• 1
  • 2
2005-02-13, 21:38
Medlem
Hur r det egentligen? Vilken whiskey ska man ha is i, och varfr?

Har jmt trott att det var en personlig grej tills jag var p puben hrom sistens:

Jag r ingen rutinerad whiskeydrickare (r ju bara nitton ) men gr mitt bsta fr att bli.. s stendes vid baren chansade jag p en flaska, Talisker, och bestllde in en fyra. Allt var frid och frjd tills jag bad bartendern stoppa i ett par isbitar t mig, vilket jag tycker kan vara bra att ha i whiskeyn, vilket fick denne att se ut som om det var det dummaste han hrt. "Ska det vara is i Taliskern?!?" tyckte han.. "jo..." svarade jag, och knde hur jag snabbt frvandlades till een lgre stende organism, typ amba eller ntt...

jaja, det var min lilla berttelse.. Jag vill grna undvika detta igen samt f lite klarhet i hur saker och ting fungerar..
Citera
2005-02-13, 21:45
Medlem
krewls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Hur r det egentligen? Vilken whiskey ska man ha is i, och varfr?

Har jmt trott att det var en personlig grej tills jag var p puben hrom sistens:

Jag r ingen rutinerad whiskeydrickare (r ju bara nitton ) men gr mitt bsta fr att bli.. s stendes vid baren chansade jag p en flaska, Talisker, och bestllde in en fyra. Allt var frid och frjd tills jag bad bartendern stoppa i ett par isbitar t mig, vilket jag tycker kan vara bra att ha i whiskeyn, vilket fick denne att se ut som om det var det dummaste han hrt. "Ska det vara is i Taliskern?!?" tyckte han.. "jo..." svarade jag, och knde hur jag snabbt frvandlades till een lgre stende organism, typ amba eller ntt...

jaja, det var min lilla berttelse.. Jag vill grna undvika detta igen samt f lite klarhet i hur saker och ting fungerar..

r ingen expert, men skulle tycka att att eftersom isen smlter (no shit) s spds whiskyn ut och blir mindre smaksam(!) och alkhol halten blir of course mindre..
Min sikt, men kan lika bra vara fel.
Citera
2005-02-13, 21:46
Medlem
kurdiss avatar
h, det r fr mycket regler hit dit, whiskymaffian har bestmt att det r inne utan is. Vissa kommer rabbla upp olika whiskysorter hit och dit fr dig nu.

Men, om du gillar din whisky med is, s drick den med is. Oavsett typ - de r ju alla whisky nd.
Citera
2005-02-13, 21:47
Medlem
Hispers avatar
Du hade kanske hittat svaret p din frga hr?
Citera
2005-02-13, 22:11
Medlem
G till en bar som respekterar dig som en kund.

En bartenders jobb r inte att f dig att knna dig dum fr att du inte bestller in whiskey som det ska gras. En bartenders jobb r att servera dina nskeml utan tjafs. Det r han som gjort bort sig inte du.

r du osker p hur eller vad fr whiskey du ska bestlla, frga bartendern om rd, det r hans jobb att svara dig. Han jobbar desutom med att servera sprit och ska vara expert.
Citera
2005-02-13, 22:30
Medlem
NoTruces avatar
Som jag frsttt det skall maltwhiskey drickas utan is, men med ett par droppar vatten (valfritt). Majswhiskey och bourbon dremot funkar utmrkt med is. Men det r ju som sagt en smaksak.
Citera
2005-02-13, 22:33
Medlem
drakflickans avatar
Vill man ha is eller cola eller ngot annat i whiskeyn s r ju det en smaksak..
Som att blanda vitt vin med sprite eller loka,dom flesta tycker det r gott medans vinprovarna skulle ta livet av sej.
Frgan r dremot om man dricker whiskey fr att det r gott eller fr att se cool ut?
Citera
2005-02-13, 22:35
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Du hade kanske hittat svaret p din frga hr?
Hisper r tydligen fr diskret. Nvl:

Sk! Frgan har nyligen behandlats ingende i en annan trd.
Citera
2005-02-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krewl
r ingen expert, men skulle tycka att att eftersom isen smlter (no shit) s spds whiskyn ut och blir mindre smaksam(!) och alkhol halten blir of course mindre..
Min sikt, men kan lika bra vara fel.

S om jag bestller in en 4:a whiskey med 2 isbitar, hur mycket mindre alkohol fr jag d?

Dremot om dom lgger i isbitarna innan i sjlva flaskan och sen serverar mig en 4:a efter det att isen smlt, d kan jag nog hlla med om att alkoholhalten r mindre.

Men du kanske r en sn som bestller in 2 st 4.or med 40%-ig alkohol i fr att sen hlla ver allt i 1 glas och p s stt fr du 80%-ig alkohol.

Edit: varfr blir det 4r nr jag ska skriva 4.or med : istllet fr punkten?
Citera
2005-02-13, 22:39
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppstar
G till en bar som respekterar dig som en kund.

En bartenders jobb r inte att f dig att knna dig dum fr att du inte bestller in whiskey som det ska gras. En bartenders jobb r att servera dina nskeml utan tjafs. Det r han som gjort bort sig inte du.

r du osker p hur eller vad fr whiskey du ska bestlla, frga bartendern om rd, det r hans jobb att svara dig. Han jobbar desutom med att servera sprit och ska vara expert.

Restaurangpersonal borde ha lgre betalt s det fick kmpa fr dricks och inte blev s snorkiga.

Is kan man ha i alla whisky-sorter om man tycker det r gott men en del av smaken frsvinner nr drycken blir kall. Det r antagligen drfr smakrikare whisky av mnga drickes rumstempererad och utan is.
Citera
2005-02-13, 22:43
Medlem
whaks avatar
Nejfr tusan ingen is i whiskey.
Whiskey dricks s som den r.
Citera
2005-02-13, 23:02
Medlem
krewls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
S om jag bestller in en 4:a whiskey med 2 isbitar, hur mycket mindre alkohol fr jag d?

Den frgan fr du nog frga i kemi forumet, om den nu inte r omjlig att besvara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in