2012-11-28, 03:37
Medlem
MusseMunskydds avatar
Hur ska den högtalaren se ut? Hur många element?

Ni kan börja med att läsa om elektronik och delningsfilter på internet. Det blir billigast om ni köper en begagnad högtalare och andvänder delarna och delningsfiltret men med förändring efter eget huvud. Ni kan kolla hur lådan var ihopsatt och göra likadant men med spånplattor. Testa olika längd på portningsröret och se hur det påverkar basen. Experimentera vilt. Lycka till.

Käp flera olika högtalare för att få mer variation på komponenterna till erat delningsfilter. Trasiga högtalare är billigare.
Senast redigerad av MusseMunskydd 2012-11-28 kl. 03:42.
Citera
2012-11-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MusseMunskydd
Hur ska den högtalaren se ut? Hur många element?

Ni kan börja med att läsa om elektronik och delningsfilter på internet. Det blir billigast om ni köper en begagnad högtalare och andvänder delarna och delningsfiltret men med förändring efter eget huvud. Ni kan kolla hur lådan var ihopsatt och göra likadant men med spånplattor. Testa olika längd på portningsröret och se hur det påverkar basen. Experimentera vilt. Lycka till.

Käp flera olika högtalare för att få mer variation på komponenterna till erat delningsfilter. Trasiga högtalare är billigare.

Nja, med en så liten budget som även ska inrymma förstärkare och ackumulator/laddningsbara batterier bör gänget sikta på ett bredbandselement (behov av filterkomponenter faller bort) med hög verkningsgrad, typ 92 dB/watt eller högre. Kostnad ca 200-300 kr. Kan kompletteras med ett diskantelement av piezotyp, ca 100-lappen.

Förstärkarmoduler som matas med 12-18 volt finns nog för ca 150-250 kr. Volympotentiometer och div. kopplingstråd och kontakter ca 100 kr.

Största kostnaden blir nog ackumulator för längre 'speltider'. Några hundringar.

För höljet kanske nån hundring eller mer beroende på finish och 'styling'.
Citera
2012-11-28, 08:13
Medlem
Citat:
Vi skall också "mäta ljudet" så som hertz, frekvens, decibel, watt. Vad behöver vi för redskap och hur går vi till väga?

Antar att labutrustning finns tillgänglig.

Anslut tonfrekvensoscillator, variera frekvens (hertz) och notera 'output' i decibel vid olika frekvenser med ljudnivåmätare. Håll om möjligt nivå på insignal och postion och avstånd, en meter, mellan högtalare och ljudnivåmeter konstant under mätningarna.

För effektmätning, förbrukad effekt från strömkällan, mät strömstyrka med amperemeter och spänning med voltmetervid maxvolym. Multiplicera!

För effektmätning avgiven effekt från förstärkare (tillförd högtalare) mät spänning med oscilloskop över högtalaranslutning. Ex vis 10 volt RMS över 8 ohm impedans motsvarar ca 12 watt tillförd effekt.
Effekt (P) = Spänning (U)^2 / 8

Den resulterande akustiska effekten kan ni nog bara uppskatta, kanske nån procent av den avgivna elektriska effekten.
Senast redigerad av Pentatonic 2012-11-28 kl. 08:32.
Citera
2012-11-28, 16:17
Medlem
DigitalGuys avatar
Störande ljus från subwoofern :(

Det är så att jag hade ett par Creative högtalare (utan subwoofer) som gav ut ett ljud hela tiden ungefär såhär: Bzzzzzzzzzzzzzz jag bankade i dem och ljudet försvann i några sekunder men kom tillbaka efter ett tag, även när jag stängde av dem med knappen så lät det fortfarande. Det enda som fick dem att hålla tyst var att dra ut sladden, Jag fick ett par gamla från en kompis som var jättebra men nu har dem också fått samma problem efter en vecka eller så, men nu kommer inte ljudet genom högtalarna utan från subwoofern. Jag blir galen

MVH: DG
Citera
2012-11-28, 16:25
Medlem
Samma här! Brukar dra ut sladden när jag stänger av högtalarna, se till att ha lite säkringar hemma för brukar gå rätt ofta när man kör med den taktiken!
Citera
2012-11-28, 21:05
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ante9224
Ok, nu har jag zonat in mig på denna reciver för att kunna köra emot datorn. Kan den det?

http://www.ljudfokus.se/produkt/yama...receiver/5035/

Har den en aktiv bas eller en passiv? eller båda?

Alla svar uppskattas då jag har svårt att tyda alla tekniska specs på dem :s

Öhn, den har ingen bas, det är en reciever. och inte en högtalare.

Den har dock utgång för aktiv subwoofer, om det var det du tänkte.

Och den har ju de flesta typer av ljudingångar så visst kan du koppla in datorn i den.

Dock skulle jag nog inte rekommendera Yamaha's recivers/förstärkare, hade själv en RXV-640 med några år på nacken, kostade mer än det dubbla och och var specad till 6x135w... Men jag tyckte aldrig att den orkade driva ur några lite större högtalare så jag blev nöjd, fick aldrig något vidare tryck kändes det som.

Innan den hade jag en 2x50w + 3x25w Harman Kardon och den gick att spela de högtalarna jag hade när jag bytte reciever då, klart högre med.
Har nu köpt mig en NAD som är specad till drygt 1/3 av Yamahans uteffekt, men driver ut högtalarna på ett helt annat sätt, lät som helt nya högtalare...
Citera
2012-11-29, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Öhn, den har ingen bas, det är en reciever. och inte en högtalare.

Den har dock utgång för aktiv subwoofer, om det var det du tänkte.

Och den har ju de flesta typer av ljudingångar så visst kan du koppla in datorn i den.

Dock skulle jag nog inte rekommendera Yamaha's recivers/förstärkare, hade själv en RXV-640 med några år på nacken, kostade mer än det dubbla och och var specad till 6x135w... Men jag tyckte aldrig att den orkade driva ur några lite större högtalare så jag blev nöjd, fick aldrig något vidare tryck kändes det som.

Innan den hade jag en 2x50w + 3x25w Harman Kardon och den gick att spela de högtalarna jag hade när jag bytte reciever då, klart högre med.
Har nu köpt mig en NAD som är specad till drygt 1/3 av Yamahans uteffekt, men driver ut högtalarna på ett helt annat sätt, lät som helt nya högtalare...

Det blir nog denna, 3,3k för en yamaha rx v771, 7.1 med stream etc.
http://www.dustinhome.se/product/501...-1-hdmi-black/
Citera
2012-12-01, 20:18
Medlem
NixZt0rms avatar
Byta ut högtalarna i ett par audio pro stage 6 lådor?

Har fått tag i par Audio pro stage 6 golvhögtalare och har tänkt byta ut högtalarna som sitter i 4x10" 2x5"? och 2xdiskant 8 ohms.

Behöver då hjälp med att välja villka högtalare jag kan ha, saknar förstärkare för tillfället så det ända jag vill är att dom inte ska allt för dyra.

http://image.nettix.fi/extra/itemimg...9999630c6b.jpg
Citera
2012-12-01, 20:49
Medlem
Antar att du vill byta element i högtalaren?

Lådan är byggd efter dessa element, skrota din ide.
Citera
2012-12-01, 21:01
Medlem
Öka resistansen i högtalare!

Tjena, har en Förstärkare som är på 8ohm och mina 2 högatalarlåder är på 4 ohm, jag undrar då hur man ska göra om man ska öka resistansen på högtalarna till just 8Ohm, Är det nödvändigt att göra det? Får man bättre tryck i grejorna då?,
Är ute efter mer tryck i sakerna!
Tack i förhand för hjälp
Citera
2012-12-01, 21:14
Medlem
NixZt0rms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av croowley
Antar att du vill byta element i högtalaren?

Lådan är byggd efter dessa element, skrota din ide.

Ja, men saken är den att basarna är heelt sprängda så dom måste jag byta.
Står ingen specc på elementen men det måste ju gå att ta reda på och sedan försöka hitta ett par liknande eller?
Citera
2012-12-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jasse85
Tjena, har en Förstärkare som är på 8ohm och mina 2 högatalarlåder är på 4 ohm, jag undrar då hur man ska göra om man ska öka resistansen på högtalarna till just 8Ohm, Är det nödvändigt att göra det? Får man bättre tryck i grejorna då?,
Är ute efter mer tryck i sakerna!
Tack i förhand för hjälp

Det är inget som du behöver bry dig det minsta i, bara tuta och kör du.

Sambandet mellan Ohm på högtalare och förstärkare är inte riktigt så som du tolkar det, även om det inte alls är betydelselöst, men det är rätt komplicerat att förklara uttömmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in