Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-07-05, 00:54
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi har en hög tillväxt, betydligt högre än Norge och Schweiz. Norge har accepterat alla de fyra rörligheterna. Schweiz obstruerar, vilket inte gör EU kommissionen glad. De hotar att säga upp hela avtalet: "Avtalet är ingen schweizerost".

Om EU verkligen menar det, så har inte Schweiz mycket att sätta emot. Den Schweiziska tillväxten har varit lägre än den svenska sedan 1970. Dock är man ändå rikare än oss, då man startade på en betydligt högre nivå.

Kolla själv tillväxten genom att välja Schweiz och jämför med Sveriges tillväxt.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Eko...ternationellt/


Vad jag kan se så har Norge en bättre tillväxt än Sverige enligt BNP-Tillväxten
Citera
2016-07-05, 06:46
  #74
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisksvensk
Vad jag kan se så har Norge en bättre tillväxt än Sverige enligt BNP-Tillväxten

Inte de senaste åren. Men, självklar så har Norge, sedan 1970, haft en mycket hög tillväxt tack vare oljan och gasen.
Citera
2016-07-05, 16:56
  #75
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inte de senaste åren. Men, självklar så har Norge, sedan 1970, haft en mycket hög tillväxt tack vare oljan och gasen.

Schweiz har högre BNP per capita än Sverige.
Sverige hade varit rikare än Schweiz idag om vi skött korten bättre (tror jag), inte för att vi är fattiga nu men ändå.

Det är alltid svårt eller omöjligt att påvisa det som inte hänt eller kunde ha hänt.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2016-07-05 kl. 17:01.
Citera
2016-07-05, 17:36
  #76
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Schweiz har högre BNP per capita än Sverige.
Sverige hade varit rikare än Schweiz idag om vi skött korten bättre (tror jag), inte för att vi är fattiga nu men ändå.

Det är alltid svårt eller omöjligt att påvisa det som inte hänt eller kunde ha hänt.

Ämnet är ju lite mer komplicerat än att bara säga att ett land har bättre ekonomi än det andra.
Sverige är ju ett exportberoende land och så länge världen lånar massor av pengar och trycker massor av pengar för att överleva så klarar vi oss i Sverige, även om vi också lånar pengar för att överleva. Men när det korthuset rasar, då faller exportländer hårdast. Det är så många parametrar att väga in, inte bara ett enkelt svar.
Citera
2016-07-05, 20:30
  #77
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Schweiz har högre BNP per capita än Sverige.
Sverige hade varit rikare än Schweiz idag om vi skött korten bättre (tror jag), inte för att vi är fattiga nu men ändå.

Det är alltid svårt eller omöjligt att påvisa det som inte hänt eller kunde ha hänt.

Sanningen är att Schweiz var ännu rikare i förhållande till Sverige 1970 än man är idag.
Citera
2016-07-05, 20:35
  #78
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hur dumt och meningslöst resonerar du egentligen? Dessutom räknar du med att de som läser dina inlägg är ena idioter. Du tror händelsevis inte att Sveriges tillväxt dels är kreditdriven, ohållbar, obefintlig dessutom jämfört med verkliga inflationen?


Vår tillväxt är betydlig högre än inflationen sedan 1995. Detta förutom 2008, 2009 och kanske någon år till.

Vad är "verklig" inflation?
Citera
2016-07-05, 20:47
  #79
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vår tillväxt är betydlig högre än inflationen sedan 1995. Detta förutom 2008, 2009 och kanske någon år till.

Vad är "verklig" inflation?

Verkliga inflationen är penningmängdens ökning, inte KPI, som fårskallarna tittar på och som bara är ett prisindex.

2008, 2009 säger du, som två exempel. 2008 var inflationen 9% och ökningen i BNP från året innan 2,75%. Katastrof! Och det var finanskrisen som slog till och den svenska riksbanken svarade med räntesänkningar. Kreditmängden tog fart på nytt (bobubblan fick ny energi). Du ser själv.

2009, inflationen var högre än BNP en gång till. Inflationen var 2% och BNP var negativ 2,93%.

Sedan 1995 har tillväxten mätt i BNP understigit inflationen 12 år, överstigit den 8 gånger. Du har fel och Sverige blir hela tiden fattigare.

Inflationssiffrorna har jag fått från SCB. Tyvärr skrev jag inte upp källan till BNP-siffrorna.
Citera
2016-07-05, 21:02
  #80
Avstängd
Mertillens avatar
Ola, jag ser att jag läste lite fel.

Så låt mig berätta att sedan 1995 är tillväxten högre än inflationen -95, -97, -98 (Persson-regeringen skönjde också tillväxt men var frustrerade över att sysselsättningsökningen inte var lika positiv, jag minns det som igår). Andra år när tillväxten var högre än inflationen var -01, -02, -04, -10 och -11 (som fd moderat kan jag nöjt konstatera att Reinfeldt/Borg var värdelösa på tillväxt, men de var bra på att ljuga om den och påstå att den var god i Sverige). Sverige är/var en exportnation så det är naturligt att Reinfeldts/Borgs påeldade svenska bostadsmarknad faktiskt inte gav särskilt mycket tillbaka.

För att se detta ska man jämföra penningmängdens utveckling med totala BNP-siffror och jämföra från år till år.
Citera
2016-07-05, 21:09
  #81
Medlem
Vi skulle förlora den härliga mångkulturen, eller rättare sagt skulle inte Bryssel kunna ge direktiv om det.
Citera
2016-07-05, 22:01
  #82
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Sanningen är att Schweiz var ännu rikare i förhållande till Sverige 1970 än man är idag.

Har du några källor på det? (Det verkar som du har rätt dock).

Det enda jag har kunnat googla fram är:
1970 är Schweiz 1 och Sverige 4
1990 Schweiz 3 och Sverige 9
1995 Schweiz 3 och Sverige 16

Detta är köpkrafts justerad BNP per capita.
Jag hittar inga siffror om senare än 1995.

Jag tror dock du har fel i att Sverige hade varit lika rikt idag om vi agerat annorlunda.
Men detta (som jag skrev) är ju såklart omöjligt att veta.
Skatterna ökade kraftigt under 70 och 80 talen tex.

Nåja, EU:s vara eller ej ur ekonomiska synvinklar verkar inte ha så stor effekt.
Länder som Australien och Kanada verkar ha samma BNP per capita som Sverige, samt Schweiz då.
__________________
Senast redigerad av Tarstan 2016-07-05 kl. 22:04.
Citera
2021-03-19, 14:48
  #83
Medlem
vipbros avatar
Jag tror Sverige kmr gå ur EU till slut men de kmr dröja.

Svenskar kommer göra uppror till slut. Sverige kmr dock förlora landet då vi upptäckte det försent (det fanns inget annat val då vi minskat)

Vikingarna tog strid förgäves.
Citera
2021-03-19, 14:52
  #84
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vipbro
Jag tror Sverige kmr gå ur EU till slut men de kmr dröja.

Kan tänka mig att vi blir det sista EU-landet, EU faller och vi står med att vi är ett EU-land i grundlagen.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback