2005-02-17, 15:39
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Följdfråga till mitt första inlägg några våningar upp: Nu vet jag i alla fall precis vad det är för något, men är det någon som har en susning om varför de kontrollerar det på bilen under tävling? Brukar man koppla ur det för att få högre effekt på nåt konstigt sätt? Är lite för bakis för att tänka logiskt själv så reservhjärna önskas!

/perris
Det är ju bättre för motorn(alltså den går bättre) att förbränna ren luft än en som är blandad med oljedimma(från vevhusvent) så man brukar göra en ventilerad tank som samlar upp denna dimma istället för att inte få med en massa olja (eller leda ut oljedimman under bilen). Det första alternativet är tillåtet i motorsport med vissa restriktioner, medan den andra inte är lika accepterad
Citera
2005-02-17, 15:49
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jol
Det är ju bättre för motorn(alltså den går bättre) att förbränna ren luft än en som är blandad med oljedimma(från vevhusvent) så man brukar göra en ventilerad tank som samlar upp denna dimma istället för att inte få med en massa olja (eller leda ut oljedimman under bilen). Det första alternativet är tillåtet i motorsport med vissa restriktioner, medan den andra inte är lika accepterad
Ahh! Så härligt med ett klart huvud så här på eftermiddan! Nu är jag med på noterna (ännu en fantastisk motorsportord-vits). Det är ju faktiskt ganska logiskt, och jag skulle tro att det reglementet vi följer i våran orginalbetonade klass inte tillåter någon modifikation på ventilationen överhuvudtaget.

Tack för svaret!

/perris
Citera
2005-02-17, 19:21
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Bilen ifråga är en V40 2.0 turbo
Har för mig att den frågan varit uppe på http://forum.turboperformanceclub.com/index.php om jag inte minns fel.
Kommer inte ihåg hur den sitter på en V40
Citera
2005-02-18, 00:35
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Har för mig att den frågan varit uppe på http://forum.turboperformanceclub.com/index.php om jag inte minns fel.
Kommer inte ihåg hur den sitter på en V40
Tusen tack för länken, jag hittade info som tydligt pekar på att det är stabilt att rengöra vevhusventilationen omkring var tiotusende mil.
Citera
2005-02-18, 00:46
Medlem
proktologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
jag skulle tro att det reglementet vi följer i våran orginalbetonade klass inte tillåter någon modifikation på ventilationen överhuvudtaget.

Alldeles riktigt, de originalbetonade klasserna (VOC och Ekonomi) lyder ju under svensk bilprovnings bestämmelser också - och vevhusventilationen ska vara sluten, dvs den ska in i luftrenaren för att återcirkulera.
I mina VOC-kärror har jag alltid haft ett kärl "på vägen" mellan vevhusventilatioen och luftrenaren. Där separeras oljan som följer med luften, när motorn börjar bli sliten kan det vara närmare en deciliter olja i byttan efter en sju-åtta mil SS. Känns vettigare att den stannar där än att den hamnar i luftrenaren.
Citera
2005-02-18, 00:58
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proktologen
I mina VOC-kärror har jag alltid haft ett kärl "på vägen" mellan vevhusventilatioen och luftrenaren. Där separeras oljan som följer med luften, när motorn börjar bli sliten kan det vara närmare en deciliter olja i byttan efter en sju-åtta mil SS. Känns vettigare att den stannar där än att den hamnar i luftrenaren.
Bild på denna montering? min 5e-pärla från 83 skulle säkert må bra av denna modifikation(för att leda ut det i naturen är ju inte att tänka på )
Citera
2005-02-19, 22:58
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Tusen tack för länken, jag hittade info som tydligt pekar på att det är stabilt att rengöra vevhusventilationen omkring var tiotusende mil.

Np m8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in