• 1
  • 2
2012-04-04, 12:46
Bannlyst
Har inte druckit så mycket mjöd, men det jag testat har varit riktigt gott, några förslag, erfarenheter att dela ned er av? Tycker det mer är som äpplen och päron, öl och mjöd är för mig två olika storhetersom är svåra att jämföra riktigt..eller vad säger ni?
Citera
2012-04-04, 13:06
Medlem
Miiiiias avatar
Jag tycker det är väldigt stor skillnad. Nu har jag bara druckit mjöd ett fåtal gånger, men smaken är sötaktig, lite som honung, medan öl har en beskare smak.

Mjöd kan vara gott ibland på vintern, men en varm sommardag föredrar jag en iskall öl!
Citera
2012-04-04, 14:51
Bannlyst
Var köper man mjöd?
Citera
2012-04-04, 14:53
Medlem
r0starNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Var köper man mjöd?

Bolaget.
Citera
2012-04-05, 11:52
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Var köper man mjöd?

Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
Bolaget.

Och vill man dricka det på lokal i Stockholm beger man sig till Gamla Stan. Relativt nyöppnade Aifur (Västerlånggatan) eller gamlingen Sjätte Tunnan (Stora Nygatan) säljer ett gäng olika sorter.

Till TS: Mjöd är inte en direkt favorit, men de sötare varianterna fungerar bra till exempelvis dessert, medan de lite torrare i min mening smakar bäst för sig själva, eller med lättare tilltugg. Mölska ("öl-mjöd") finns ju även det. Då är det bryggt på både malt och honung och blir som namnet antyder mer ölliknande och är oftast kolsyrat. Smakar sådär, lite som sätare öl men utan den karaktäristiska beska ölsmaken. Bärsärk kan man nog gå efter ett par styck sådana dock.
Citera
2012-04-05, 11:54
Medlem
Det ska vara mycket röd flugsvamp i mjöden, annars blir jag inte tillräckligt aggressiv mot kristna.
Citera
2012-04-05, 19:52
Medlem
Jolls avatar
Tips på sorter för en mjödnovis ?
Citera
2012-04-17, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joll
Tips på sorter för en mjödnovis ?
Det beror på om du gillar mjödet torrt eller sött. Mjödhamnen har numera ett gediget sortiment som det går att beställa ur via Systembolaget.
http://www.mjodhamnen.se/
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/?searchquery=mj%c3%b6dhamnen&sortfield=Default&sor tdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchvie w=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchque ry%2c&ny=1#searchquery=mjödhamnen&searchview=All&e xcludesvalues=False&groupfiltersheader=Default&com binedland=^Sverige$&filters=searchquery,combinedla nd,&action=search
Citera
2012-04-17, 11:26
Medlem
Jag vill slå ett slag för mölska som nämndes tidigare i tråden. Riktigt gott om än farligt starkt. Finns även det att beställa från Mjödhamnen via Systembolaget. Mjöd och mölska är en viktig del av vårt kulturarv som nu är på väg tillbaka efter en lång tid av glömska. Stöd det svenska kulturarvet!
Citera
2012-04-17, 11:39
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiks
Jag vill slå ett slag för mölska som nämndes tidigare i tråden. Riktigt gott om än farligt starkt. Finns även det att beställa från Mjödhamnen via Systembolaget. Mjöd och mölska är en viktig del av vårt kulturarv som nu är på väg tillbaka efter en lång tid av glömska. Stöd det svenska kulturarvet!

För att ingen ska bli rädd för att prova nu, måste jag kontra med att mölskan på Sjätte Tunnan håller ca 6,3 vol% alkohol, så någon jättestarking är det inte. Dock kännbart mer än en vanlig "stor stark".
Citera
2012-04-17, 12:37
Medlem
ewallgs avatar
Jag tycker att mjöd är ganska tråkigt i jämförelse med öl. Visst är det kul att prova det, ungefär på samma sätt som det är kul att pröva att äta orm.

Det är en dryck med anor men jag tycker helt enkelt inte att de har något smakdjup och den passar inte med speciellt mycket mat heller.
Citera
2012-09-03, 12:25
Medlem
Necrofilis avatar
Det går inte att jämföra. Då det är 2 helt olika produkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in