Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Det finns en attityd bland en del här att
ljudsmaken är som baken och den kan man inte diskutera. I så fall kan man lika gärna slopa tråden, ämnet och diskussioner.
Men meningen är väl att man just ska ta upp vilken smak man har och varför!?
Det jag säger är att det ofta är som att jämföra vad som är bäst: äpplen eller päron. I den fruktkorgen så finns det så klart en hel del rutten frukt. Ex: Bang & Olufsen, Pioneer, Cervin Vega, Jamo mm. och det mesta som kommer ifrån Japan är skräp.
Personligen
så gillar jag medelstora stabilt byggda stativhögtalare i just den prisklassen. För mig är ett så klart och ofärgat ljud som möjligt det man eftersträvar, helst så ska man inte uppfatta att ljudet kommer ifrån en högtalare, utan musiken ska klart kunna urskiljas någonstans där framför, utan att man hör att den kommer ifrån någon högtalare. Man ska kunna urskilja subtila nyanser och en lång efterklang. Bastoner får inte låta sluddriga, slappa, onyanserade och hamna i otakt.
B&W hamnar i den "bra" korgen, men jämför gärna med KEF, Linn, Mirage och JBL. Det var ett bra tag sedan jag stod i en butik, så just detta ex har jag svårt att uttala mig om.
Nu kommer vi till "äpplen och päron". Jämför man t.ex Mirage och KEF, så har de båda en riktigt klar ljudbild, men Mirage har en mörkare ton som jag tycker är riktigt attraktiv. Mirage brukar kunna hantera lite djupare bastoner och dessa brukar vara lite markerade, medan t.ex Linn bara ger ett klart ljud utan att ha den där spännande djupa basen. Det är ju så klart också svårt att generalisera hur ljudet låter hos KEF och Mirage, eftersom att de har flera olika serier och de kan ha utvecklats åt olika håll med åren.