Citat:
Ursprungligen postat av
cafem
Det har sagts av väldigt många här på flashback att om en person en gång har varit otrogen ska man på alla sätt och vis akta sig för denna person eftersom hon/han kan vara det igen. Visst har personen visat sig vara kapabel till att vara otrogen, men givet rätt situation och omständigheter kan människor visa sig göra saker som vanligtvis är helt emot deras principer.
Så frågeställning är alltså: hur mycket är otrohet omständigheter eller person? Är det olika från fall till fall eller gäller samma för alla personer och gånger? Någon med erfarenhet av att ha varit otrogen och aldrig gjort det igen? Får man förlåta sig själv på några villkor (typ djup ånger och löfte om att det aldrig händer igen) eller är man en dålig person för all framtid?
Personligen tror jag att det är olika från fall till fall, jag vet om vissa personer som absolut inte har något samvete och knullar runt trots partner, medan andra har varit otrogen en gång eller under en period pga knepiga förhållanden och sedan ångrat sig djupt efteråt och inte varit otrogen något mer. Jag tror på personlig utveckling och att man genom livet hela tiden lär av sina misstag. Många har potential till att göra dåligt, och gör också dåligt, men det gör dem inte till dåliga personer.
Nu vill jag höra era åsikter!

Du svarar på din egen fråga.
1) Många kan vara otrogna om tillfälligheterna är såna. T.ex. om man är i en distansrelation, är på en fest, är full och kåt och värsta drömpersonen ger en invit.
2) I det typiska fallet är en otrogen person otrogen igen.
3) Dock kan det andra gånger vara så att han genuint ångrar sig och därför löper MINDRE risk att vara otrogen än en vanlig person som inte har funderat så mycket på frågan.
Samtliga dessa påståenden är sanna.
Så man ska inte dra alltför stora växlar på "en gång otrogen alltid otrogen" utan varje fall måste bedömas individuellt.