• 1
  • 2
2012-04-09, 21:26
Medlem
BAB7s avatar
Här följer en 10.000-mila rapport av min Mercedes E klass som kan vara till nytta för beg-spekulanter eller andra bilintresserade personer.

Mercedes E 200 CDI Elegance Automat W212.

Nypris: Feb 2010 - 502.000:-

Modellår: 02/2010.
Miltal: 10.000

Motor: Diesel euro 5, 136 hk, 380 nm.
Prestanda: 0-100 = 10,3 sek / Toppfart 215 km/h.

Utrymmen: Väldigt gott om plats i bilen såväl fram som bak.
Bra med benutrymme i baksätet och stort bagageutrymme.
Ljus och luftig känsla i kupen.

Komfort: Ett av bilens vassaste kort, går mycket komfortabelt i alla lägen.
Utmärkt fjädringskomfort, låg ljudnivå och bekväma säten.

Kördynamik: Stor bil som kan kännas väl stor i stadstrafik men har fördelar som god runtomsikt och kort vändradie. På kurviga landsvägar ligger bilen säkert i handen och visar på ypperliga vägegenskaper, dock inga sportiga sådana men väl så kompetenta istället.
På motorväg är bilen extremt stabil även i mycket höga hastigheter, långa motorvägsetapper i varierande hastigheter upp till 200 km/h avverkas med högsta betyg.

Kvalitetsintryck: bilen bjuder på ett förvånasvärt högt kvalitetsintyck, nu efter 10.000 mil finns fortfarande inga spår överhuvudtaget av slitage på bilen, den ser helt enkelt fortfarande ny ut.
Knirr och knarr oljud förekommer inte och bilen har inte varit i behov av någon reperation eller liknande under dessa två åren, det enda undantaget är ett lädersäte som gick sönder i sömmen och där jag fick ett nytt på garantin.

Motor: En bra och kraftfull dieselmotor för som räcker för de flesta behov, den besitter dock inga större ambitioner av att vara sportig men den gör sitt jobb.
Den bjuder på ganska bra acceleration ända upp till 200 km/h, därefter märker man att den känns lite seg men kan öka lite motvilligt upp till 215 km/h.
Ligger på låga varv vilket även betyder låg förbrukning, 3000 varv uppnås först vid 180 km/h.

Växellåda: 5g Automatlådan är en beprövad låda med hög kvalitet och lång livslängd, nackdelen med lådan är snarare att den inte är helt up to date, från och med tillverkningsmånad 06/2011 är 5g lådan ersatt av en ny 7-växlad automatlåda vid namn 7g plus.

Ekonomi: Dyr bil i inköp som har ett starkt andrahandsvärde men man måste trots det acceptera en rejäl värdeminskning i kronor räknat. Diesel och automat stärker andrahandsvärdet.
Service sker varje 2.500:e mil och kostnaden varierar mellan c.a 1800:- för en liten service och uppemot 6000:- för en stor service, vissa servicar kan även vara dyrare.
Bilskatten ligger på runt 2.300:- per år.
Bränsleförbrukning blandad körning är enl EU-norm 5,3 liter, därför kan vi säga runt 6,0-7,0 i verkligheten beroende på körsätt och andra omständigheter.

Rekommenderad extrautrustning: för den som är intresserad av att köpa en ny eller beg E klass kan jag starkt rekommendera följande extrautrustning:

- Kördynamiska aktiva multikonturstolar med massage.
Stolarna är mycket komfortabla och innehåller även många el-inställningsmöjligheter med bla förlängning av sittdyna, sidostöd som är luftstyrda och även aktivt uppblåsbara vid exempelvis kraftig kurvtagning.

- APS 50 Navigation inkl linguatronic, inbyggd GPS med aktuell trafikuppdatering samt CD-växlare.
Linguatronic ger möjlighet att via röststyrning styra bla Navigation/bluetooth-telfoni/Radio-cd/adressbok mm.

- Stora säkerhetspaketet: innehåller Distronic Plus - avståndsradar inkl Pre-Safe aut nödbroms, samt kurshållningsassistent och dödavinkeln-övervakning.

Extrautrustning som är ett "måste" och som krävs för att en E klass ska vara attraktiv även i andra hand är:
- Automatlåda
- Läderklädsel
- Parkeringssensorer

Facit: Efter 10.000 körda mil under c.a 2 år kan jag ge bilen en rättvis bedömning och jag anser att Mercedes har lyckats väldigt väl med W212 modellen, den förtjänar ett högt betyg och jag kan rekommendara den starkt. Själv kommer jag behålla min bil i max ett år till, sedan är det dags för en ny E klass igen, utan tvekan!

Här är några foto som jag tagit på bilen!

Foto 1. http://data.motor-talk.de/data/galle...9953287982.JPG

Foto 2. http://data.motor-talk.de/data/galle...1440406464.JPG

Foto 3. http://data.motor-talk.de/data/galle...0746964972.JPG

Foto 4. interiör. http://data.motor-talk.de/data/galle...6151912864.JPG

Foto 5. interiör. http://data.motor-talk.de/data/galle...2976140891.JPG

Foto 6. interiör. http://data.motor-talk.de/data/galle...0170525937.JPG

Foto 7. interiör. http://data.motor-talk.de/data/galle...3882629008.JPG
Citera
2012-04-09, 21:34
Medlem
Månsans avatar
Varför är mercan Hamburg-registrerad?
Citera
2012-04-09, 21:36
Medlem
Hardangers avatar
Bra skick på pärlan! Är i tankarna på att skaffa mig en diesel bil och föredrar tyskt så det kanske blir nått liknande. Bra läsning & hoppas du får ett bra år till med den då!
Citera
2012-04-09, 22:34
Medlem
Månsans avatar
136 hk låter i klenaste laget för den stora bilen. Kör själv en tysk dieselbil i samma storleksklass med 184 hk. Även i denna saknas en del vrid och pulver. En bil i denna storleksklass bör nog ha 220 hk och minst 450 Nm för att kännas helt rätt. Om man ska vara petig.
Citera
2012-04-09, 23:10
Medlem
BAB7s avatar
Motorn är helt ok för dagligt bruk, prestandamässigt räcker nog 0-100 km/h på 10,3 sek och 215 km/h i toppfart för de flesta, själv kör jag sällan snabbare än 200 km/h.

Visst är 350 cdi ( v6 diesel) på 265 hk en njutning i jämförelse - men ett prispåslag på c.a 120.000:- är ganska saftigt för en privatköpare, räkna därtill dom löpande kostnader som kommer till i form av försäkring, förbrukning osv..
Citera
2012-04-09, 23:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Motorn är helt ok för dagligt bruk, prestandamässigt räcker nog 0-100 km/h på 10,3 sek och 215 km/h i toppfart för de flesta, själv kör jag sällan snabbare än 200 km/h.

Visst är 350 cdi ( v6 diesel) på 265 hk en njutning i jämförelse - men ett prispåslag på c.a 120.000:- är ganska saftigt för en privatköpare, räkna därtill dom löpande kostnader som kommer till i form av försäkring, förbrukning osv..

Nä, toppfarten spelar mycket liten roll. Vad jag saknar i min 520d med 184 hk är den lilla extra kraften och vridet på alla varvtal, omkörningsprestandan och förmågan accelerera kvickt vid t ex filbyte på Autobahn i hastigheter över 130-140 km/h. Men det är jag det.
Citera
2012-07-02, 17:25
Medlem
Kör själv en Mercedes E220 -10 och är än så länge mycket nöjd.
Jag hade gärna haft AMG-sportpaket på min men som alla vet är det dyrt. I nuläget får jag nöja mig med det vanliga sportpaketet.

Jag kan hålla med om att bilen känns väldigt stor i stadstrafik. I början var det lite knixigt att lära känna bilen vid fickparkering.
Jag har funderat på att att köpa 19 tums AMG-fälgar men jag vet inte vad dom ligger i pris?
Citera
2012-07-15, 06:29
Medlem
BAB7s avatar
AMG-fälgarna på 19" är riktigt dyra, tror dom kostar över 40.000:-.
Dessutom blir ju bilen väldigt stötig med så pass stora fälgar!

Jag tycker iofs att Avantgarde är stötig och spårkänslig redan i sitt grundutförande.. men jag är lite konservativ och därför köper jag alltid min Mercedes i Elegance-utförande... naturligtvis med träpaneler av högglanspolerad valnötsrot..
Citera
2012-07-15, 06:37
Medlem
0ldMans avatar
Den såg fin ut. Fortsätt vårda henne fint.
Citera
2013-12-10, 13:52
Medlem
Ärlige Harrys avatar
Tack för intressant rapport. Bra konsumentupplysning!

Harry kör i dagsläget en E 63 AMG som gått drygt 9000 mil. Jag funderar på att byta till en ny E-klass W212, men inte AMG. Dels för att rimligt nya bilar är för dyra, dels för att prioriteringarna ändrats. Det är inte lika viktigt längre att köra från förvånade Porsche- och BMW-ägare som tror att det är en E 200.

Istället nosar jag på W212 E 250 CDI. Drar hälften så mycket bränsle som AMG:n men lika mycket vridmoment. Har inte haft en fyrcylindrig bil på 20 år, men den kan vara ett alternativ. Någon här som har erfarenheter? E 350 med 306 hk är visserligen en sagolik bil men 80 000 i prispåslag känns tveksamt.

Andra märken är otänkbara.
Senast redigerad av Ärlige Harry 2013-12-10 kl. 13:53. Anledning: Skrivfel
Citera
2013-12-11, 08:24
Medlem
Har någon här rattat E250 CDI:n (årsmod. 2014) som Harry nämner eller kan länka någon recension på den drivlinan?

@TS Schyst kärra!
Citera
2013-12-11, 22:49
Medlem
Att motorn bara är på 136 hk är lätt fixat, finns trimmboxar för 3995:- och du har 190 hk.

Ett framtida tips: Kolla upp bytesintervall på växelådsoljan. Vad jag hört byter man inte olja på privatbilar, men när dom är yrkesfordon byts oljan var 12.000 mil.

Vi har flera Vito på firman (samma låda) där bilarna gått uppåt 40.000 mil utan växelådshaverier, och på dom har oljan bytts var 12" mil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in