2012-04-18, 21:08
Medlem
Bandoliers avatar
Medium som vänder sig till sörjande personer är bland det äckligaste jag vet. Inte ens knarklangare och hallickar sänker sig till denna låga nivå eftersom de åtminstone är ärliga rörande det de säljer.

Men trots att man gång på gång får se totala misslyckanden så fortsätter dessa gamar sin verksamhet.

Titta på detta t ex när ett par via ett medium får reda på att deras son är död, men sedan visar det sig att han har överlevt!

http://www.youtube.com/watch?v=YuPad...eature=related

James Randi är inte nådig i sina kommentarer. "Vultures"!
Citera
2012-04-18, 21:33
Medlem
Bandoliers avatar
Tragiskt är det också när polisen kastar bort tid på att anlita medium. Somliga tror att t ex Saida ofta hjälpte polisen, men sanningen är att hon inte bidrog med mer än en slumpgenerator hade bidragit med. Det finns inte ett enda känt fall där Saida bidragit med konkreta uppgifter till polisen som visade sig stämma - däremot en del allmängiltiga typ vid en sjö, i en skog, i ett skåp och liknande som vem som helst kan dra till med och få träffar ibland.

James Randi har vid otaliga tillfällen bjudit in mediala personer till sitt program för att låta dem bevisa sina talanger.

Här är en kvinna som påstår att hon brukar hjälpa polisen. Vid detta test har hon noll rätt!

http://www.youtube.com/watch?v=-sQHY...eature=related
Citera
2012-04-18, 22:17
Medlem
Bandoliers avatar
Sylvia Browne som är en megakänd "medial" dam (eller gam) i USA beter sig jävligt kaxigt åt mot personer som är helt förtvivlade över att deras kära gått bort. Snacka om missar! Hur kan dom få fortsätta?

http://www.youtube.com/watch?v=zKyzB...eature=related
Citera
2012-04-18, 22:20
Medlem
Bandoliers avatar
Och detta är ju ett klockrent exempel på när Browne faktiskt lurar en anhörig att skippa läkarvård:

http://www.youtube.com/watch?v=j_sdy...eature=related

Grabben dör alldeles efteråt! Vidrigt!

Är detta kollegor som ni medium respekterar ungefär som Terry Evans?
Citera
2012-04-18, 22:30
Medlem
Cowtippers avatar
Du är på hugget ikväll! Kudos.
Men tyvärr lär du inte få sååå många svar från alla woo woo tomtar här...
Citera
2012-04-18, 22:51
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Och detta är ju ett klockrent exempel på när Browne faktiskt lurar en anhörig att skippa läkarvård:

http://www.youtube.com/watch?v=j_sdy...eature=related

Grabben dör alldeles efteråt! Vidrigt!
Respekt för ditt grävande i "skiten", men...
Du har en tendens att manipulera fakta, så att det ibland blir till rena lögner.

Här vill du t.ex. påskina att grabben dör pga att han inte får läkarvård. Lögn!
Han befinner sig ju på en vårdanstalt och får läkarvård - och Browne säger åt mamman att inte ta honom därifrån.

Handlar det om att "skit-attraherar-skit" ... eller...
Tro aldrig att dina lögner är osynliga när du tecknar ner dem svart-på-vitt.
Citera
2012-04-18, 23:00
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Respekt för ditt grävande i "skiten", men...
Du har en tendens att manipulera fakta, så att det ibland blir till rena lögner.

Här vill du t.ex. påskina att grabben dör pga att han inte får läkarvård. Lögn!
Han befinner sig ju på en vårdanstalt och får läkarvård - och Browne säger åt mamman att inte ta honom därifrån.

Handlar det om att "skit-attraherar-skit" ... eller...
Tro aldrig att dina lögner är osynliga när du tecknar ner dem svart-på-vitt.

Ursäkta om jag var lite snabb där... Men faktum kvarstår att "mediet" kränker offret och anhöriga med sina påhitt.
Citera
2012-04-18, 23:17
Medlem
Bandoliers avatar
Intressant video där Richard Dawkins samtalar med Derren Brown rörande hur medium arbetar. I slutet av videon intervjuar Dawkins ett medium och kommer in på frågorna kring hur utlämnade många offer är eftersom många har drabbats av något.

http://www.youtube.com/watch?v=d1ejm...eature=related
Citera
2012-04-18, 23:17
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursäkta om jag var lite snabb där... Men faktum kvarstår att "mediet" kränker offret och anhöriga med sina påhitt.
I det uttalandet får du med mig, helt och fullt.
Browne är en skitkärring!
Citera
2012-04-18, 23:24
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
I det uttalandet får du med mig, helt och fullt.
Browne är en skitkärring!

Bra att du tycker så.

Men Browne är ju en slags motsvarighet till våran Terry Evans. Är det inte ganska besvärande för troende att det hela tiden uppdagas att de allra kändaste medierna faktiskt inte kan sin sak? Hur ska man då kunna tro på alla okända amatörer?

Är det inte dags snart att göra som trollkonstnärer och magiker gjort i alla tider - underhålla och förbrylla folk utan att hävda att det handlar om övernaturliga krafter? Det skulle vara så mycket ärligare och jag tror, faktiskt, att folk skulle fortsätta vallfärda till seanser eftersom viljan till självbedrägeri är så enorm. Jag är övertygad om att många av de som besöker medium innerst inne inte riktigt tror på det som sker utan medvetet spelar med i något som känns bra.

Så fungerar ju religion till stor del...
Citera
2012-04-19, 00:02
Medlem
Aliennas avatar
Jag är inte så insatt i vad alla dessa "medium" pysslar med. Därför har jag försökt fråga här i FB - men jag tycker inte man blir så mycket klokare av de få orden man lyckas få till svar.
För mig ter sig hela detta medium-område som en Stor Salig Soppa, där vem-som-helst kan sälja vad-som-helst-å-ingenting, bara dom kallar sig "medium".

Det är fullständigt kocko, enligt min mening.
Citera
2012-04-19, 15:30
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Bra att du tycker så.

Men Browne är ju en slags motsvarighet till våran Terry Evans. Är det inte ganska besvärande för troende att det hela tiden uppdagas att de allra kändaste medierna faktiskt inte kan sin sak? Hur ska man då kunna tro på alla okända amatörer?

Är det inte dags snart att göra som trollkonstnärer och magiker gjort i alla tider - underhålla och förbrylla folk utan att hävda att det handlar om övernaturliga krafter? Det skulle vara så mycket ärligare och jag tror, faktiskt, att folk skulle fortsätta vallfärda till seanser eftersom viljan till självbedrägeri är så enorm. Jag är övertygad om att många av de som besöker medium innerst inne inte riktigt tror på det som sker utan medvetet spelar med i något som känns bra.

Så fungerar ju religion till stor del...

Jag tror inte att det alltid förhåller sig på det viset.Jag är övertygad om att många som besöker Woo Woos är helt övertygade om att Woo Woo talar sanning.Att budskapen kommer från den avlidne själv,vid påstådd andekontakt tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in