• 1
  • 2
2012-09-03, 13:11
Medlem
Feadogs avatar
Provade nyligen tre olika mjöd från Mjödhamnen (Gård i Vänge). Dessa gick inte alls att jämföra med öl. Påminde betydligt mer om vitt vin. De låg på över 10% vol. alkohol, var helt utan skum eller kolsyra och med en doft och smak som påminde om vitt vin. Gott men inte riktigt värt 150-200:- flaskan som dessa kostade. Då köper jag hellre en god chablis eller dylikt.
Citera
2012-09-03, 13:15
Medlem
Theberzerkers avatar
Föredrar mjöd framför öl alla dagar i veckan. Lite jobbigt att bra mjöd är svårare att få tag på än bra öl.
Citera
2012-11-23, 01:50
Medlem
Kultistens avatar
Klart de är svåra att jämföra. De har ju inte mycket med varandra att göra :P Men mjöd är riktigt gott, vilket även öl är.
Citera
2012-12-04, 19:57
Medlem
waterm3lons avatar
Jag har druckit Valhalla mjöd, det var sinnessjukt gott. Jag fattar om vissa inte gillar de pga den väldigt söta smaken (bryggt på honung) men jag tyckte att det var det bästa man kunde få i sig i vinväg, lagom packad blev man med. Öl och mjöd är inte alls samma sak, mjöd är från börjat ett vin på honung och inte kolsyrat som öl. (inte så stort fan av öl)
Citera
2012-12-04, 20:18
Medlem
waterm3lons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Provade nyligen tre olika mjöd från Mjödhamnen (Gård i Vänge). Dessa gick inte alls att jämföra med öl. Påminde betydligt mer om vitt vin. De låg på över 10% vol. alkohol, var helt utan skum eller kolsyra och med en doft och smak som påminde om vitt vin. Gott men inte riktigt värt 150-200:- flaskan som dessa kostade. Då köper jag hellre en god chablis eller dylikt.

Själv föredrar jag Valhalla mjöd i halvlitersflaska. Den köps billigt på bordershop Puttgarden (ca 80 kr).
Citera
2013-10-19, 14:25
Medlem
Hestapos avatar
Tack vare Systembolagets nya drive att ta hem varor som andra kunder beställt ur beställningssortimenetet så snubblade jag på en riktig guding, det var en mölska från Mjödhamnen.
Den betingade drygt 90:- för 500ml och heter Mölska Hörebacken (89042) 9,5%. Länk till info om mjöd.
http://www.mjodhamnen.se/index.php?o...id=22&Itemid=7

Den officiella beskrivningen är "en mölska i stilen av en imperial porter med pale ale malt samt blåklints och klöverhonung från Hörebacken i grunden. Stora inslag av choklad, kristall och whiskymalt sätter kraftfull prägel på smak och färg. Avnjuts bäst rumstempererad som sällskapsdryck gärna till en bit choklad.

Eftersmaken var lite sträv och det närmaste jag kan jämföra smaken med är de första blossen Borkum Riff whiskey i snuggan förutom en ton av tjärpastill, man vill gärna vrida ur flaskan.

Mölsklunch är numera ett begrepp som kan användas av finsmakare, priset kan förvaras genom att den är dryg och det räcker med en flaska för att tillfredsställa suget efter en smakfull dryck och ett välbehag i kroppen. Doften av nyhuggen björkved, värmen från spisen och smaken av drycken gjorde att dagen avnjöts som ingen annan dag. Mölska tillhör kategorin som man bara ska ha provat någon gång i livet. Är lite lyrisk kort sagt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in