Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Läsförståelsen är uppenbarligen inte på topp. Men vi tar det en gång till.
Och för att göra det ännu mycket tydligare, ja, det gör enorm skillnad i mina ögon om det drabbar en oskyldig eller inte.
Till saken hör att jag är tämligen övertygad om att tjejer/kvinnor som anmäler våldtäkter som inte ägt rum, utan att peka ut någon, snarare gör det som ett rop på hjälp, och bör få vård snarare än straff. De som falskt pekat ut någon, gör det av ren och skär illvilja och ondska, och ska man jaga folk som gjort något dumt, så ska man jaga de som gör dumheterna med vett och vilja.
När det gäller polisen... Ska jag vara cynisk är det väl bara bra om deras resurser slösas bort på oväsentligheter, eftersom de ändå inte läggs på att fånga kriminella, utan på "pinnjakt", svenssons som kört för fort och dylika saker. Ska jag vara seriös så tror jag nog poliser som sysslar med sådant här är så pass rutinerade att de tidigt fattar vad det handlar om, och lägger inga större resurser på att jaga "spöken".
I och med att hon lämnar ett signalement så har hon ju också potentiellt pekat ut någon. Jag återkommer till samma sak igen. Tänk om signalementet stämt in på dig? Och att du råkat vara i närheten ... DU blir utförd från arenan inför dina vänner som bara såg att du gick på dass, eller ännu värre blir rejält upprörda och börjar hetsa mot polisen. DU får åka piket till Södermalmshäcken och sitta i förhör, topsas. DU kanske blir kvar i några timmar. Frun undrar. Gripen på Söderstadion för misstänkt våldtäkt. Vad händer om tjejen är så dum att hon sedan identifierar DIG som den som gjort det. Det kan ta dagar innan du blir clearad.
Tror inte du fattar vad detta skulle innebära för DIG och din familj. Jag VET hur det känns!
Tjejen ska åtalas för detta. Punkt. Inget hindrar dock från att hon får vård men om det bara blir en klapp på axeln och en näve lyckopiller så kanske det händer igen ...