2012-04-12, 19:28
Medlem
Kringelkukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmSyndrome
Jag har sett flera program från usa där polisen har tagit hjälp av medium när de har kört fast i en utredning. Och mediumet har kunnat peka ut platsen där offret ligger begravt eller där brottet begicks.
Att polisen inte går ut med detta är just för att många skulle reagera negativt så detta händer nog mer än vad folk tror/vet.
Har du några som helst belägg för att detta är sanning?
Ett program på tv är inte en trovärdig källa. Jag kan verkligen inte tro på att folk kan se saker om folk som blivit mördade. Jag kan ha fel för all del men hittills finns inga bevis för att det medium ser är sant. Jag tvivlar inte på att en del människor ser saker och känner saker.
Citera
2012-04-12, 19:52
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Jag har sett flera program från usa där polisen har tagit hjälp av medium när de har kört fast i en utredning. Och mediumet har kunnat peka ut platsen där offret ligger begravt eller där brottet begicks.
Att polisen inte går ut med detta är just för att många skulle reagera negativt så detta händer nog mer än vad folk tror/vet.

Om det verkligen var så att polisers hjälp av medium visade sig vara fruktsam så skulle givetvis detta uppmärksammas och antagligen börja nyttjas mer. Dessutom skulle vi skeptiker få oss en funderare.

Nu är det ju så att mediums träffar inte är mer frekventa än det slumpen ger - det är orsaken bakom att polisen drar sig för att berätta om det.

En del dårar inom polisen anlitade mediet Saida (när hon levde) och ibland fick hon till det. Dessa tillfällen hänvisar givetvis de troende till, men de ignorerar det faktum att hon oftast inte ens var i närheten.

Vem som helst, med lite erfarenhet, kan lämna allmängiltig information på ett sätt som upplevs som mer specifik än den egentligen är. Sådant är medier ofta bra på.

Titta på tråden med paranormala youtube-klipp och studera tekniken de använder sig av. De enda gånger de kommer med specifik information är när det är uppgifter som har kunnat googlas eller vaskas fram på andra sätt.
Citera
2012-04-12, 19:53
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Jo man har ett ansvar där att inte göra illa. Jag har även en utbildning som gör att jag kan ta emot människor i kris också. Det jobbar jag med på vardagarna.

Krishantering är en oerhört ansvarstung uppgift att ta på sig. Jag hoppas verkligen att du inte blandar in paranormala metoder i detta.
Citera
2012-04-13, 18:53
Medlem
StockholmSyndromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelkuken
Har du några som helst belägg för att detta är sanning?
Ett program på tv är inte en trovärdig källa. Jag kan verkligen inte tro på att folk kan se saker om folk som blivit mördade. Jag kan ha fel för all del men hittills finns inga bevis för att det medium ser är sant. Jag tvivlar inte på att en del människor ser saker och känner saker.
Ett tvprogram där de intervjuar både mediumet och detektiverna och de redogör vad som hänt, är inte en trovärdig källa? Men dåså, då är ju diskussionen över och du kan fortsätta tro att jorden är platt.
Citera
2012-04-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Om det verkligen var så att polisers hjälp av medium visade sig vara fruktsam så skulle givetvis detta uppmärksammas och antagligen börja nyttjas mer. Dessutom skulle vi skeptiker få oss en funderare.

Nu är det ju så att mediums träffar inte är mer frekventa än det slumpen ger - det är orsaken bakom att polisen drar sig för att berätta om det.

En del dårar inom polisen anlitade mediet Saida (när hon levde) och ibland fick hon till det. Dessa tillfällen hänvisar givetvis de troende till, men de ignorerar det faktum att hon oftast inte ens var i närheten.

Vem som helst, med lite erfarenhet, kan lämna allmängiltig information på ett sätt som upplevs som mer specifik än den egentligen är. Sådant är medier ofta bra på.

Titta på tråden med paranormala youtube-klipp och studera tekniken de använder sig av. De enda gånger de kommer med specifik information är när det är uppgifter som har kunnat googlas eller vaskas fram på andra sätt.
Då jag själv inte är ett medium och kan därmed inte hjälpa andra så vet jag inte hur det går till och varför de kan se ibland men inte alltid. Men de program jag sett från usa så har polisen använt sig av ett kvinnligt medium flera gånger som har haft rätt de gånger. Det framgick inte av programet om hon också haft fel i några fall.
Men då både mediumet och polisen ställer upp på dessa program så det har ju uppmärksammats.
Citera
2012-04-13, 20:04
Medlem
Kringelkukens avatar
Citat:
Då jag själv inte är ett medium och kan därmed inte hjälpa andra så vet jag inte hur det går till och varför de kan se ibland men inte alltid. Men de program jag sett från usa så har polisen använt sig av ett kvinnligt medium flera gånger som har haft rätt de gånger. Det framgick inte av programet om hon också haft fel i några fall.
Men då både mediumet och polisen ställer upp på dessa program så det har ju uppmärksammats.
Men sa du inte nyss att det talades tyst om att polisen använder sig av medium?
Har du tänkt på att det finns gott om skådespelare i usa?
Nähä, då kan du väl fortsätta att tro att det finns människor som kan se vad som hänt i vissa mordfall men inte i andra tomtar och troll finns väl också.

Jag såg en gång en dokumentär på svt där en norrlänsdk tant påstod sig ha gott om småfolk i sin fäbod som bevis så visade hon att en bricka hade flyttat sig från ett ställe till ett annat medan hon varit borta över vintern och hon hade dessutom sett tomtarna själv i ögonvrån en gång, nu så har jag sett bevis för att tomtar finns då enligt din syn på saken?
Citera
2012-04-13, 20:35
Medlem
Citat:
Text

StockholmSyndrome tänker gissningsvis på Rosemarie Kerr, som anlitats några gånger i samband med diverse Polisutredningar och brottsfall samt har även figurerat på Discovery till och från, men utöver det så har jag faktiskt inte rotat i ämnet och har därför varken bu eller bä att säga.

Flikade dock in hennes namn för att underlätta diskussionen en smula för både de som är För respektive Emot.
Citera
2012-04-14, 14:21
Medlem
Citat:
Men sa du inte nyss att det talades tyst om att polisen använder sig av medium?
Har du tänkt på att det finns gott om skådespelare i usa?
Nähä, då kan du väl fortsätta att tro att det finns människor som kan se vad som hänt i vissa mordfall men inte i andra tomtar och troll finns väl också.

Jag såg en gång en dokumentär på svt där en norrlänsdk tant påstod sig ha gott om småfolk i sin fäbod som bevis så visade hon att en bricka hade flyttat sig från ett ställe till ett annat medan hon varit borta över vintern och hon hade dessutom sett tomtarna själv i ögonvrån en gång, nu så har jag sett bevis för att tomtar finns då enligt din syn på saken?
Att vara skeptiker är en sak. Men är man inte ens öppen för idén och trots att de intervjuar poliser som arbetat med ärendet och med mediumet utan kallar dem för skådespelare, då finns det inget att säga. Eller hur?

Att det finns dem om har svårt att bevisa under press eller är bedragare betyder inte att de som faktiskt är synska existerar.
Citera
2012-04-14, 14:26
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Att vara skeptiker är en sak. Men är man inte ens öppen för idén och trots att de intervjuar poliser som arbetat med ärendet och med mediumet utan kallar dem för skådespelare, då finns det inget att säga. Eller hur?

Att det finns dem om har svårt att bevisa under press eller är bedragare betyder inte att de som faktiskt är synska existerar.
problemet är att det inte finns fall där medium har hjälpt till på ett sätt som bidragit till polisernas arbete. Att en dokumentär pratar om detta är inte tillräkligt. Vi är öppna men din nivå på öppenheten accepeterar alla dokumentärer på tv som fakta. Dokumentärerna visar hur det går till när medium försöker hjälpa polisen. Detta vet vi är någon som händer och att polisen vill få hjälp. Tyvärr har det aldrig faktiskt aldrigt hjälpt till.

Frågan är inte om deras krafter är riktiga här, är du lite som drar in det på detta. Frågan är dom deras påstådda förmåga vare sig om den är riktigt eller inte faktiskt ens hjälper polisen.
Senast redigerad av doublelift 2012-04-14 kl. 14:29.
Citera
2012-04-15, 09:39
Medlem
Kringelkukens avatar
Precis, dom har aldrig hjälpt utan enbart stjälpt. Fatta det era jävla dumma idioter.
Citera
2012-04-15, 12:02
Medlem
Herr Lindholms avatar
Precis som den där pedofilhysterin som härjade under 80- och 90-talen. Det var bara speciella "visgossar" som kunde identifera barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp.
Citera
2012-04-16, 01:15
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Vilken trovärdighet?

Denna tråd är typiskt exempel på en ledarskeptiker och efterföljare som inte ens orkar tänka själv.

Du kan väl gissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in