• 1
  • 2
2012-04-12, 07:49
Medlem
.emelie.s avatar
Ass helt jvla rligt det finns minst ett fel p varje sida i varje fucking tidning. Fan vad jag fr spel p det, det frstr hela min dag. De har ju jvla analfabeter som jobbar dr??
Finns det ngon mer som str sig p det?
Citera
2012-04-12, 07:55
Medlem
Spreztozcs avatar
Jag str mig ocks ngot frjvligt p detta fenomen. Blir lika frbannad varje gng.
Citera
2012-04-12, 07:56
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Sjlvklart, det r ju bara en stor nagel i gat att veta att man kan gra ett jobb de fr betalt fr mycket bttre

rligt talat borde felstavningar i tidningar o dyl. innebra att den skyldige varnas, ultimat varslas. Det borde verkligen inte vara okej - tryckfel frekommer visserligen men samma sak dr - fr att inte tala om srskrivningar.

Vad mer kan man gra, n att hoppas tidningen i frga upptcker det och skms. Inte precis s att jag ser mdan vrd att skriva till dem och bertta vad som frsiggr, finns vrre skit att ta sig an.
Citera
2012-04-12, 08:02
Medlem
KallePaHedens avatar
Hahahaha hur fan kan ni stra er s p en liten felstavning? Och att sga att de inte kan sitt jobb bara fr det....journalistik innefattar liiiiite mer n att bara kunna stava rtt.

Men ska ni stra er p ngot i tidningarna shr tidigt p morgonen, s ska ni stra er p att de ofta inte frstr skillnaden p "att spara" och "att tjna" (man kan inte tjna pengar p att byta frskring, bara spara) eller skillnaden mellan "tack vare" och "p grund av".

D brjar vi snacka om att man missbrukar sprket i media!
Citera
2012-04-12, 08:11
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Hahahaha hur fan kan ni stra er s p en liten felstavning? Och att sga att de inte kan sitt jobb bara fr det....journalistik innefattar liiiiite mer n att bara kunna stava rtt.

Men ska ni stra er p ngot i tidningarna shr tidigt p morgonen, s ska ni stra er p att de ofta inte frstr skillnaden p "att spara" och "att tjna" (man kan inte tjna pengar p att byta frskring, bara spara) eller skillnaden mellan "tack vare" och "p grund av".

D brjar vi snacka om att man missbrukar sprket i media!

Det r faktiskt ngonting jag Verkligen str mig p. Samma sak vad gller "risk" eller "chans".. Blandas ofta ihop!
Citera
2012-04-12, 08:37
Medlem
Achis avatar
Det r vl inte konstigt nr det inte finns ngra riktiga journalister i detta landet lngre? Tidningarna pockar vl in vilken tomte som helst bara personen har samma sikt som redaktren...

Korrekturlsning r vl ngot som dagens journalister inte ens kan stava till.
Citera
2012-04-12, 09:07
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .emelie.
Ass helt jvla rligt det finns minst ett fel p varje sida i varje fucking tidning. Fan vad jag fr spel p det, det frstr hela min dag. De har ju jvla analfabeter som jobbar dr??
Finns det ngon mer som str sig p det?
Vilka tidningar r det du lser dr det fenomenet uppkommer? Jag kanske bara r ouppmrksam, men jag kan inte minnas att det skulle dyka upp srskilt ofta i varken SvD eller DN.
Citera
2012-04-12, 09:21
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Vilka tidningar r det du lser dr det fenomenet uppkommer? Jag kanske bara r ouppmrksam, men jag kan inte minnas att det skulle dyka upp srskilt ofta i varken SvD eller DN.

Men det r klart att TS inte lser ngon av de "serisare" tidningarna, skrivna av vuxna. Kolla hans tidigare inlgg och diskussioner s frstr man genast att det r skoltidningen (av och fr mellanstadiet) som han syftar p.
Citera
2012-04-12, 09:38
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Men det r klart att TS inte lser ngon av de "serisare" tidningarna, skrivna av vuxna. Kolla hans tidigare inlgg och diskussioner s frstr man genast att det r skoltidningen (av och fr mellanstadiet) som han syftar p.

Jag kan personligen bekrfta att jag ibland ser diverse stavfel, srskrivningar och felformuleringar i bde DN,SvD och Metro.
Citera
2012-04-12, 09:42
Bannlyst
Jag blir frbannad p dem som inte kan skilja p rn och inbrott.
"Firman xxxx utsattes fr ett rn p natten till sndagen" det var ju fr helvetet stngt d och inte en sjl mer n tjuven var dr, det var ju inbrott fr helvetet.
Citera
2012-04-12, 10:33
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreztozc
Jag kan personligen bekrfta att jag ibland ser diverse stavfel, srskrivningar och felformuleringar i bde DN,SvD och Metro.
Naturligtvis ser ven jag sprkliga fel ibland. Inte p varje sida i varje fucking tidning, dremot. Inte ens i varje tidning.
Senast redigerad av kqr 2012-04-12 kl. 10:36.
Citera
2012-04-12, 10:43
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Naturligtvis ser ven jag sprkliga fel ibland. Inte p varje sida i varje fucking tidning, dremot. Inte ens i varje tidning.

My bad, missade att TS konstaterade att h*n sg det p varje sida, i varje tidning.
Men nr du ser dessa (enstaka) fel, blir ven du irriterad eller tar du det med en klackspark? Jag blir som sagt ganska frustrerad, utan att egentligen veta varfr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in