Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-15, 23:45
  #1
Medlem
Har fått påminnelse på en p-bot från 1996 samt en strömräkning från 1998

plus en del gammla saker, gäller inte 36 månaders regeln eller är

jag ute och cycklar, anser själv att jag inte är skyldig ett endaste öre så det

retar mig lite lite med deras hot att skicka till kronofogden för indrivning..

var också och frågade en advokatbyrå om ett råd, så gick dom i konkurs

och sedan har konkursförvaltaren nu krävt mig på 7 000 kronor fast det mötet

gällde för elva år sedan och samtalet gav inte mig något utan var mer ett informationsamtal..

något duktig som vet?
Citera
2005-02-16, 00:07
  #2
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scandal
Har fått påminnelse på en p-bot från 1996 samt en strömräkning från 1998
plus en del gammla saker, gäller inte 36 månaders regeln eller är
jag ute och cycklar, anser själv att jag inte är skyldig ett endaste öre så det
retar mig lite lite med deras hot att skicka till kronofogden för indrivning..
var också och frågade en advokatbyrå om ett råd, så gick dom i konkurs
och sedan har konkursförvaltaren nu krävt mig på 7 000 kronor fast det mötet
gällde för elva år sedan och samtalet gav inte mig något utan var mer ett informationsamtal..
något duktig som vet?
P-böter:
Om det handlar om kontrollavgift (privaträttslig tomtmarksparkering. Exempelvis CarPark) så måste betalningsföreläggande eller stämningsansökan ske inom två år från datum för förseelsen.

Om det handlar om felparkeringsavgift (offentligrättslig överträdelse, typ kommunal mark) måste åläggandet (steget före utmätning) utfärdas inom ett år från datum för förseelsen.

El-räkning:
Om avtalet gäller Dig som konsument är det att anse som en konsumentfordran.
Eftersom det handlar om en leverans av en tjänst är det tre år som gäller.
(Löpande skuldebrev (ex banklån) har däremot en preskriptionstid på tio år)

Likaså gäller för samtalet med advokaten. (såtillvida att det skett med Dig som konsument!) Inte kan det endast ha varit ett informationssamtal om kostnaden för detta uppgick i 7000kr, dessutom för elva år sedan??
Citera
2005-02-16, 00:21
  #3
Medlem
Citat:
Löpande skuldebrev (ex banklån) har däremot en preskriptionstid på tio år


I praktiken blir dock preskriptionstiden längre eftersom inkassobolaget som äger skuldebrevet kommer att sälja det till ett annat inkassobolag när preskriptionsdatumet närmar sig. Därmed räknas det som en ny fodran och preskriptionstiden förnyas.
Citera
2005-02-16, 00:49
  #4
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1830PressReturn
I praktiken blir dock preskriptionstiden längre eftersom inkassobolaget som äger skuldebrevet kommer att sälja det till ett annat inkassobolag när preskriptionsdatumet närmar sig. Därmed räknas det som en ny fodran och preskriptionstiden förnyas.
Vad menar Du??!!

Preskriptionsavbrott sker genom att gäldenären bevisligen tar del av tex kravbrev, gör en inbetalning (erkänner fordringen) eller att fordringsägaren söker rättslig åtgärd. (betalningsföreläggande, stämning, förnyelseansökan etc)

Bara för att en fordringsägare eller dess ombud, tex inkassobolag, säljer eller på annat sätt avhänder sig ärendet till någon annan anses detta INTE vara en ny fordring! Således räknas INTE detta som ett preskriptionsavbrott!!
Citera
2005-02-16, 22:19
  #5
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Vad menar Du??!!

Preskriptionsavbrott sker genom att gäldenären bevisligen tar del av tex kravbrev, gör en inbetalning (erkänner fordringen) eller att fordringsägaren söker rättslig åtgärd. (betalningsföreläggande, stämning, förnyelseansökan etc)

Bara för att en fordringsägare eller dess ombud, tex inkassobolag, säljer eller på annat sätt avhänder sig ärendet till någon annan anses detta INTE vara en ny fordring! Således räknas INTE detta som ett preskriptionsavbrott!!

Instämmer med vad du sagt. En ny borgenär kan inte - trots att det rör sig om ett löpande skuldebrev - få bättre rätt än tidigare borgenär när det gäller preskription.
Citera
2005-02-18, 14:47
  #6
Medlem
Det viktiga är att du inte svarar på brev från fodringsägarna. Om du svarar förlängs preskeptionstiden dvs rätten att kräva pengar av dig. Men du skall veta att skulden försvinner inte,bara rätten att kräva in den. Om du har tex en hyresskuld kan bolaget kräva att du betalar den innan du får en lägenhet även om det gått 75 år,men de får inte aktivt kräva dig på skulden.
Citera
2005-02-18, 14:50
  #7
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Låter otroligt. Det där borde mätts ut av KFM för länge sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback