2013-08-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Sanktionerna drabbar Irans ekonomi, inte personligheter (hur nu det går till vet jag inte, men det var ju vad du skrev). Det kan drabba en stor del av befolkningen, men även en stor del av Irans industri som är förutsättningen för att militären ska få alla sina fina nya leksaker. Prioriterar man militären över befolkningen i för stor utsträckning landar Iran så småningom på Nordkoreas nivå, med innovationsgrad därefter.

Att man kopierade 50-talskonstruktioner under 90-talet visar på inget sätt Irans förmåga att producera moderna attackplan eller övriga vapensystem som har en rimlig chans att sänka ett hangarfartyg i Nimitz-klassen.

Jo man riktar sanktionerna mot individer som hindrar sanktionernas effekt http://www.irantracker.org/us-policy/iran-policy-sanctioned-individuals-entities

Jo Iran har förmågan att producera attackplan, men frågan är om en liknande supersatsning ändå skulle kunna matcha amerikanska motsvarigheter? Nej, självklart är Iran inte på samma nivå. Men däremot så tror jag att Iranier håller sig till realistiska lösningar.

Konstruktioner av plan har nog med erfarenheter att göra. Nej
Saeqeh är ett flygplan som mer talar för Irans erfarenheter i en generation av flygplan.
Det ska du inte se som deras senaste prestation.
Citera
2013-08-21, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jo man riktar sanktionerna mot individer som hindrar sanktionernas effekt http://www.irantracker.org/us-policy/iran-policy-sanctioned-individuals-entities

Jo Iran har förmågan att producera attackplan, men frågan är om en liknande supersatsning ändå skulle kunna matcha amerikanska motsvarigheter? Nej, självklart är Iran inte på samma nivå. Men däremot så tror jag att Iranier håller sig till realistiska lösningar.

Saeqeh är ett flygplan som mer talar för Irans erfarenheter i en generation av flygplan.

De med sanktioner har du rätt i men jag vill kommentera en sak...
vi har mass projekt som pågår eller påbörjades och kan möta de nyare stridflygplan som Su-30/Su-35 eller F-15/F-18,

Ashoura
Shafaq
Saeqah - 2
FB-44 Lion (en iransk MIG 1,44 version - jag kan inte säga att projektet är nära lansering men den pågår i alla fall)
Citera
2013-08-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
De med sanktioner har du rätt i men jag vill kommentera en sak...
vi har mass projekt som pågår eller påbörjades och kan möta de nyare stridflygplan som Su-30/Su-35 eller F-15/F-18,

Ashoura
Shafaq
Saeqah - 2
FB-44 Lion (en iransk MIG 1,44 version - jag kan inte säga att projektet är nära lansering men den pågår i alla fall)

Menar du såna här?
http://www.ladda-upp.se/bilder/notzdewwserte/

Varför ska man behöva möta ett F 15? Eller F 18? Va?

Nimitz class har en begränsad sortie generation rate (SGR). USA kommer bara att sitta där 100tals km ifrån viken och betrakta hur marknaden påverkas av högre priser.

Låt dessa skicka fram sina F18, intressant blir det att se fiaskot.
Man ska inte använda mer våld än det behövs i den situationen. USA kan möjligen hota med sina kärnvapen och Iran kommer att då använda ett nytt kort. Kärnvapen är inte enda sättet, det finns många alternativa doktriner som kan användas som vedergällning till liknande aktioner.
Senast redigerad av IR5 2013-08-21 kl. 21:08.
Citera
2013-08-21, 21:24
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Du måste förstå att taktikerna varierar beroende på vart du tvingas till att befinna dig.
Jag har upprepat detta mer än 10 gånger. Småbåtar och FAC är en taktik för att hålla sundet stängd.
En annan sak du bör veta är att farleder för större fartyg är kustnära delar och därmed större risk.

Utanför Irans räckvidd innebär att du måste flytta ut allt du har i viken. Iran kommer att anfalla alla baser och eventuella fartyg du har i viken. Iran inväntar ett tecken på liknande förändringar.
Lämnar du viken kommer du inte tillbaka och det betyder att du än så länge förlorat kriget medan oljan inte kommer ut.
Du begränsar också dina rutter och att bedriva ett krig på det avståndet.

Ok, förstod du inte frågan, eller kan du inte svara? Eller är det så enkelt att du vill inte svara direkt på frågan då det skulle innebära att du skulle medge att Iran inte har en chans att sänka ett amerikanskt hangarfartyg för närvarande?
Citera
2013-08-21, 21:31
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:

Ja, individer eller personer, inte personligheter...

Seaqeh talar för vilken förmåga Iran har av att förädla (om man nu kan säga att det är en förädling av F5), och indirekt också deras förmåga att utveckla egna plan. Varför har man fortfarande inte presenterat en egen flygplansdesign, trots att man har presenterat det ena efter det andra projektet? Det enda man har gjort är papperslanseringar (och visat en och annan underhållande modell).
Skulle inte Iran ha kapaciteten att presentera åtminstone ett helt eget gen3-flyg? Eller är det helt enkelt inte realistiskt?
Citera
2013-08-21, 22:55
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ja, individer eller personer, inte personligheter...

Seaqeh talar för vilken förmåga Iran har av att förädla (om man nu kan säga att det är en förädling av F5), och indirekt också deras förmåga att utveckla egna plan. Varför har man fortfarande inte presenterat en egen flygplansdesign, trots att man har presenterat det ena efter det andra projektet? Det enda man har gjort är papperslanseringar (och visat en och annan underhållande modell).
Skulle inte Iran ha kapaciteten att presentera åtminstone ett helt eget gen3-flyg? Eller är det helt enkelt inte realistiskt?
Finns ett sådant underljudsflyg men det byggdes i ett exemplar och det flög aldrig. Man gjorde även en Yak 130-klon vilken heller aldrig flög.
Citera
2013-08-22, 00:50
Medlem
Citat:
Ok, förstod du inte frågan, eller kan du inte svara? Eller är det så enkelt att du vill inte svara direkt på frågan då det skulle innebära att du skulle medge att Iran inte har en chans att sänka ett amerikanskt hangarfartyg för närvarande?

Läs..
Iran följer sina riktlinjer. Vi har inte ett intresse för att varken skada eller sänka någon/några.
Men om Irans infrastruktur attackeras så besvaras aktionen till varje pris.

Om hangarfartyget befinner sig på längre avstånd kommer det bli en svårare match för Iran.

Citat:
Ja, individer eller personer, inte personligheter..

Citat:
Nej, då IRGC håller i Irans infrastrukturella och militära projekt så tvingas du sanktionera massa personligheter.

Jo jag menade "framstående personer" "Många framstående personligheter " kan man inte skriva så?

Citat:

Det är inte så man resonerar auchentoshan. När man gör en satsning och har sämre industriella förutsättningar så bör man satsa på sina erfarenheter. Iran valde F 5 efter att ha övervägt en rad faktorer. Det var under 90-talet detta hände.På den tiden var det svårt att ens kunna få en aluminiumlegering 7075 på beställning. Industrin hade inte annat än fönster och byggmaterial att erbjuda. Teknologin fanns, visst, men företagen var inte intresserade av liknande satsningar. Vindtunnel hade man inte heller på den tiden, endast erfarenheten av F 5 återstod.

Så man kan inte bara säga saker utan att ta hänsyn till viktiga faktorer. De lyckades senare producera nyare generationer av Saeqeh.
Citera
2013-08-22, 01:39
Medlem
adam7s avatar
några prototyper har visats/flugit. för ca. ett år sedan har Baghdad Bobs kollega i Teheran anmält att det finns en "ny generation".

från ett fåtal prototyper och regimens stolta anmälningar á la Kalle Ankas bils namne, som var papier maché/plast och billig civil avioknik, är det en väldigt lång väg till massproducerade stridsflygplan, med utbildade piloter färdiga för luftstrid mot det sataniska västs helvetesmaskiner.

och även om det skulle materialiseras hundratals av dessa iranska ingeniörkunskapens och militära kunnandets vidunder, hur ska de nedkämpa den amerikanska hangarfartygsgruppens kärna, hangarfaryget?

nu ska du inte börja dilla om att stoppa sjöfarten i persiska viken. det är ett helt annat ämne. och tjafsa inte om taktiker som man inte vet om. med kända iranska militära förmågor har alla olika taktiker permuterats och utforskats. och kom inte med okända vergeltungswaffen...
Citera
2013-08-22, 03:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Varför ska man behöva möta ett F 15? Eller F 18? Va?

Vad skulle man annars möta i krig med USA? JAS?

Citat:
Nimitz class har en begränsad sortie generation rate (SGR). USA kommer bara att sitta där 100tals km ifrån viken och betrakta hur marknaden påverkas av högre priser.

Jaaa, just det. Vi andra har ju helt missat att USA är begränsade i antalet sortier per dygn, emedan Iran inte är det. Den oövervinnerliga iranska krigsmaskinen.

Dumheter.
Citera
2013-08-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vad skulle man annars möta i krig med USA? JAS?

Jaaa, just det. Vi andra har ju helt missat att USA är begränsade i antalet sortier per dygn, emedan Iran inte är det. Den oövervinnerliga iranska krigsmaskinen.

Dumheter.

Jag tycker inte att du håller du till verkligheten. Det är USA som ska öppna sundet i tid och gör man inte det kollapsar ekonomin. Irans krigsmaskin är strategiskt helt ok då USA håller eländet på ett bra avstånd.

Bra, du behöver flyg till dina större eländen och även dina operationer och även så ett antal för att hålla Irans flyg borta från hangarfartyget. Även om du sitter på ett bra avstånd så kan du inte neutralisera fiendens flygvapen i förväg. Håll koll nu för du har 0 underrättelse om deras fömåga att slå till på längre avstånd.
Citera
2013-08-22, 09:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag tycker inte att du håller du till verkligheten.

I jämförelsen T-80U och IR5 vad gäller verkligheten, så är det knappast jag som har problem med den. Det är du.

Citat:
Det är USA som ska öppna sundet i tid och gör man inte det kollapsar ekonomin.

Aha, ja för Irans ekonomi får ett våldsamt uppsving av det... Sluta röka jazztobak.

Citat:
Irans krigsmaskin är strategiskt helt ok då USA håller eländet på ett bra avstånd.

Eh, va?

Citat:
Bra, du behöver flyg till dina större eländen

Och vilka "större eländen" är det?

Citat:
och även dina operationer

Aha, så krig mot Iran innefattas inte i "mina operationer" (förresten, ÄR jag USAs försvarsmakt? Varför kör du annars med "dina operationer"?)

Citat:
och även så ett antal för att hålla Irans flyg borta från hangarfartyget.

Det klarar man rätt bra med den samlade luftvärnsförmåga som finns på hangarfartyget och eskortfartygen. I vilket fall som helst så är skyddet av hangarfartygsgrupperna ingenting som menligt inverkar på amerikansk förmåga att slå sönder allt av värde i Iran.

Citat:
Även om du sitter på ett bra avstånd så kan du inte neutralisera fiendens flygvapen i förväg.

Nej, man neutraliserar det iranska flygvapnet i händelse av krig. Det går rätt fort.

Citat:
Håll koll nu för du har 0 underrättelse om deras fömåga att slå till på längre avstånd.

Ja preciiiis, att jag missat detta. CIA, NSA o.s.v. o.s.v. har naturligtvis ingen som helst koll på någonting som iranierna pysslar med. Självklart har dock iranierna koll på hela det amerikanska försvaret, samt var hangarfartygen är vid varje given stund.

Självklart. Att jag kunde vara så dum så jag trodde att USA hade någon form av kompetens underrättelse och spaningsmässigt, när det naturligtvis är Iran som inte bara är bäst i världen på underrättelse och spaning, utan också på sjöstrid, luftstrid och markstrid. Detta trots att de saknar relevanta system för något av det.

Det är ju ett under! Halleluja (eller vad man säger i moskén)!
Citera
2013-08-22, 10:21
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Läs..
Iran följer sina riktlinjer. Vi har inte ett intresse för att varken skada eller sänka någon/några.
Men om Irans infrastruktur attackeras så besvaras aktionen till varje pris.

Om hangarfartyget befinner sig på längre avstånd kommer det bli en svårare match för Iran.

Men hela tråden går ju ut på att diskutera Irans möjligheter att sänka ett amerikanskt hangarfartyg, är det helt plötsligt inte relevant längre? Diskussionen är hypotetisk då Iran varken har intresse eller kapacitet att ens försöka genomföra en sådan attack.

Citat:
Jo jag menade "framstående personer" "Många framstående personligheter " kan man inte skriva så?

Nej, man kan inte skriva så. En personlighet är en identitet eller personlighetstyp, det du är ute efter är person eller individ.

Citat:
Det är inte så man resonerar auchentoshan. När man gör en satsning och har sämre industriella förutsättningar så bör man satsa på sina erfarenheter. Iran valde F 5 efter att ha övervägt en rad faktorer. Det var under 90-talet detta hände.På den tiden var det svårt att ens kunna få en aluminiumlegering 7075 på beställning. Industrin hade inte annat än fönster och byggmaterial att erbjuda. Teknologin fanns, visst, men företagen var inte intresserade av liknande satsningar. Vindtunnel hade man inte heller på den tiden, endast erfarenheten av F 5 återstod.

Så man kan inte bara säga saker utan att ta hänsyn till viktiga faktorer. De lyckades senare producera nyare generationer av Saeqeh.

Klart man kan resonera på det viset. Om industrin inte har förmåga att producera materialet till att bygga ett plan, har nationen som sådan inte samma förmåga då? Om man inte kan framställa delarna, hur kan man annat än teoretiskt framställa ett flygplan?
Vad är det som skiljer 2000-talets Iran från dagens Iran då, eftersom man helt plötsligt ska producera ett flertal flygplansmodeller, hundratals ubåtar och tusentals stridsvagnar? Är det verkligen så att företagen ser ljusare på framtiden och sanktionerna är lyfta så att man får tag i råvaror, eller handlar det om att statsmakten har dragit igång stora propagandakvarnen? Vilket är det mest rimliga antagandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in