig". Den handlar inte just om OCD. Men det lär nog finnas en del saker och andra grejjor i din uppväxt som lett till OCD, och den boken tror jag hjälper dig att få en känsla för varför allt "blev som det blev", och bidrog till att du utvecklade OCD. -- Och boken har flera små-steg-för-steg-övningar att göra, för att börja "fixa till" det som gick snett när du växte upp.

Såvitt jag minns kunde en orsak vara relaterad till undergivenhet, exempelvis att man under uppväxten lärt sig att aldrig göra någon ledsen, och ta hand om andra -- till överdrift. Och därmed sällan gjorde vad man egentligen ville göra, utan tänkte att "nej då kanske någon blir ledsen", och därmed blev ganska hämmad & undergiven. Då kunde man inte riktigt kontrollera sitt eget liv, för man var så begränsad av vad andra skulle känna och tycka, om man gjorde det man ville. Så istället började man försöka kontrollera massa *andra* saker, t.ex. kontrollera att alla lampor är släckta, är spisen avstängd, dörrarna låsta, och så vidare.
Citera
2012-12-19, 06:51
Medlem
Jag älskar mina tvång. Känns lustigt att diskutera dem med läkaren, jag vill ju inte bli frisk.
När man städat toaletten perfekt och äntligen kan göra ifrån sig...ahhh
Underbara ritualer!

Sen är allt "skitigt". Och numer, ingen karantän, folk som åker hoit och dit och blir smittade. TBC finns. Säkert ebola också, kan inte utesluitas, ring och fråga en specielist, säger han att det inte är ngn fara, be honom svära på hans barn och att de och alla ättlingar ska drabbas av helvetets eld för evigt i arvssynd. Det brukar funka. Och är man säker är det väl bara att lova? och så vidare. Äcklig värld.
Citera
2012-12-19, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abowbrorsan
Här ser vi vad studier och städning kan göra med en person, oreda och lathet skapar välbefinnande.
Dagens inlägg!
Citera
2012-12-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jag älskar mina tvång. Känns lustigt att diskutera dem med läkaren, jag vill ju inte bli frisk.

Du har inte ocd utan ocpd vilket är helt olika saker. Synd att du saknar sjukdomsinsikt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in