Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-02-16, 14:01
Medlem
jobes avatar
Vad exakt innebär vevhusventilation? En vanlig oljeservice med rengöring av vevhusventilationen skulle kosta 3.200. För det får jag olja, olje,-och luftfilter. En vanlig oljeservice enligt ovan brukar landa runt 1.200 så den här rengöringen av vevhusventilationen verkar avancerad då den går på runt 2.000. Faktum är att jag har inte en susning om vad vevhusventilation och rengöring av den innebär, kan någon klargöra?
Citera
2005-02-16, 14:08
Medlem
Capones avatar
Har du en SAAB? Det står lite om det i den här tråden:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=177280&highlight=saab+tiger
Citera
2005-02-16, 14:14
Medlem
jols avatar
Kolvar och kolvringar läcker lite kompression ner till vevhuset och då måste det övertrycket ventileras bort, utan att samtidigt trycka ut olja. från vevhuset går en slang/ett rör till insuget och gaserna förbränns igen.

Hittade en sida som förklarar bra här: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Citera
2005-02-16, 14:37
Medlem
jobes avatar
OK, nu börjar det klarna, tack för det. Att göra rent vevhusventilationen är en rätt bra grej då?! Jag har aldrig frågat vad de gör på servicen, nu gjorde jag det eftersom jag tyckte 3.200 var mycket för en oljeservice. Det var då de drämde till med att de skulle rengöra vevhusventilationen.
Citera
2005-02-16, 16:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Rengöring vevhusventilation

Låter lite dyrt 2000 kronor,men dom kanske byter detaljer,och har lös slangarna?.Ofta är det eljest en sil som man kan byta ut eller blåsa ren med tryckluft,och det tar inte många minuter. Regelbunden oljeservice och att bilen går med normal arbetstemp(alltså inte så mycket kortare stadskörning)gör att det sällan är problem med vevhusventilationen.Men när motorn blir sliten kombinerat med långt mellan oljebyten,gör att ledningar och filter geggar igen,när det blir tätt börjar motorn trycka ut olja, inte kul.Oftast blir det ju vid oljelocket det börjar läcka men pckningar kan faktiskt sprängas ,så då fortsätter det läka trots att ventilationen rengjorts. Vevhusventilation är den enskilt största miljöförbättringen när det gäller utsläpp från bilar som införts,samtidigt som faktiskt bränsleförbrukningen gick ner något.
Citera
2005-02-16, 17:22
Medlem
Senators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
OK, nu börjar det klarna, tack för det. Att göra rent vevhusventilationen är en rätt bra grej då?! Jag har aldrig frågat vad de gör på servicen, nu gjorde jag det eftersom jag tyckte 3.200 var mycket för en oljeservice. Det var då de drämde till med att de skulle rengöra vevhusventilationen.

Ja, en dåligt fungerande vv gör att oljan slits väldigt fort, vilket då ger kraftigt ökat slitage på motorn. På SAAB är det främst kamkedja o turbo som tar mycket stryk. Det du fick för pengarna är mycket troligen en vv-uppdatering. Dvs de bytte i/på motorn vissa förbättrade delar som säkerställer att vv fungerar som avsett.

Mvh
Citera
2005-02-16, 19:27
Medlem
Perriss avatar
Fasiken vilken bra fråga, har funderat på det själv men inte kommit fram till något jättevettigt. Det blev lite konstigt när vi blev stoppade i senaste rallyt efter målgång på en specialsträcka av några funktionärer som skulle kontrollera vevhusvetilationen, jaha tänkte vi och hade ingen aning om vad det handlade om! Liiiite pinsamt!

/perris
Citera
2005-02-17, 12:06
Medlem
Saters avatar
En igensatt vevhusventilation kan om det vill sej illa göra så att olja trycks ut på ställen där den inte ska ex. fördelaren och packboxar och det kan hända om mycket kondensvatten blandat med oljerester sitter i ventilationen och slangar som sedan fryser när det blir kallt vilket gör att det blir övertryck i vevhuset.

edit: I det här fallet så tycker jag att 2000:- verkar dyrt med tanke på att en verkstad knappast tar bort och rengör slangar och backventil utan snarast tar till tryckluft och blåser rent.
Citera
2005-02-17, 14:03
Awaiting Email Confirmation
Obscenes avatar
göra rent å göra rent. ventilationen som sådan brukar inte sättas igen utan det är den lilla PCV-ventilen som geggar igen. Den sitter oftast i ventilkåpan. Resultatet av en igensatt pcv-ventil ser du i form av läckande packningar. Till ex chevrolet kostar en sån 90 spänn så det är inget dyrt att byta.

edit: såg att Sater svarat i princip likadant.. Betal som sagt inga 2000:- för det jobbet.
Citera
2005-02-17, 14:55
Medlem
rebbans avatar
Vad va det för bil du hade?
Citera
2005-02-17, 15:27
Medlem
Perriss avatar
Följdfråga till mitt första inlägg några våningar upp: Nu vet jag i alla fall precis vad det är för något, men är det någon som har en susning om varför de kontrollerar det på bilen under tävling? Brukar man koppla ur det för att få högre effekt på nåt konstigt sätt? Är lite för bakis för att tänka logiskt själv så reservhjärna önskas!

/perris
Citera
2005-02-17, 15:28
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Vad va det för bil du hade?
Bilen ifråga är en V40 2.0 turbo
Citera
  • 1
  • 2