2015-02-04, 21:33
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Det blev ingen E 250 utan en mycket välvårdad E 350 CDI 4Matic med ett par år på nacken. Hämtade bilen för några dagar sedan 50 mil hemifrån, så jag fick möjlighet att testa den i nästan sämsta tänkbara väglag (utanför Nyköping gick det inte att hålla mer än 50 på motorvägen).

Har inte ägt den så länge, men har några första intryck. Precis som TS skriver är E-klassen ett under av gedigenhet och komfort, kvalitetsintrycket är mycket gott. W212 är kantigare än sin föregångare men väl så komfortabel och kanske en gnutta rymligare.

Jag ångrar inte att jag valde dieselsexan istället för en mindre motor, det kostar lite mer men det har man igen i form av gångkultur men också prestanda. Dessutom slipper jag det mest halsbrytande värdefallet de två första åren eftersom jag köpte begagnat.

Jag är också glad att jag valde 4Matic. Man ska inte överskatta fyrhjulsdriften, men känslan av stabilitet är påfallande även när väglaget är riktigt grisigt. Bilen är laddad med mycket utrustning, bl.a. Comand Online, panoramatak, Linguatronic, backkamera och motor- och kupévärmare. Bidrar till känslan av välbefinnande och lyxbil.

Det är en kombi och bagageutrymmet är gigantiskt, en stor fördel när man har småbarn som innebär stora volymer packning. Mer lastutrymme var också anledningen till att jag bytte min fantastiska E 63 AMG (W211) som var sedan.

Nackdelar? Inte helt billig att köpa, naturligtvis. Klart dyrare än motsvarande BMW- och Audimodeller även som begagnad. Är det värt det? Ja, säger jag som är Benzoman. Nej, kanske andra tycker. De bilarna (5-serien och A6) har fina kvalitéer men saknar tyngden och seriositeten som jag tycker finns i MB.

Utseendet är en smaksak, jag tycker min bil är snygg med sitt AMG-paket, men den faceliftade versionen som kom MÅ 2014 är ännu snyggare. Dock hade det inneburit ett prispåslag på mellan 150-200 000 kr, och så mycket snyggare är inte den nyare modellen.

Kördynamiken och körglädjen är kanske det jag saknar från AMG:n. En lite orättvis jämförelse eftersom V8:an i E 63 AMG med sina 514 hkr är en av de grymmaste motorer som tillverkats. Känslan av att ha en bil som ser ut som en taxi men kör ifrån en 911 är svårslagen. Fördelen med diesel är naturligtvis att den snittar 0,7 lit/mil där AMG:n slickade i sig 1,2-1,5 beroende lite på körsätt.

350 är ingen sportbil, och kanske inte underhållande att köra, men väcker en känsla av lugn och välbefinnande som bara ökar av att man har stjärnan i blickfånget när man kör.
Citera
2015-02-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ärlige Harry
Utseendet är en smaksak, jag tycker min bil är snygg med sitt AMG-paket, men den faceliftade versionen som kom MÅ 2014 är ännu snyggare. Dock hade det inneburit ett prispåslag på mellan 150-200 000 kr, och så mycket snyggare är inte den nyare modellen.

På bild håller jag absolut med, men i verkligheten är det nästan något asiatiskt över faceliften kontra den före, som känns väldigt tysk. Jag är dessutom väldigt förtjust i "the Pontoon fender swosh" som får bilen att kännas majestätisk

Jag gick samma väg som Harry och skaffade en E350 4matic En väldigt trevlig bil.
Citera
2015-02-23, 15:53
Medlem
HemleNs avatar
Jag hade en 220cdi -12 (invändig facelift, men inte utvändig) under 2013 och våren 2014, lätt den bil jag trivts bäst med av alla jag haft trots lite tråkig motor och tyvärr var mitt exemplar dessutom lite trist utrustat med egentligen ingenting speciellt utom amg-paket och glastak.
Men den där bilen har fan legat och gnagt i mitt bakhuvud sen försäljningen så nu härom veckan gjorde jag slag i saken och skaffade en ny 212'a. Denna gången blev det en riktig AMG E63 -10. Just den här är en gammal demobil med i princip allt som gick att få till. Väntar bara på lite roligare väder så ska vi se hur nöjd jag blir med den!
Citera
2015-02-23, 16:15
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
Jag hade en 220cdi -12 (invändig facelift, men inte utvändig) under 2013 och våren 2014, lätt den bil jag trivts bäst med av alla jag haft trots lite tråkig motor och tyvärr var mitt exemplar dessutom lite trist utrustat med egentligen ingenting speciellt utom amg-paket och glastak.
Men den där bilen har fan legat och gnagt i mitt bakhuvud sen försäljningen så nu härom veckan gjorde jag slag i saken och skaffade en ny 212'a. Denna gången blev det en riktig AMG E63 -10. Just den här är en gammal demobil med i princip allt som gick att få till. Väntar bara på lite roligare väder så ska vi se hur nöjd jag blir med den!

Grattis! Du har just köpt en av de roligaste bilar som finns. Brukar säga att AMG är tyska för "roligare än så här blir det inte med kläderna på". Även om min E 350 är en fantastiskt bra bil saknar jag E 63:an varje dag.
Citera
2015-02-23, 17:35
Medlem
Är också väldigt sugen på en W212 som Jag nämnt tidigare. Men oavsett att BAB7 snackar om att den är bättre värme än i en V70 så Vet jag inte vad Jag ska tro då Jag samtidigt läser på Mbsca forumet att värmen är kass när det är kallare än -20c och bilen ALDRIG kommer upp i normal driftstemperatur och detta medför ju kallt i kabinen samt mycket högre bränsleförb.
Det var en 200CDI W212 men tydligen samma med alla..

Synd då en Dieselvärmare går på ca 20+k om man väljer att eftermontera på en beg. bil...

E220CDI tror Jag det skulle bli för mig då Jag är van vid min V70 Diesel med 163hk så man kan göra en del omkörningar utan att kräva en flygplansraka.

Restvärmare finns det dem som har men det är inte något man kan uppgradera till dieselvärmare...

Manuell eller Automat spelar ingen större roll.. 7G lådan har haft myckte bekymmer...
Citera
2015-02-23, 21:33
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Är också väldigt sugen på en W212 som Jag nämnt tidigare. Men oavsett att BAB7 snackar om att den är bättre värme än i en V70 så Vet jag inte vad Jag ska tro då Jag samtidigt läser på Mbsca forumet att värmen är kass när det är kallare än -20c och bilen ALDRIG kommer upp i normal driftstemperatur och detta medför ju kallt i kabinen samt mycket högre bränsleförb.
Det var en 200CDI W212 men tydligen samma med alla..

Synd då en Dieselvärmare går på ca 20+k om man väljer att eftermontera på en beg. bil...

E220CDI tror Jag det skulle bli för mig då Jag är van vid min V70 Diesel med 163hk så man kan göra en del omkörningar utan att kräva en flygplansraka.

Restvärmare finns det dem som har men det är inte något man kan uppgradera till dieselvärmare...

Manuell eller Automat spelar ingen större roll.. 7G lådan har haft myckte bekymmer...

Jag har som sagt aldrig upplevt att modellen skulle ha svag värme, snarare tvärtom.
Å ena sidan är det här i södra skåne extremt ovanligt med minus 20 grader så min erfarenhet är begränsad, men å andra sidan så är jag med i ett tyskt w212 forum som jag följer dagligen, här har heller ingen kritik riktats mot värmeanläggningen, och i södra Tyskland kan det ofta vara väldigt kallt med temperaturer runt minus 20 grader.

Hittade dock något intressant som någon användare skrivit i ett annat ämne i Mercedes W212 forumet, "Die nach 200 m ausstömende Warmluft im Innenraum, wird mittels elektr. Zuheizer von 850 Watt - entspr. über 70 Ampere aus dem Bordnetz gezogen".
Citera
2015-02-23, 21:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det finns bara en mopf på w212 och det var våren 2013, din 12:a var en vor-mopf.
Citera
2015-02-25, 19:43
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det finns bara en mopf på w212 och det var våren 2013, din 12:a var en vor-mopf.
Märkligt då att min bil hade ratt och instrumentkluster i samma stil som den nya faceliften?
Citera
2015-02-25, 20:30
Medlem
Citat:
Jag har som sagt aldrig upplevt att modellen skulle ha svag värme, snarare tvärtom.
Å ena sidan är det här i södra skåne extremt ovanligt med minus 20 grader så min erfarenhet är begränsad, men å andra sidan så är jag med i ett tyskt w212 forum som jag följer dagligen, här har heller ingen kritik riktats mot värmeanläggningen, och i södra Tyskland kan det ofta vara väldigt kallt med temperaturer runt minus 20 grader.

Hittade dock något intressant som någon användare skrivit i ett annat ämne i Mercedes W212 forumet, "Die nach 200 m ausstömende Warmluft im Innenraum, wird mittels elektr. Zuheizer von 850 Watt - entspr. über 70 Ampere aus dem Bordnetz gezogen".

Okej enligt Mbsca är det väldigt dåligt värme och kommer som sagt inte upp i normal arbetstemperatur när det är under -20c.

hmm vad menar du med det du saxat från Forumet? Något med varmluft och 200 meter? Kan inte något ord på Tyska...

Såg dock väldigt fina W212 på Mobile.de och verkar ligga lite bättre i pris än hemma i Svea Riket men är ju en del jobb och åka över dit.
Citera
2015-02-25, 21:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Något med varmluft och 200 meter?

Efter c.a 200 meter börjar varmluft (ljummen luft) strömma ut i kupen, detta sker via en eletrisk tillsatsvärmare på 850 watt / 70 Ampere från elsystemet.
Jag har ingen större kunskap om watt och ampere men att den första värmen som strömmar ut i kupen sker via elekronisk uppvärmning förstår jag, eftersom motorn samt olja och kylvatten naturligtvis är iskallt dom första km.
Därför går jag heller aldrig över 3000 varv innan temperaturmätaren kommit upp i arbetstemp.
Citera
2015-02-25, 22:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Citat:
Märkligt då att min bil hade ratt och instrumentkluster i samma stil som den nya faceliften?

Interiöra förändringar och uppdateringar har skett på varje årsmodell av W212.
Den tre-ekrade amg-ratten som din 12:a hade kom alltså innan mopfen, likaså färddatorn med finare grafik och som delvis är i färg.
Den mest iögonfallande detaljen interiört som skiljer mopfen mot vormopfen är klockans placering, i din 12:a hade du en stor klocka till vänster om hastighetsmätaren, på mopfen har klockan flyttat till mittkonsollen där varningsblinkersen tidigare var placerad.
Citera
2015-02-25, 23:00
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Här följer en 10.000-mila rapport av min Mercedes E klass som kan vara till nytta för beg-spekulanter eller andra bilintresserade personer.

Växellåda: 5g Automatlådan är en beprövad låda med hög kvalitet och lång livslängd, nackdelen med lådan är snarare att den inte är helt up to date, från och med tillverkningsmånad 06/2011 är 5g lådan ersatt av en ny 7-växlad automatlåda vid namn 7g plus.

Trevlig uppföljning som jag inte noterat förrän nu. Har du bilen kvar?

När det gäller växellådorna så förefaller det som om Mercedes haft lite problem med 7G. Den lite äldre 5G anses dock som en mycket bra låda. Den användes dessutom i några av Mercedes prestandavagnar istället för 7G eftersom 7G för några år sedan inte kunde hantera vridmomentet när detta närmade sig 1000 Nm. Jag har t ex 5G i min S65 eftersom motorn ger som mest 1000 Nm trots att modellen egentligen skulle varit försedd med 7G.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in