Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Med en stor mängd vänner och bekanta bajensupportrar kan jag utan tvekan säga att jo - bajenklacken har på en statistisk nivå fler 'trasiga' människor än de två andra stockholmslagen. Fler alkoholister, fler självskärare, fler förtids-/sjukpensionärer etc. Bli inte upprörd - jag har inget emot Bajare - utan läs vidare:
Det viktiga är inte att argumentera huruvida det är så eller inte (det är det), utan det viktiga är att förstå när det är relevant att prata individnivå och populationsnivå. Du är t ex troligtvis inte en som skär dig på underarmarna i ett desperat försök att under en kort kort tid vara den som har kontroll över något i ditt liv. Däremot finns det med sannolikhet flera sådana i Bajen än i t ex Djurgårdens klack. Jag kan t o m drista mig och säga att Djurgårdare i snitt är 0.8cm längre än Bajare (ej bekräftat såklart - vem har mätt liksom(?) - men poängen är att det troligtvis är så av olika samhällssociologiska skäl och nej - jag är inte en Apa).
Att det föreligger statistiska skillnader mellan grupperna är tveklöst. Det viktiga är att förstå när statistiken är relevant och när den inte är det. Låt oss t ex anta att bland Bajensupportrarna är det 0.14% som skär sig själva. Nu kommer det viktiga: "Du" kan inte ha 0.14% skärsår på underarmarna. Antingen har du det eller så har du inte det. Detsamma gäller all statistik.
När det händer en (supporterrelaterad) falskanklagelse var tionde eller tjugonde år är statistik ganska irrelevant. Skedde det 100st per år, skulle en klar tendens framstå men som TUR ÄR sker det inte så ofta.
Statistiska tendenser som inte "upplevs" ("Va?? Jag är inte så och inte min kompis heller!!!") blir för vissa "myter". Det betyder inte att de inte är sanna men det betyder HELLER inte att de alltid är relevanta. (<--- Nyckelstycke).
Bra att vi är överens, statistik är ofta relevanta, när det finns någon.
Jag är mycket tveksam till att det finns sådan statistik, jag är tveksam till att det finns något som ens liknar sådan statistik. För att inte säga säker.
Först och främst ska du definiera "trasig" i det här sammanhanget. Handlar det om sitt boende? Sitt utseende? Sina bruk och missbruk? Sina extrema politiska åsikter? Sin trångsynthet? Eller vad?!
Jag förstår exakt vad ni menar, men jag menar att det enbart är en myt. Det finns ganska säkert lika många alkoholister, narkomaner, våldtäktsmän, kvinnomisshandlare, pedofiler, nazister och kommunister osv osv. i alla storklubbar. Det ni stirrar er blinda på är möjligtvis pga avundsjuka för att många bajare känner sig bekväma att "komma som dom är", och inte behöver klä sig i en viss klädstil, ha en viss politisk eller sportslig "inriktning", säga balla saker, käka steroider eller dra upp 80%-igt babypulver i näsan. Jag har räknat upp flera stereotypa saker som jag och många andra tänker när vi tänker "aik" eller "djurgården". Men bara för att man tänker något, så gör inte det saken sann.
Om jag ska säga en sak som jag
tror skiljer Stockholmssupportrarna åt, så är det enbart geografiskt, vilket i sig medför vissa stereotyper. I Stockholm så ser ju läget oftast ut så att folk från södra delen av stan är Bajare, norrut gnagare och centralt/österut mest djurgårdare. Som dom flesta som har något innanför skallen vet om, så finns det inte särskilt många förorter österut, därmed begränsar det dif något och får en, antagligen, något "rikare" publik. I snitt då. Men både söderut och norrut finns det både bra och dåliga förorter i mängder, vilket gör att Bajen och aik får ganska snarlik publik.