• 1
  • 2
2012-04-12, 17:31
Medlem
Kariminells avatar
Hej!

Har verkligen försökt leta överallt här på forumet.
Iallfall, jag brukar alltid skölja mitt hår med vatten varje morgon eftersom det ser helt förstört ut när jag vaknar. Det går inte att fixa till det.
Dock använder jag inte schampo eller balsam, det kanske händer varannan vecka men inte oftare än så.

Sliter jag fortfarande väldigt mycket på håret med tanke på att jag sköljer/tvättar håret med vatten varje dag? Kanske värt att nämna - tvättar håret med ljummet vatten.
Citera
2012-04-12, 17:37
Medlem
KallePaHedens avatar
Va? Jag förstår inte. Det sliter ju mer på håret att hålla på och schampoonera hela tiden. Och borstar och kammar sliter ju med. Men att skölja med bara vatten. Nä!

Har du väldigt slitet hår eller och är orolig för att slita mer på det?
Citera
2012-04-12, 18:01
Medlem
Skulle gissa på att lockig.se är den metod som du letar efter till ditt hår.
Citera
2012-04-12, 18:05
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Va? Jag förstår inte. Det sliter ju mer på håret att hålla på och schampoonera hela tiden. Och borstar och kammar sliter ju med. Men att skölja med bara vatten. Nä!

Har du väldigt slitet hår eller och är orolig för att slita mer på det?
Nej har inte så slitet hår, är rädd för att få det eftersom jag vill låta skiten växa ut och bli riktigt långt.
Jag har för första gången i mitt liv låtit mina sidor växa, hade vanan att alltid raka sidorna och låta håret på huvudet växa. Det har dock lett till att mina polisonger tovar sig riktigt mycket. Jag finner det väldigt störande.

Men är som sagt väldigt nojjig eftersom jag tvingas skölja håret med vatten varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Skulle gissa på att lockig.se är den metod som du letar efter till ditt hår.
Va? Förklara lite mer va.
Citera
2012-04-12, 18:50
Medlem
Det Pyramida länkar till kallas balsam-metoden. Det går ut på att det är skadligt och onaturligt för håret att tvättas med schampo eftersom det tar bort hårbottens naturliga oljor och torkar ut, därför ska man bara använda balsam och gnugga för att göra rent på "mekanisk" väg istället för kemisk.
Många upplever dock att håret blir väldigt fett första tiden.

Jag brukade också skölja håret ofta förut, jag tror inte att det sliter nämnvärt, men hårbotten riskerar att bli uttorkad. Det jag skulle rekommendera är nog att använda nån typ av stylingspray när du fönar/fixar det dagen innan. Eftersom stylingsprayer gör så att frisyren håller bättre borde det ju hjälpa frissen att hålla under natten.
Citera
2012-04-15, 16:47
Medlem
Du märker väl själv om håret blir lite torrt av vattnet, då kan du börja med balsammetoden, det ger fukt

Har också förstått att somliga fuktar håret med Klick glidmedel efter att de "tvättat" med balsam
Citera
2012-04-23, 20:02
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Du märker väl själv om håret blir lite torrt av vattnet, då kan du börja med balsammetoden, det ger fukt

Har också förstått att somliga fuktar håret med Klick glidmedel efter att de "tvättat" med balsam
Alltså det var inte ens det jag frågade efter i trådstarten. Jag undrar om man kan tvätta sitt hår med vatten varje dag utan att det slits ut så jävla mycket. ,,
VAFAN
Citera
2012-10-31, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Alltså det var inte ens det jag frågade efter i trådstarten. Jag undrar om man kan tvätta sitt hår med vatten varje dag utan att det slits ut så jävla mycket. ,,
VAFAN
Och svaret på den frågan är ja.
Citera
2012-11-01, 00:02
Bannlyst
Citat:
VAFAN
Vatten torkar ju också ut håret. Varmt vatten luckrar upp fjällskikten i hårstråna, avsluta med kallt vatten för att "stänga igen" håret.
Citera
2012-11-01, 11:42
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Dock använder jag inte schampo eller balsam, det kanske händer varannan vecka men inte oftare än så.
Usch, då är du en av dem man ibland sitter brevid på t-banan som stinker äckligt otvättat hår.

Bara vatten gör inte rent samt schampoo och balsam förstör inte hår. Tvätta vid behov samt använd balsam därimellan för att tillföra fukt och fräscha upp håret.
Citera
2012-11-01, 14:10
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vatten torkar ju också ut håret. Varmt vatten luckrar upp fjällskikten i hårstråna, avsluta med kallt vatten för att "stänga igen" håret.
Tack för tipset Roxic, varje morgon så är håret svårt att kontrollera. Därför blir det att jag blöter håret lite lätt, torkar det fort och fixar till det.
Det är lugnt alltså?

Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Usch, då är du en av dem man ibland sitter brevid på t-banan som stinker äckligt otvättat hår.

Bara vatten gör inte rent samt schampoo och balsam förstör inte hår. Tvätta vid behov samt använd balsam därimellan för att tillföra fukt och fräscha upp håret.
Ingen fara baby, jag är i Australien så du behöver inte oroa dig.
Citera
2012-11-01, 14:43
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Tack för tipset Roxic, varje morgon så är håret svårt att kontrollera. Därför blir det att jag blöter håret lite lätt, torkar det fort och fixar till det.
Det är lugnt alltså?

Ingen fara baby, jag är i Australien så du behöver inte oroa dig.
Men i AU är det väl varmt med hög luftfuktighet? Då svettas du och skulle behöva tvätta oftare.
Med balsam och inpackningar efter tvätt så borde detta knappast vara ett problem då klimatet där är tvärtemot vårat nuvarande med kyla och torr luft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in