• 1
  • 2
2012-04-07, 15:14
Medlem
spajdamans avatar
Alltså, hur går det egentligen ihop att fyra saftiga fina gula lökar kostar två spänn?
Visst, trevligt för mig som konsument, men hur kan det ens vara möjligt att som bonde klara sig på det? Det här var ju i affären och odlarna lär ju få ännu mindre än vad jag betalar. Jag förstår inte hur det går att få någon ekonomi i det hela?
Någon som känner någon odlare? Dom måste ju vara väldigt ledsna, stackarna.
Citera
2012-04-07, 15:16
Medlem
xDs avatar
Jag antar att det inte är dyrt att odla, samt att avkastningen är relativt hög, dvs. de flesta lökar går att sälja och skörden är god.

/Ej lökodlare
Citera
2012-04-07, 16:26
Medlem
dom får ju en jävla massa bidrag bonde asen så de behöver inte ta betalt för sina varor.
Citera
2012-04-07, 16:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mampo
dom får ju en jävla massa bidrag bonde asen så de behöver inte ta betalt för sina varor.
Klart som fan att det inte går att klara sig här i Sverige när det jävla EU inte bestämmer att det skall vara samma regler för alla bönder i hela unionen. Här i Sverige måste vi följa svensk lagstiftning, utöver de fastställda EU reglerna, vilket gör att de svenska bönderna inte klarar sig utan bidrag. Hade det varit en riktig union hade mat producerats där det är lämpligast och billigast i stället för att hålla på med massa nödlösningar överallt.
Citera
2012-04-07, 16:48
Medlem
Split-eds avatar
Haha, köpte en (1) lök förra veckan, en stor härlig fan, och fick betala en spänn för den, tänkte nästan skriva en sån här tråd då oxå Undra hur fan dom klarar sig..
Citera
2012-04-07, 16:58
Medlem
Matusalems avatar
Köpte 3 fina lökar idag och tänkte samma sak. Men jag fick betala 4 :-, så nu känner jag mig lurad istället
Citera
2012-04-07, 17:03
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matusalem
Köpte 3 fina lökar idag och tänkte samma sak. Men jag fick betala 4 :-, så nu känner jag mig lurad istället

Stackare, ta med dig datorn och visa argt upp för din lök-handlare!
Citera
2012-04-07, 17:06
Medlem
S-truls avatar
Låter som det blir till att prova göra löksoppa framöver... vad mer kan man göra för "kul" med lök ?
Citera
2012-04-07, 17:18
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Klart som fan att det inte går att klara sig här i Sverige när det jävla EU inte bestämmer att det skall vara samma regler för alla bönder i hela unionen. Här i Sverige måste vi följa svensk lagstiftning, utöver de fastställda EU reglerna, vilket gör att de svenska bönderna inte klarar sig utan bidrag. Hade det varit en riktig union hade mat producerats där det är lämpligast och billigast i stället för att hålla på med massa nödlösningar överallt.

Du menar "en riktig onion"
Citera
2012-04-08, 22:39
Medlem
Jag är frukt och grönt-ansvarig i en matbutik o jag brukar ju ha problem på andra hållet med att folk inte verkar förstår varför vissa saker kostar mycket. Att vissa saker som bara går att skörda under en viss period ger högra priser. Kort hållbarhet och högre svinn ger också högre priser. Och tvärtom. Priserna sätts ju ofta efter hur snabbt det går att odla, hur länge det går att lagra och hur länge man kan skörda. Gul lök, morötter, potatis från Sverige ex. Går att odla mycket på "liten" yta. Gemensamt för dessa är att man kan lagra dessa varor länge vilket ger mindre svinn = lägre priser.
Citera
2012-04-08, 23:00
Medlem
Hehe. Själv skulle jag köpa lök för några dagar sen, stressad som få så sprang jag igenom löksektionen, grabbade tag i en stor fin lök, fast jag tyckte allt den var lite ljus. Nåja, hämtade resten av grejerna jag skulle ha och gick till kassan. Lökjäveln kostade mig 10 kronor. Det var tydligen en silverlök. Kilopris på 79 kronor.
Citera
2012-04-08, 23:40
Medlem
Jerka^s avatar
Jag antar att de säljer en del till storkök och färdigmatproducenter? Rätter som Findus pytt-i-panna har väl en hel del lök i sig? Och då kanske den skalas av maskiner som inte är så effektiva utan slänger stora delar av löken så de måste köpa mer? Spekulerar.

Men jag håller med, de flesta köper väl bara lök nån gång då och då och priset är ju så löjligt lågt att det måste vara svårt att gå runt på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in