2013-11-11, 21:41
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Ungefär dubbla priset om jag köper till två småhögtalare för att få 7.1. Är ljudet då också mycket bättre än dynavoice challenger m65 7.1 paket?
Det är ju ganska subjektivt,troligtvis är väl XTZorna tekniskt bättre.
Citera
2013-11-13, 11:38
Medlem
Jofs avatar
Lustigt.
Efter att ha läst om fantastiskt fint ljud i dagens högtalare gick jag då till verkligehten för att provlyssna på bl a Dali Inkon 6 mk och B&W DM683 bl a. Prisnivå på drygt 10 000 kr.
Det var nämligen dags att byta upp mig från mina gamla OA 5- or från 70-talet!

Det var rent ut taskigt ljud. Burrigt, surrigt, utan rymd eller stringens.

Nej, sa jag till killen i affären. Jag får nog behålla mina gamla OA 5-or. Har du OA52-or, sa han. Dom vill jag ha. Sökt överallt efter dom. Får jag köpa dom?
Ja, nu är det inte OA52 jag har, sa jag. En tidigare Carlssonvariant.

Så. Det verkar stämma, som flera har skrivit, att högtalartekninken inte utvecklats sedan 70-80 talet. Man kanske mixtrar med ljudbilden, effekten och sätter dit flera högtalare. Dvs mer kvantitet än kvalitet.

Kanske får ägna mig åt att söka nya diskantelement till min nuvarande burkar.
Citera
2013-11-16, 23:35
Medlem
Gammla högtalare, kan du användas mer eller måste jag köpa nytt?

Tjena!

Har en dvd spelar som pajat till mina gamla högtalare som bara står och samlar dam just nu. Det är så att jag undra hur jag gör om jag ska få högtalarna att funka till någon annan enhet eller hur ska jag gå tillväga?

http://i44.tinypic.com/zjxlad.jpg så ser det ut på baksidan på min dvd.

http://i42.tinypic.com/2gybmfo.jpg hur kontakterna ser ut.

Så min stora fråga är kan jag byta sladdar skarva om dom? finns det något man kan köpa som får dom att funka igen tex ny dvd spelare om det ens tillverkas längre.

Jag är rätt ny här men uppskattar verkligen eran hjälp!!

Mvh: Linus
Citera
2013-11-16, 23:40
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumpy1337
Tjena!

Har en dvd spelar som pajat till mina gamla högtalare som bara står och samlar dam just nu. Det är så att jag undra hur jag gör om jag ska få högtalarna att funka till någon annan enhet eller hur ska jag gå tillväga?

http://i44.tinypic.com/zjxlad.jpg så ser det ut på baksidan på min dvd.

http://i42.tinypic.com/2gybmfo.jpg hur kontakterna ser ut.

Så min stora fråga är kan jag byta sladdar skarva om dom? finns det något man kan köpa som får dom att funka igen tex ny dvd spelare om det ens tillverkas längre.

Jag är rätt ny här men uppskattar verkligen eran hjälp!!

Mvh: Linus
Det bör finnas andra dvdspelare som har sådana kablar. Annars är det ju bara och skarva om, det går.
Citera
2013-11-16, 23:42
Medlem
Vad behöver jag för att skarva om dom? och vart hittar jag liknande dvd spelar?
Linka gärna! Tack på förhand!!
Citera
2013-11-16, 23:50
Medlem
Polyklorfenols avatar
Förmodligen är varken DVD-spelaren med sin integrerade förstärkare eller högtalarna av någon högre kvalitet.

Du kan säkert klippa bort kontakterna och antingen köra dem "nakna" till en förstärkare med skruvterminaler eller montera banankontakter på sladdarna.

Du får förmodligen bättre ljud från separata högtalare för 500 spänn.
Citera
2013-11-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Förmodligen är varken DVD-spelaren med sin integrerade förstärkare eller högtalarna av någon högre kvalitet.

Du kan säkert klippa bort kontakterna och antingen köra dem "nakna" till en förstärkare med skruvterminaler eller montera banankontakter på sladdarna.

Du får förmodligen bättre ljud från separata högtalare för 500 spänn.

Fast ljudet är jävligt bra tror det eller ej, det är därför jag undrar, och ska se om det går att fixa.

Min köra dom nakna i en vanlig förstärkare som jag har tror du det skulle fungera?
Citera
2013-11-17, 02:35
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumpy1337
Min köra dom nakna i en vanlig förstärkare som jag har tror du det skulle fungera?
Finns så vitt jag vet ingen anledning till att de inte ska fungera. Var bara nogran med att de nakna delarna inte rör varandra osv.
Citera
2013-11-17, 12:22
Medlem
winkers avatar
Som de andra skriver. Klipp av kontakterna på högtalarkablarna och kör in dom i en vanlig förstärkare. Jag har gjort samma sak, fungerar hur bra som helst.
Citera
2013-11-17, 12:28
Medlem
franges avatar
Hur många högtalare och vilken typ av högtalare är det?

Jag gissar på att det är 5 styck små satellithögtalare och en styck, lite större än övriga högtalare, aktiv subwoofer?

Om det är så, så kommer du ganska troligen få bättre ljud med nästan vilken surroundförstärkare som helst, då "färdiga" enheter oftast har väldigt klena förstärkardelar. Så i princip vilket eftermarknadsförstärkare som helst lär orka driva de högtalarna. Och när det kommer till förstärkare - så är det alltid så att desto starkare - desto bättre.

Dock kan det kanske kräva en hel del inställningar eftersom din DVD-spelare (med integrerad förstärkardel) är specifikt anpassad just exakt enbart för de högtalarna, du kanske får lite annorlunda ljud om du byter till en random surroundförstärkare från början, det kan krävas n del ljudinställningar/EQ för att anpassa ljudbilden så den lämpar sig just för dina högtalare. De flesta surroundförstärkare man köper i butik står ju i "default"-läge för att passa till alla högtalare, och det kan skilja en hel del mellan högtalare A och högtalare B, i vilken ljudbild man får. Så man brukar få ägna någon/några timmar med att ställa in alla inställningar så man får ut ljudet så det blir precis som man vill ha det.

Dock undrar jag en sak - hur ser kontakterna ut till själva subwoofern? Normalt har subwoofers tre anslutningar; ström, samt lågnivå med RCA-kabel (röd och vit). Kompletta hemmabiopaket kan ibland ha specialingångar och dessutom att strömförsörjningen går via huvudenheten (i ditt fall DVDn) för att få så få kablar som möjligt, då kan det kanske bli lite lurigt med inkopplandet, men det går ju alltid att lösa på ett eller annat sätt.
Citera
2013-11-17, 12:46
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och när det kommer till förstärkare - så är det alltid så att desto starkare - desto bättre.
Nja... Generellt kan man väl säga så men det finns förstås undantag. Finns flera budgetstärkare som på pappret ser helt ok ut men som ändå får stryk av dyrare stärkare, som på pappret ser sämre ut.

Sen kanske man inte behöver den starkaste förstärkaren till små minihögtalare.

Om TS, eller någon annan, ska köpa ny utrustning inom ljud/bild rekommenderar jag starkt att kolla på prisjakt.nu innan köp (de har även ett samarbete med ett väldigt bra forum inriktat på detta).
Citera
2013-11-17, 15:15
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Nja... Generellt kan man väl säga så men det finns förstås undantag. Finns flera budgetstärkare som på pappret ser helt ok ut men som ändå får stryk av dyrare stärkare, som på pappret ser sämre ut.

Sen kanske man inte behöver den starkaste förstärkaren till små minihögtalare.

Om TS, eller någon annan, ska köpa ny utrustning inom ljud/bild rekommenderar jag starkt att kolla på prisjakt.nu innan köp (de har även ett samarbete med ett väldigt bra forum inriktat på detta).

Nej visst finns det skillnader beroende på hur effekten mäts, såsom NAD och HK vs "allt annat", men generellt är strömstyrka det som vinner.

Tänker mest för att alla nybörjare tror ju att en 150w förstärkare kommer döda en 100w högtalare, för "förstärkaren har ju för mycket watt?!?", och lika bra att avfärda det från början...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in