Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-11, 16:46
  #1
Medlem
SpeedyWeedys avatar
Tja! Jag har precis börjat jobba på en firma som byter ut glasrutor på bilar. Mina uppgifter är att rengöra bilens rutor med acetonbalndad såpa, och att rengöra vissa bänkar med acrysol (judejobb, jag vet men bättre än inget!).

Nu undrar jag ifall jag kan få permanenta skador på hjärnan eller annat organ utav att jag andas in acetongaser och så. Acrysolen luktar som bensin så jag antar att den fräter rätt gött på hjärnan, men den använder jag bara 1 gång om dagen när jag städar i lokalen, och då försöker jag hålla andan innan jag sprutar med den.

Acetonsåpan använder jag mycket hela tiden, men jag känner inte av någon direkt frän doft utan den är ganska svagt blandad. Lokalen jag arbetar i är stor och garagedörren är öppen typ hela tiden så det tillförs hela tiden fräsch luft.

Vad tror fb-doktorerna? Kommer jag bli dummare i huvet av det här jobbet eller är det lugnt?

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-11, 16:58
  #2
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Du kanske inte blir idiot, men du kommer att få problem med lungorna och antagligen så får du också olika allergier och kanske astma.

Det går jäkligt fort!

Du måste stå på dej och kräva ett adekvat munskydd. Vet inte vilka som skyddar, men har hört att kolfiltermasker är bra mot allt möjligt.

Skrattar de åt dej får du kontakta facket så att de kan utreda riskerna.

Vet att det går emot att göra det när man är ny, men företaget kommer inte att hjälpa dej på något sätt när du ligger i din säng ihopkopplad med syrgasapparaten och inte ens kan ta dej till toan utan assistent.
Citera
2012-04-11, 17:51
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Du MÅSTE ha en friskluftsmask!
Vad är det för korkad arbetsgivare som tvingar sina anställda till dålig hälsa??
Citera
2012-04-11, 19:09
  #4
Medlem
SpeedyWeedys avatar
Okej tack för svar! Ska fråga chefen vad såpan innehåller imorrn och om det är nått lurt så ber jag om mask. Chefen är också i lokalen ofta så det borde ju finnas masker ifall det är farliga ämnen vi handskas med. Om han nu inte är totalt ovetande.

Det lindrar inte att det är en stor lokal med öppen garagedörr då? Tänkte ifall det är lugnt så länge man inte inandas en viss mängd av acetonet, typ.
Citera
2012-04-11, 23:13
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedyWeedy
Okej tack för svar! Ska fråga chefen vad såpan innehåller imorrn och om det är nått lurt så ber jag om mask. Chefen är också i lokalen ofta så det borde ju finnas masker ifall det är farliga ämnen vi handskas med. Om han nu inte är totalt ovetande.

Det lindrar inte att det är en stor lokal med öppen garagedörr då? Tänkte ifall det är lugnt så länge man inte inandas en viss mängd av acetonet, typ.
Känner du lukten, ska du ha skydd, så enkelt är det.
För yrkesbruk är frisklufts bäst, gasmask blir dyrt och obekvämt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback