Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-11, 14:26
  #1
Medlem
Svizzeras avatar
Råkade just ut för en obehaglig händelse i Slovakien. Körde på en 2-filig huvudled och gjorde en u-sväng i en t-korsning. Det fanns ingen förbudsskylt om detta och jag körde inte över några heldragna linjer. Vänsterfilen där jag körde hade grönt ljus och inga andra bilar fanns ens i närheten. Mötande trafik (om det hade funnits någon) hade rött. Bilarna från vänster kommer ut från en parkering med väjningsplikt. Jag vände med gott samvete, kör verkligen inte som en biltjuv. Döm om min förvåning när det från ingenstans dyker upp en polisbil och en sur gubbe som inte kunde ett ord tyska eller engelska ville ha 60 euro för att jag gjort en "illegal" u-sväng.

Jag blev skitförbannad eftersom man hört det ena och andra om korruption osv. Tog ett par foton över korsningen och sa till gubbens befäl som satt i bilen att jag inte gjort något farligt och att jag ville se lagtexten där det uttryckligen står att min sväng skulle vara illegal.

Befälet sa "you can go", vilket jag naturligtvis omedelbart gjorde...

Diskussionsunderlag: hade jag gjort något fel? Varför stoppar snuten hederligt folk? Hade jag tur som kom undan utan böter? Försökte snuten blåsa mig?
__________________
Senast redigerad av Svizzera 2012-04-11 kl. 14:33.
Citera
2012-04-11, 14:32
  #2
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Slovakien
Räcker det som svar?

Det är väl inte helt ovanligt att poliser åker runt och "bötfäller" turister och invånare i mindre civiliserade länder.
Citera
2012-04-11, 14:40
  #3
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Räcker det som svar?

Det är väl inte helt ovanligt att poliser åker runt och "bötfäller" turister och invånare i mindre civiliserade länder.
Nåväl, Slovakien är EU precis som Sverige och har lagar och förordningar om saker och ting. Eftersom de helt plötsligt lät mig åka iväg utan böter tycker jag att det verkar lite misstänksamt. Kanske för att jag tog foton?
Citera
2012-04-11, 14:54
  #4
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Nåväl, Slovakien är EU precis som Sverige och har lagar och förordningar om saker och ting. Eftersom de helt plötsligt lät mig åka iväg utan böter tycker jag att det verkar lite misstänksamt. Kanske för att jag tog foton?
Det känns ju rätt skumt att de först kräver dig på pengar, och sedan släpper iväg dig när du säger emot. Antagligen hoppades de att du bara skulle betala och åka vidare. Hade du svenska skyltar på bilen?

Slovakien må vara med i EU, men det är bra mycket mer korrupt än Sverige.
Citera
2012-04-11, 15:02
  #5
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det känns ju rätt skumt att de först kräver dig på pengar, och sedan släpper iväg dig när du säger emot. Antagligen hoppades de att du bara skulle betala och åka vidare. Hade du svenska skyltar på bilen?

Slovakien må vara med i EU, men det är bra mycket mer korrupt än Sverige.

Schweizisk nummerplåt, är utlandssvensk.
Citera
2012-04-16, 21:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
Det känns ju rätt skumt att de först kräver dig på pengar, och sedan släpper iväg dig när du säger emot. Antagligen hoppades de att du bara skulle betala och åka vidare. Hade du svenska skyltar på bilen?

Slovakien må vara med i EU, men det är bra mycket mer korrupt än Sverige.


Det är tillvägagångssättet nuförtiden i delen av forna östblocket som är med i EU. Finns fortfarande gott om trafikpoliser som ser sin chans att göra en fuling och försöka skaffa lite extra fickpengar. Men nu är det 2012 och inte 1993, och de kan numera bli av med jobbet lika lätt som en svensk polis blir om den försöker sig på samma sak. (okej, inte lika lätt men nästan) Den här delen av Europa är inte så ociviliserad som många verkar tro.
Antagligen så märkte dem att du inte tänkte betala i första taget och gav snabbt upp.

Om de ville att du skulle betala böter på plats så hade du med största sannolikhet rätten på din sida TS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback