Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-10, 02:52
  #1
Medlem
Studerar i dag på Uppsala universitet och tar ut min kandidatexamen snart. Har läst både nationalekonomi och företagsekonomi så tar ut 2 kandidater, en i respektive ämne. Har under min studietid haft ett ungefärligt snitt på C i betyg eller något över. Min ambition är att läsa en master in finance utomlands. Vilka ska man söka som är rimligt att komma in på? Och hur högt GMAT score krävs? Finns det några bra masters som är ettåriga som inte heller är omöjliga att komma in på? (men fortfarande från ett välrenommerat universitet).

Tacksam för svar!
Citera
2012-04-10, 03:50
  #2
Medlem
av ren nyfikenhet, hur många poäng måste man ha i NEK respektive FEK för en dubbelkandidat?
Citera
2012-04-10, 08:09
  #3
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
av ren nyfikenhet, hur många poäng måste man ha i NEK respektive FEK för en dubbelkandidat?

90 HP i varje om jag inte missminner mig
Citera
2012-04-10, 08:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
90 HP i varje om jag inte missminner mig
Vet inte hur det fungerar i Uppsala men på GU måste man ha 2x180hp om man inte började studera innan 2007. En kurs kan inte vara inräknad i två examina. Som sagt, det kanske enbart är på GU.
Citera
2012-04-10, 09:21
  #5
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrategicDefault
Vet inte hur det fungerar i Uppsala men på GU måste man ha 2x180hp om man inte började studera innan 2007. En kurs kan inte vara inräknad i två examina. Som sagt, det kanske enbart är på GU.

Nej så är det ju, jag menar att du behöver minst 90hp FEK i en examen i företagsekonomi liksom 90hp NEK i en nationalekonomiexamen
Citera
2012-04-10, 16:17
  #6
Medlem
Avantgardistens avatar
Vill minnas att Bocconi i Milano erbjuder en master i finans som löper under ett år. Säkert krav på gmat > 650. Kanske kan vara något?
Citera
2012-04-10, 19:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avantgardisten
Vill minnas att Bocconi i Milano erbjuder en master i finans som löper under ett år. Säkert krav på gmat > 650. Kanske kan vara något?

Va inne och tittade på deras hemsida och det var 2 åriga. Men det får väl bli en tvåårig då. Någon som vet nått om Copenhagen Business School? Är det svårt att komma in på deras master? Skulle helst vilja undvika att skriva GMAT då jag vet att jag är värdelös på sådana prov. Antar att det finns en del likheter med högskoleprovet fast svårare? Högskoleprovet var nämligen inte min grej..
Citera
2012-04-10, 20:10
  #8
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edward89
Va inne och tittade på deras hemsida och det var 2 åriga. Men det får väl bli en tvåårig då. Någon som vet nått om Copenhagen Business School? Är det svårt att komma in på deras master? Skulle helst vilja undvika att skriva GMAT då jag vet att jag är värdelös på sådana prov. Antar att det finns en del likheter med högskoleprovet fast svårare? Högskoleprovet var nämligen inte min grej..

Jag har hittat flertalet skolor utan GMAT som är relativt högt rankade med bra status:
Copenhagen Business School (2 år)
CASS Business School, London (1 år)
Imperial College, London (1 år)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback