Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-04-07, 06:32
  #1
Medlem
Tja funderar på att läsa till ekonom men har tyvärr inte tillräckligt med bra betyg/hp för att komma in på de bättre skolorna som Lund/Uppsala....

Jag funderar på att läsa Ekonomprogrammet - Bank&Finans på Högskolan i Kristianstad men hur stor är chansen till att få ett jobb efteråt. Till exempel somkredithandläggare på en bank? Eller får man sämre jobb som tex ekonomiassistent..

Tack på förhand!
Citera
2012-04-07, 06:53
  #2
Medlem
10% chans.
Citera
2012-04-07, 07:02
  #3
Medlem
Kosmios avatar
Varför inte bara samla all information du vill veta på en tråd istället för att starta fyra trådar på en halvtimme typ?
Citera
2012-04-07, 07:20
  #4
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aweeet
Tja funderar på att läsa till ekonom men har tyvärr inte tillräckligt med bra betyg/hp för att komma in på de bättre skolorna som Lund/Uppsala....

Jag funderar på att läsa Ekonomprogrammet - Bank&Finans på Högskolan i Kristianstad men hur stor är chansen till att få ett jobb efteråt. Till exempel somkredithandläggare på en bank? Eller får man sämre jobb som tex ekonomiassistent..

Tack på förhand!

De jobben du talar om har man under utbildningen vanligtvis. Fixar du det, kan du efter examen få ett hyfsat arbete. Mycket beror också på din personlighet, framtoning, utseende, tidigare meriter, ålder etc
Citera
2012-04-07, 08:42
  #5
Medlem
Det är helt okej, du behöver inte ens en högskoleutbildning för att bli ekonomiassistent. Så länge du får bra betyg och duger som person finns det jobb oavsett var du pluggar, du kan även köra en masterutbildning i ekonomi efter din kandidatexamen, oroa dig inte.
Citera
2012-04-07, 08:50
  #6
Medlem
Oj, såg att du bara har 10 i snitt från gymnasiet och endast 0.3 i HP-resultat. Jag tvivlar på att du kommer in någonstans alls till hösten, Abraham.
Citera
2012-04-07, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
Oj, såg att du bara har 10 i snitt från gymnasiet och endast 0.3 i HP-resultat. Jag tvivlar på att du kommer in någonstans alls till hösten, Abraham.

Nja då har du fått fel info..
Citera
2012-04-07, 21:13
  #8
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aweeet
Nja då har du fått fel info..

Det här har du själv skrivit ifrån en tråd du startade förut.
Citat:
Tja, jag ska börja läsa på högskola/universitet nu till höst men mina betyg är inte de bästa. Jag har cirka 10 i snitt och har 0,3 på HP. Så min fråga är vilka ekonomutbildningar rekommenderar ni där jag kan komma in med mina betyg?
Citera
2012-04-09, 01:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Det här har du själv skrivit ifrån en tråd du startade förut.

ah ok mycket möjligt i så fall, har i dagsläget båda bättre betyg och hp därför det lät lite skumt..
Citera
2012-04-09, 02:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aweeet
ah ok mycket möjligt i så fall, har i dagsläget båda bättre betyg och hp därför det lät lite skumt..

13 i betyg och 0.7 i HP räcker endast till ekonomprogram på mindre högskolor, bara så du vet.
Citera
2012-04-09, 03:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
13 i betyg och 0.7 i HP räcker endast till ekonomprogram på mindre högskolor, bara så du vet.

haha jo precis därför jag startade tråden ju..
Citera
2012-04-09, 05:44
  #12
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aweeet
haha jo precis därför jag startade tråden ju..

Detta är skolorna och ekonomutbildningarna som krävde 0,70 HP under första urvalet till HT2011. Som du ser är det inga höjdarskolor enligt flashback kvoten att om du inte läser ekonom på HHS i sthlm eller gbg, UU eller LU så är du körd. Tänk fan inte på lärsosätes hetsen som finns. Visst om du vill ha en trainee på ett försäkringsbolag eller bank efteråt så kan de bli lite svårare då de är många som söker dessa platser och då går nog betyg och lärosäte före.

Blekinge Tekniska Högskola krävde 0,10 på HP
Högskolan Dalarna krävde 0,10
Högskolan i Gävle krävde 0,50
Högskolan i Skövde krävde 0,30
Högskolan i Kristianstad (internationell ekonomi samt revisor) krävde 0,70
Högskolan på Gotland krävde 0,30
Linnéuniversitetet (Ekonom online) krävde 0,10
Linnéuniversitetet (redovisning/ekonomistyrning) krävde 0,30
Mälardalens Högskola krävde 0,60
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback