• 1
  • 2
2012-04-15, 15:58
Medlem
cafems avatar
Det har sagts av väldigt många här på flashback att om en person en gång har varit otrogen ska man på alla sätt och vis akta sig för denna person eftersom hon/han kan vara det igen. Visst har personen visat sig vara kapabel till att vara otrogen, men givet rätt situation och omständigheter kan människor visa sig göra saker som vanligtvis är helt emot deras principer.

Så frågeställning är alltså: hur mycket är otrohet omständigheter eller person? Är det olika från fall till fall eller gäller samma för alla personer och gånger? Någon med erfarenhet av att ha varit otrogen och aldrig gjort det igen? Får man förlåta sig själv på några villkor (typ djup ånger och löfte om att det aldrig händer igen) eller är man en dålig person för all framtid?

Personligen tror jag att det är olika från fall till fall, jag vet om vissa personer som absolut inte har något samvete och knullar runt trots partner, medan andra har varit otrogen en gång eller under en period pga knepiga förhållanden och sedan ångrat sig djupt efteråt och inte varit otrogen något mer. Jag tror på personlig utveckling och att man genom livet hela tiden lär av sina misstag. Många har potential till att göra dåligt, och gör också dåligt, men det gör dem inte till dåliga personer.

Nu vill jag höra era åsikter!
Citera
2012-04-15, 16:05
Medlem
Xiztecs avatar
Jag tror på det undermedvetna, är man otrogen och ens partner är rätt snabb och förlåter bara sådär - så tror jag också att ens undermedvetna känner att det är helt okej, för det händer ju ändå ingenting?

Så visst, finns många variabler.
Citera
2012-04-15, 16:15
Medlem
"Nu vill jag höra era åsikter!"

Visst kan du få göra det. Vet jag om att en person ertappats med otrohet och svek överlag skulle jag inte ens inleda en konversation med denne. Skulle någon sådan person börja konversera med mig så blir det i princip, ja/nej och hej då. Detta kräver dock att man öppet bildat sig en uppfattning och hört båda sidorna så att säga.

Situationen där en kvinna är intresserad av mig och jag får reda på att denne varit otrogen så bryter jag kontakten direkt. Finns ingen som helst anledning att gå vidare med nåt sånt.
Citera
2012-04-15, 16:51
Medlem
perseveres avatar
Jag var otrogen en gång och jag kommer aldrig någonsin att vara det igen. Otroheten var precis vid slutet av ett förhållande. Har lagt om mitt tankesätt ifrån att vara ego till att fråga mig om jag själv vill bli utsatt för vad jag tänker göra och då går otrohet bort direkt.

Jag tror definitivt att man kan vara trogen om man tidigare har varit otrogen så länge man ser sitt eget misstag och förändrar sig.

Otrohet är visserligen något väldigt naturligt som man bör vara beredd på att det kan ske.
Citera
2012-04-15, 23:47
Medlem
cafems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Jag tror på det undermedvetna, är man otrogen och ens partner är rätt snabb och förlåter bara sådär - så tror jag också att ens undermedvetna känner att det är helt okej, för det händer ju ändå ingenting?

Så visst, finns många variabler.

Men om partnern aldrig får reda på något? Om ingen vet förutom du själv och det inte finns någon annan att förlåta? Vad kommer hända med det undermedvetna?

Citat:
Ursprungligen postat av Kurtanen
"Nu vill jag höra era åsikter!"

Visst kan du få göra det. Vet jag om att en person ertappats med otrohet och svek överlag skulle jag inte ens inleda en konversation med denne. Skulle någon sådan person börja konversera med mig så blir det i princip, ja/nej och hej då. Detta kräver dock att man öppet bildat sig en uppfattning och hört båda sidorna så att säga.

Situationen där en kvinna är intresserad av mig och jag får reda på att denne varit otrogen så bryter jag kontakten direkt. Finns ingen som helst anledning att gå vidare med nåt sånt.

Varför då? Finns det på inget sätt något som kan få dig att förlåta personen? Är den för alltid en dålig person som borde ignoreras av alla?

Citat:
Ursprungligen postat av persevere
Jag var otrogen en gång och jag kommer aldrig någonsin att vara det igen. Otroheten var precis vid slutet av ett förhållande. Har lagt om mitt tankesätt ifrån att vara ego till att fråga mig om jag själv vill bli utsatt för vad jag tänker göra och då går otrohet bort direkt.

Jag tror definitivt att man kan vara trogen om man tidigare har varit otrogen så länge man ser sitt eget misstag och förändrar sig.

Otrohet är visserligen något väldigt naturligt som man bör vara beredd på att det kan ske.

Häftigt Persevere, varför har du nu lagt om ditt tankesätt och varför fanns det inte där från början?
Mm, tyvärr. Men jag har hopp om mänskligheten
Citera
2012-04-15, 23:56
Medlem
Var otrogen mot min pojkvän som jag hade i typ två månader när jag var 15, efter att jag hade försökt göra slut med honom. Hävdar inte att det är okej någonstans, men jag tycker ändå att det är skillnad på att göra det under de omständigheterna och att göra det mot någon man älskar i ett seriöst förhållande. Skulle aldrig kunna såra någon jag älskar.

Så nej, kan inte hålla med om det.
Citera
2012-04-16, 00:26
Medlem
Skrev en liknande trad. Och du kan ju lasa hur det gick!

https://www.flashback.org/t1411957
Citera
2012-04-16, 01:05
Medlem
[quote=cafem]Men om partnern aldrig får reda på något? Om ingen vet förutom du själv och det inte finns någon annan att förlåta? Vad kommer hända med det undermedvetna?

Det ar nastan vare och skapar bara en massa svartsjuka om misstankar skulle uppsta pa nagot vis.

Varför då? Finns det på inget sätt något som kan få dig att förlåta personen? Är den för alltid en dålig person som borde ignoreras av alla?

Om personen skulle berattat och jag alskade personen tillrackligt mkt sa finns den en minimal chans att jag skulle kunna forlata och ta chansen att det inte hander igen, men fortfarande ar det det dar med svartsjukan och att man inte kan lita pa personen efterat.

Dock har jag nu lart mig att om en person ar otrogen EN gang sa ar det inte ens vart att ta i, Battre att ga vidare och forsoka hitta en annan partner som du kan lita pa! Tar sin tid att lita pa en person och man gar sakert pa massor av nitlotter men det ar smallar man far ta och borsta av sig sa fort som mojligt!
Senast redigerad av Forskarna 2012-04-16 kl. 01:10.
Citera
2012-04-16, 10:56
Medlem
cafems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forskarna
Skrev en liknande trad. Och du kan ju lasa hur det gick!

https://www.flashback.org/t1411957

[quote=Forskarna]
Citat:
Ursprungligen postat av cafem
Men om partnern aldrig får reda på något? Om ingen vet förutom du själv och det inte finns någon annan att förlåta? Vad kommer hända med det undermedvetna?

Det ar nastan vare och skapar bara en massa svartsjuka om misstankar skulle uppsta pa nagot vis.

Om personen skulle berattat och jag alskade personen tillrackligt mkt sa finns den en minimal chans att jag skulle kunna forlata och ta chansen att det inte hander igen, men fortfarande ar det det dar med svartsjukan och att man inte kan lita pa personen efterat.

Dock har jag nu lart mig att om en person ar otrogen EN gang sa ar det inte ens vart att ta i, Battre att ga vidare och forsoka hitta en annan partner som du kan lita pa! Tar sin tid att lita pa en person och man gar sakert pa massor av nitlotter men det ar smallar man far ta och borsta av sig sa fort som mojligt!

Tack för svar Forskarna! Ledsen att höra att det gick som det gick, var ert förhållande under tiden som hon var otrogen bra i övrigt? Nu baserar ju du din övertygelse att aldrig bli ihop med en person som varit otrogen tidigare på en enda händelse där det gått fel, tror du att det gäller för alla eller är det mest ett sätt för dig att skydda dig mot detta igen? En hel del personer skrev i din tråd att de varit otrogen i tidigare förhållandet och inte skulle kunna vara det i det förhållande de är i nu, tror du att de ljuger bara och kommer vara det ändå?
Citera
2012-04-16, 15:49
Medlem
[quote=cafem]
Citat:
Ursprungligen postat av Forskarna

Tack för svar Forskarna! Ledsen att höra att det gick som det gick, var ert förhållande under tiden som hon var otrogen bra i övrigt? Nu baserar ju du din övertygelse att aldrig bli ihop med en person som varit otrogen tidigare på en enda händelse där det gått fel, tror du att det gäller för alla eller är det mest ett sätt för dig att skydda dig mot detta igen? En hel del personer skrev i din tråd att de varit otrogen i tidigare förhållandet och inte skulle kunna vara det i det förhållande de är i nu, tror du att de ljuger bara och kommer vara det ändå?

Det va bra i 1ar ungefar sen borjade vi braka allt mer och mer. Om vi sager sa jag va inte den basta att vara tillsammans med nar jag fick mina utbrott och min svartsjuka, vi bada har gett varandra orfilar osv,
Skams som fan for det och ar inget jag ar stolt over, Far helt enkelt bita i det sura applet och lara mig av alla misstag som hande den har gangen och forsoka ta at mig av lardommen till nasta forhallande.

Jag tror helt klart att man kan forandras till det battre och inte gora om samma misstag, Men mycket beror nog pa vad det ar for typ av tjej man traffar.

Jag tror jag skyddar mig sjalv genom att inte forsoka ens med tjejer jag inte litar pa fran forsta borjan.
Sjalvklart sa ar det svart att lita pa nagon alls i borjan av alla forhallanden och tilit ar nagot som vaxer fram undertiden man ar tsm och lar kanna varandra som nagon skrev i min trad.
Citera
2012-04-16, 15:59
Medlem
Sam.adamss avatar
Jag tror folk som begår otrohet ofta är människor med väldigt dålig självkontroll och sannolikheten för att det händer igen, är nog väldigt stor. Vem vet, personen kanske klarar av att vara trogen resten av sitt nuvarande förhållande, men efter att någon blivit påkommen med att vara otrogen håller nog antagligen inte relationen särskilt länge till. Men risken är nog relativt stor att denne är otrogen mot sin kommande partner.

Nej för fan, var tillräckligt konsekventa och gör slut INNAN ni ligger med någon annan. Ingen man en gång älskat är värd att bli behandlat på det viset.
Citera
2012-04-16, 19:08
Medlem
Roxanas avatar
De som är konstant otrogna, i varje relation, har de någon gemensam nämnare? Har de vissa utmärkande personlighetsdrag, svaga punkter osv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in